معرفی کتاب سیمای پیامبران در صحیحین

معرفی کتاب سیمای پیامبران در صحیحین

نویسنده کتاب سیمای پیامبران در صحیحین، محمد سبحانی موسوی است. این کتاب توسط انتشارات پژوهشکده باقرالعلوم(ع) منتشر شده است.

دشمنان ادیان ابراهیمی بارها سعی کرده‌اند با مخدوش کردن شخصیت پیامبران الهی(ع) و زیر سؤال بردن آن انوار الهی به نیات دین ستیزانه خویش دست یابند که از اقدامات گسترده آنان خصوصا در آغاز قرن هجدهم میلادی طرح اتهامات زننده با استفاده از متون کتب مقدس ادیان بوده است. سخنرانیها، کتاب‌ها و کاریکاتورهای متعددی با استفاده از این منابع برای تخریب پیامبران برگزار و منتشر شد و متأسفانه برخی منابع دینی به دلیل داشتن برخی مشکلات بهانه خوبی برای این گونه افراد شده است. کتاب صحیحین از این کتاب‌هاست که با نقل احادیث باورناپذیر در آن، جایگاه انبیا الهی تضعیف شده است.

صحیحین به دو کتاب مشهور حدیثی اهل سنت، صحیح بخاری و صحیح مسلم گفته می‌شود. این دو کتاب از نظر اهل سنت تالی تلو قرآن و معتبر‌ترین کتاب حدیثی به‌شمار می‌روند و در کنار چهار کتاب دیگر، به صحاح سته؛ یعنی کتاب‌های صحیح ششگانه معروف هستند. به این دلیل، بررسی و تحلیل مفاد حدیثی این دو کتاب، بسیار ضروری است؛ از‌این‌رو پژوهشکده نیز با توجه به این مسئله مهم، به عتبارسنجی سندی و محتوایی این دو اثر درباره پیامبران الهی پرداخته است.

 

 در مقدمه آمده با توجه به مطالب یاد شده و اهمیت این پژوهش، نوشته حاضر درصدد «پاک کردن سیمای پیامبران و به ویژه رسول اکرم علی از مطاعن و تهمت‌های ناروا، در صحیحین و گرفتن بهانه از دشمنان اسلام، در حمله به معارف مسلمین (با توجه به بعضی از روایات صحیحین)» است و از بخش‌های زیر سامان یافته است.

بخش اول: کلیات؛

بخش دوم) سیمای پیامبران اولوالعزم در صحيحين: «فصل اول) خطای حضرت نوح (ع) ، فصل دوم) حضرت ابراهیم(ع) فصل سوم) حضرت موسی (ع)، فصل چهارم) حضرت عیسی (ع) ، فصل پنجم) حضرت محمد (ص)

بخش سوم) سیمای پیامبران غیر اولوالعزم در صحيحين: (فصل اول) حضرت آدم (ع)؛ فصل دوم) حضرت ایوب (ع) فصل سوم) حضرت سلیمان (ع)

تذکر چند نکته:

١- هدف از نوشتار حاضر، طرح مباحث علمی و بررسی احادیث دو کتاب حدیثی صحیح بخاری و صحیح مسلم، درباره پیامبران است.

۲- بعد از بیان احادیث دو کتاب صحیح بخاری و مسلم درباره پیامبران مطالب این دو کتاب، از نظر سند و محتوا نقد و بررسی شده است که در قسمت نقد و بررسی سندی، با استفاده از کتب معتبر رجالی اهل سنت، با حذف مکررات، بیش از ۲۶۰ رجال از سلسله رجال صحیحین بررسی شده‌اند که بسیاری از این افراد، تضعیف و بعضی‌ها هم به مدلس، مخصوصا  تدلیس السویه متهم و بعضی دیگر نیز زندیق معرفی شده اند. لازم به یادآوری است که بعضی از رجال فوق، در موارد مختلفی مورد بحث واقع شده‌اند که از بررسی مجدد آنها خود داری شده است. از نقد و بررسی محتوایی احادیث نیز مشخص شد که آنها در مواردی با آموزه‌های قرآنی و عقل مخالف و برخی نیز با دیگر کتب حدیثی اهل سنت در بعضی موارد با خود صحیحین نیز در تضاد هستند.حتی افزون بر این، بعضی از این احادیث با مطالب تورات و إنجيل موافق بوده، از عهد پذیرفته‌اند.

٣. در بعضی از مباحث، احادیث متشابه ای مورد استفاده قرار گرفته‌اند که به خاطر طولانی شدن بحث به ترجمه حدیث اول اکتفا شده است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛  چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

پژوهش حاضر به‌ دنبال تبيين «نسبت‌جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلامي» بوده و با توجه به عنوان و سؤال‌هاي مطروحه، پژوهش به شيوه توصيفي و از نوع تحليلِ اسنادي انجام شده است.
بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.
آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

پژوهش حاضر با هدف شناسایی آسیب‌های روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی در مقاطع کارشناسی‌ارشد دانشگاه‌های تهران، صورت گرفته است.

پر بازدیدترین ها

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.
پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

در این مقاله، به تبیین هفت مبنای انسانشناختی تعلیم و تربیت و کارکردهای آنها پرداخته شده است.
بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار  از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

هدف از اين مقاله تحليلي در درجه نخست، تبيين فلسفه ازدواج، آسيب‌هاي حاصل از موانع ازدواج و تشكيل خانواده پايدار و در درجه دوم تحلیل این آسیب‌ها از ابعاد زيست‌شناختي، روان‌شناختي و جامعه‌شناختي است و درنهایت به ارائه راهکارهایی کاربردی برای رفع آنها از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرایان پرداخته است.
Powered by TayaCMS