معرفی کتاب اعتمادبهنفس در کودکان
نویسنده کتاب اعتمادبهنفس در کودکان، گیل لندل فیل است. این کتاب توسط بابک
سراسکانی منتشر شده است. این کتاب توسط انتشارات سروش منتشر شده است. این کتاب
در سه بخش است.
در مقدمه کتاب آمده است که: این کتاب تلاشی است در جهت پاسخگویی به
دلمشغولیهایم در خصوص خطراتی که وقتی تربیت اولاد «بهاندازه کافی مطلوب»
نباشد، پیش میآید. سالهاست که شواهد اطرافم مرا به این باور رساندهاند که
در این دنیای متحول و پیچیده و جنگل پررقابت، گونه رو به انقراض دیگری نیز
وجود دارد - والدین دارای اعتمادبهنفس! نمیدانم تابهحال با اینگونه افراد
برخورد کردهاید؟ منظورم موجودی است آرام و فارغ از احساس گناه که میتواند،
بهطور طبیعی و بدون فشار، نسلی کامل از کودکانی همانند خود شاداب، دارای
اعتمادبهنفس و با کفایت را تربیت کند. احتمالاً شما هم مثل من بیشتر با آن
قبیل پدر و مادرها آشنایی دارید که بخش عمدهای از اوقاتشان یا با دلنگرانی
از اینکه آیا به لحاظ تربیتی « درست عمل میکنند » طی میشود، یا بدین خاطر که
میدانند اغلب « درست عمل نمیکنند، بااحساس گناه میگذرد؟
آیا مشکل اینجاست که امروزه ما زیادتر از آنچه باید، میدانیم؟ آیا باید صرفاً
کتابهای مربوط به روانشناسی کودک و مجلات ویژه آموزشوپرورش کودکان را که
انتظارات ما در خصوص تربیت بهاندازه کافی مطلوب فرزندانمان را به حد ظاهراً
دست نیافت رساندهاند، بسوزانیم؟
فکر نمیکنم چنین کاری درست باشد، چون، هرچند تصور پدر و مادر بیخیال غارنشین
گاهی خیلی جذاب است، نمیتوانم بپذیرم که کودکان یا والدین از اینکه زمان را
به عقب برگردانند نفع زیادی ببرند. با توجه به اینکه شما تصمیم دارید این کتاب
را بخوانید، تصورم این است که شما نیز باور دارید امروزه ما مسئولیم تا از
دانش و خردی که فرهنگمان در اختیارمان مینهد برای توسعه و پیشبرد رفاه عاطفی
کودکانمان استفاده کنیم.
پیشنهادها و راهبردهای این کتاب بدیلهای سازندهای هستند در مقابله با هجوم
اضطرابهای فلجکننده و موج شماتت خویشتن که در مواقعی بدان مبتلا میشویم که
میبینیم بهرغم تلاشهای دلسوزانهمان، کودکانمان به شیوهای رفتار میکنند که
میتواند نشان از پایین بودن سطح اعتمادبهنفس آنها باشد. برای مثال، مواقعی
که علائم زیر را در رفتار فرزندانمان مشاهده میکنیم: - ادامه دادن به «عادات
دوران نوزادی»، مثل مکیدن انگشت شست دست یا شبادراری. ۔ کم آموزی در مدرسه به
دلیل کمرویی در درخواست کمک یا به دلیل احساس
تنهایی. - دلمشغولی بیشازاندازه کودک در مورد تکالیفش و اینکه خود را ملزم
بداند.
آنها را بیشازاندازه لازم، کامل و بیعیب و نقص انجام دهد. - بیمیل شدن نسبت
به خروج از محیط امن خانه و شهر خود تنهایی چه کسانی نوشته شده است؟
اعتمادبهنفس را در کودکان خود تقویت کنند. هرچند این کتاب حاوی بسیاری
راهنماییها و رهنمودهاست، اما قصد من هرگز این نبوده است که مطالب آن باید به
شکلی ماشینوار همانند دستورات عملیاتی بیچونوچرا مورداستفاده قرار گیرد.
پیشبینی میکنم این کتاب خوانندگان علاقهمندی نیز بین بسیاری افراد که در
جایگاه والدین قرار ندارند خواهد داشت ( مثل دوستان (partners)، والدین،
پدربزرگها و مادربزرگها، پرستاران کودک، معلمین و مددکاران فعال در امور
جوانان). این کتاب همچنین میتواند بهعنوان مرجعی برای افراد حرفهای درگیر
آموزش مهارتهای تربیتی مورداستفاده قرار گیرد. در نهایت، بسیاری از مطالب
نیمه پایانی کتاب ( مثل رهنمودهای مربوط به ارتباطات موفق و خودباوری)
میتواند مستقیماً در ارتباط با کودکان بزرگتر نیز - حائز اهمیت باشد. در این
کتاب چه نکاتی ارائه شده است؟ تبیین ماهیت اعتمادبهنفس و اینکه چگونه
مؤلفهها و قدرتمندیهای حاصل از - آن میتواند به کودکان کمک کند تا نهتنها
شادابتر، بلکه در استفاده از استعدادهای شخصی خود تواناتر شوند. . شناخت آن
نوع خصوصیات و ویژگیها که معلوم شده است وجود آن در والدین، خانوادهها و
محیط خانه آنها بر رشد اعتمادبهنفس در کودکان تأثیر میگذارد. رهنمودهایی
برای والدین در زمینه نحوه رفتار و زبان گفت وگو با فرزندان به صورتی که منجر
به ایجاد و تقویت اعتمادبهنفس در کودکان گردد. دستور عملهایی در مورد چگونگی
آموزش مهارتهای سودمند اجتماعی به کودکان در مواردی مثل برقراری ارتباط،
خودباوری، و مهار احساسات.
راهبردهایی در جهت حل مشکلات و تضادها به شیوهای مثبت که استفاده ازآنها (و
آموختن استفاده از آنها به کودکان ) ساده و آساناند. راهنماییهایی برای کمک
به فرزندان تا بتوانند گذار از محیط خانه و خانواده به اجتماع را با موفقیت به
انجام برسانند. برنامهای مرکب از تمریناتی که بتواند توسط والدین ( به شکل
فردی یا در گروههای کوچک مورداستفاده قرار گیرد و بدینوسیله آنچه از کتاب
فراگرفتهاند تقویت شود و تشویق شوند تا پیشنهادها مطرح در کتاب را به شکل
مناسب به مرحله عمل درآورند.
چگونه میتوانید از این کتاب استفاده کنید؟ همچنان که پیشتر اشاره کردم، این
کتاب به شکل یک برنامه خودیاری مستمر طراحیشده است. احتمالاً بهترین نحوه
استفاده از این کتاب آن است که یکبار آن را نسبتاً بهسرعت مرور کنید و سپس
دوباره آن را با دقت بیشتری بخوانید و تمرینات آن را انجام دهید و راهنماییها
و پیشنهادهای آن را آزمایش و بررسی کنید.
اگر در تربیت فرزندانتان از «شراکت» شخص دیگری در نقش پدر یا مادر برخوردارید،
بهترین حالت مطلوب این است که هر دو نفر به همراه هم و با سرعتی متی آهستهتر
از مطالعه مطلب بهتنهایی)، این کتاب را مطالعه کنید و به کار ندید. بهندرت
پیش میآید که دو نفر در همه موارد تربیت فرزندان باهم توافق کامل داشته
باشند، و این امر تااندازهای یکی از واقعیات زندگی ( البته واقعیتی راحت
کننده ) به شمار میرود که کودکان و والدین، هر دو، باید آن را بپذیرند و آن
را محترم بدارند. اما با کار مشترک روی این برنامه حداقل این امکان را خواهید
یافت که بحث گفت وگو کنید و به امید خدا در مورد برخی راهبردها و رویکردهای
مقدماتی شترک به توافقهایی برسید.