جایگاه وحدت در مکتب امام خمینی (ره)

جایگاه وحدت در مکتب امام خمینی (ره)

✍️محمد باغچیقی
عضو گروه امت و تمدن پژوهشکده باقرالعلوم (علیه السلام) قم

به بهانه فرا رسیدن بیستم جمادی الثانی سالروز قمری ولادت حضرت امام خمینی (ره):
رهبر انقلاب (مدظله العالی) در خرداد ماه 1394 و در بیست و ششمین سالگرد ارتحال بنیانگذار سخن از «مکتب امام خمینی (ره)» را به میان آوردند و با اشاره به زنده بودن این مکتب و همچنین مبتنی بودن آن بر مبانی توحیدی، همگان را به شناخت و البته پیروی از این مکتب توصیه کردند. نکته حائر اهمیت در این میان آن است که مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در این دیدار در بیانی بسیار صریح فرمودند: «اگر راه امام (ره) را گم کنیم یا فراموش کنیم یا خدای نکرده عمداً به کنار بگذاریم، ملّت ایران سیلی خواهد خورد.» پر واضح است این فرمایش حاوی این نکته می باشد که اگر ملت ایران، از اصول و شاخصه های مکتب بنیانگذار انقلاب غفلت ورزیده و به آنها اهتمام نورزد، قطعا متضرر خواهد شد.
نکته جالب ماجرا آنجاست که رهبر انقلاب (مدظله العالی) در این مراسم، ضمن اشاره به مطلب فوق، همچنین به بیان اصول و شاخصه های مکتب امام (ره) پرداخته و یکی از این اصول را اینگونه تبیین می فرمایند: «یکی دیگر از خطوط اصلی تفکّر امام و راه امام و خطّ امام (ره)، مسئله‌ی وحدت ملّی است و توجّه به توطئه‌های تفرقه‌افکن؛ چه تفرقه‌ی بر اساس مذهب، شیعه و سنّی؛ چه تفرقه‌ی بر اساس قومیّتها، فارس و عرب و ترک و کرد و لر و بلوچ و امثال اینها؛»
از این رو مشخص می شود یکی از اصول اساسی که همواره امام خمینی (ره) نسبت به آن دغدغه و اهتمامی جدی داشته اند، مسئله وحدت جامعه اسلامی است. چنانکه به غیر از این فرمایش رهبر انقلاب (مدظله العالی)، شواهد دیگری نیز بر این مدعا وجود دارد. طبعا ذکر تمامی این شواهد نیازمند نگارش اثری بسیار مفصل تر است و لذا در این مَقال نمی گنجد از این رو در ادامه صرفا به سه نمونه از فرمایشات حضرت امام (ره) که از اهتمام جدی ایشان نسبت به مسئله وحدت و پرهیز از تفرقه دلالت دارند اشاره می شود:

1️⃣ فرمایش اول:
«مسلمین مأمورند به دوستی و مواصلت و نیکویی به یکدیگر و مودّت و اخوّت. و معلوم است آنچه موجب ازدیاد این معانی شود، محبوب و مرغوب است، و آنچه این عقد مواصلت و اخوّت را بگسلد و تفرقه در بین جمعیت اندازد، مبغوض صاحب شرع و مخالف مقاصد بزرگ اوست.»
شرح چهل حدیث امام خمینی (ره)، ص310.

2️⃣ فرمایش دوم:
«ما با مسلمین اهل تسنن یکی هستیم؛ برادر هستیم. اگر کسی کلامی بگوید که باعث تفرقه بین ما مسلمانها بشود، بدانید که یا جاهل هستند یا از کسانی هستند که می‏خواهند بین مسلمانان اختلاف بیندازند. قضیه شیعه و سنی اصلًا در کار نیست، ما همه با هم برادریم‏.»  
صحیفه امام (ره)، ج6،ص133.

3️⃣ فرمایش سوم:
«بر جميع سخنرانان، چه در محيطهای باز و چه بسته و تمام نويسندگان، تکليف حتمی شرعی است که حتی به طور اشاره و کنايه‏، از گفتار و نوشته‏های اختلاف‏انگيز اجتناب نمايند که امروز اختلاف برای امت اسلامی، سم کشنده است. و بايد بدانند که‏ ايجاد اختلاف در محيط حاضر، جز تبعيت از نفس اماره و شيطان درونی و خدمت به ابرقدرتها خصوصاً امريکای جهانخوار، نيست. و از منکرات بزرگی است که شيطان به اسم اسلام، بر زبانها و قلمها جاری می‏کند.»
صحیفه امام (ره)، ج14، ص253.

به هرحال روشن می شود که وحدت از جمله اموری به حساب می آید که حضرت امام (ره) در طول حیات مبارک شان بدان اهتمام می ورزیدند و امید است ملت ایران در سایه التزام عملی به این مهم که از جمله اصول اساسی مکتب آن بزرگوار به شمار می رود، به سعادت و موفقیت در دو دنیا نائل شود.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

چیزی که در حوزه جنگ نرم به‌عنوان ابزارآلات فرهنگی بیشتر استفاده می‌شود؛ بحث سینما، مطبوعات، نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه مانند همین واتس‌آپ، وایبر، تانگو، لاین و... است.
چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

معنایی که از عبارت تربیت تبلیغی به ذهن متبادر می‌شود، این است که یک مبلغ باید به‌گونه‌ای تبلیغ کند که حاصل آن، تحقق امر تربیت در وجود متربی باشد. پس اگر تبلیغات به‌گونه‌ای انجام شود که این مهم میسر نگردد، نمی‌توان گفت که «تربیت تبلیغی» صورت گرفته است، بلکه می‌توان گفت که «آموزش تبلیغی» انجام شده است.
سرمقاله

سرمقاله

«تربیت تبلیغی» واژه‌ای متشکل از دو کلمه تبلیغ و تربیت است که با ورود فصلنامه تربیت تبلیغی به عرصه نشریات تخصصی، بر سر زبان‌ها و محافل علمی افتاد؛ اما به‌راستی از نظر مفهوم شناسی این واژه به چه معناست؟ به عبارتی اگر این واژه، ترکیبی از دو کلمه تبلیغ و تربیت است، منظور از تبلیغ کدام نوع از تبلیغ و منظور از تربیت چه نوع تربیتی است؟
صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.

پر بازدیدترین ها

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.
کارکردهای اخلاقی، اجتماعی و تربیتی علم از دیدگاه حضرت علی(ع) و راهکارهای کاربردی آموزش علوم در ایران

کارکردهای اخلاقی، اجتماعی و تربیتی علم از دیدگاه حضرت علی(ع) و راهکارهای کاربردی آموزش علوم در ایران

این مقاله به بررسی کارکردهای علم از منظر حضرت علی(ع)و ارائه اصولی برای آموزش علوم در ایران می‌پردازد. به همین منظور، نخست کارکردهای علم بر مبنای سخنان علی(ع)در مواردی مانند کارکردهای شخصیتی و روانی، کارکردهای اخلاقی علم، کارکردهای معنوی علم و کارکردهای اجتماعی علم مورد بررسی قرار گرفته است.
صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

فرزندپروری از ابتدای خلقت مورد ابتلای والدین بوده و سبک‌های آن نیز در دهه‌های اخیر مورد توجه‌ی علومِ رفتاری قرار گرفته است. فرزندپروری فقهی و ابتناء سبکی از فرزندپروری بر احکامِ فقهی، ایده‌ای است که نوشتار پیش‌رو به دنبالِ تبیینِ ضرورت و قلمرو آن است
اسوه‌های قرآنی و شیوه‌های تبلیغی آنان

اسوه‌های قرآنی و شیوه‌های تبلیغی آنان

پژوهش پیش‌رو، بیشتر حول محور شیوه ‏هاى تبلیغى اسوه‏‌هاى قرآنى است، در مطالعه سیره هر اسوه قرآنى به شیوه‏اى برجسته‌تر یا وجهى بارزتر برمى‏‌خوریم كه شایسته توجه و دوراندیشی بیشتری است؛
Powered by TayaCMS