بررسی جامعه‌شناسی عوامل ورود و گسترش آثار پائولو کوئلیو در ایران

بررسی جامعه‌شناسی عوامل ورود و گسترش آثار پائولو کوئلیو در ایران

 محمدرضا انواری[1]

چکیده:

پائولو کوئليو رمان­نویس نامدار برزيلي است که افکار او به‌صورت یکی از عرفان‌های نوظهور در ایران مطرح و آثار او از پرخواننده‌ترين کتاب‌های دو دهه اخير در سطح جهان است. همچنین کتاب‌های‌ او به‌ 56 زبان‌ ترجمه‌ شده و خوانندگان‌ بي‌شمار او از 150 كشور، با فرهنگ‌ها‌ و اعتقادات‌ مختلف هستند. آثار او در ایران نیز در بین دانشجویان بیشترین خواننده را دارد؛ اما از دیدگاه اجتماعی این سؤال به ذهن می­رسد که با توجه به نظام اسلامی حاکم بر ایران چرا از آثار نویسندگانی مانند کوئلیو که دارای خاستگاه غیراسلامی است، در ایران استقبال می‌شود و چه عواملی باعث گسترش آثار کوئلیو در ایران شده است؟ در این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی، ابتدا با تکیه بر آمارهای موجود و با تحلیل ثانویه، میزان استقبال از آثار کوئلیو بررسی و سپس عوامل اثر‌گذار در گسترش آثار وی بررسی خواهد شد که از مهم‌ترین این عوامل، نقش نخبگان در ایجاد تغییرات اجتماعی است که با دو روش «تصمیم‌گیری» و «الگوسازی» صورت می‌گیرد. فعالیت گسترده ناشران و مترجمان او در ایران، سفر ده روزه او به ایران، حمایت­های دولتی در دوران اصلاحات، استفاده تبلیغی از فضای مجازی نیز برخی از عوامل گسترش آثار کوئلیو در ایران است.

واژگان کلیدی: پائولو کوئلیو، عرفان‌های نوظهور، آرش حجازی، کیمیاگر.

 

Factors of Entry and Expansion of Paolo Coelho's Works in Iran; a Sociological Study

Mohammad Reza Anvari[2]

Abstract:

Paolo Coelho is a famous Brazilian novelist whose thoughts have created a new mysticism and his works are among the most readable books of the last two decades in the world. His books are translated into 56 languages, and researchers from all over the world with different cultures and beliefs are reading his works. Also in Iran, some students are interested in studying his works. So this question comes to mind that according to the Islamic system of governing in Iran, why are writers like Coelho who have non-Islamic origins welcomed in Iran, and what Factors have contributed to the expansion of Coelho's works in Iran? In this paper, by descriptive-analytic method, firstly the extent of the acceptance of Coelho's works is examined and then the factors which are influencing its development will be examined. One of the most important of these factors is the role of elites in creating social change with two methods of "decision making" and "modeling". The proliferation of publishers and translators of his works in Iran, his 10-days trip to Iran, Iranian government support during 1998 - 2006, and the promotion of cybercafé are some of the factors contributing to the expansion of Coelho's work in Iran.

Key words: Paolo Coelho, New mysticism, Arash Hejazi, The Alchemist.

 

[1]- دانشجوی دکتری فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم و عضو گروه مطالعات تربیتی اجتماعی پژوهشکده باقرالعلوم 7

M_reza.anvari1358@yahoo.com

[2] . Ph.D. Student of Culture and Communication, University of Bagher Al-ulum. M_reza.anvari1358@yahoo.com

جدیدترین ها در این موضوع

جستاری پیرامون ازدواج حضرت خديجه (سلام‌الله)

جستاری پیرامون ازدواج حضرت خديجه (سلام‌الله)

ضرورت دارد که زندگی‌نامه اولین بانوی مدافع اسلام، بیشتر مورد کاوش و بررسی واقع شود. در راستای هدف مذکور، این مقاله در پی معرفی و شناساندن این بزرگ‌بانوی اسلام و تبیین مباحثی پیرامون ازدواج حضرت خدیجه سلام‌الله علیها است...
جایگاه مسجد در تربیت تبلیغی جامعه

جایگاه مسجد در تربیت تبلیغی جامعه

مسجد سهم بسزایی در تربیت تبلیغی جامعه دینی بر عهده دارد. همچنان که قرآن در شماری از آیات خود به این مهم اشاره کرده است. سیره عملی پیامبران الهی (علیهم السلام) نشان از این مهم دارد که مسجد مهم‌ترین سنگر عرصه تربیت تبلیغی و تبلیغ تربیتی این انوار الهی بوده‏ است...
ویژگی‌‌های معلمان تربیت دینی از منظر نهج‌البلاغه

ویژگی‌‌های معلمان تربیت دینی از منظر نهج‌البلاغه

یافته های پژوهش مدل فعالیت‌های معلمان را در دو بخش آمادگی و اصلی نشان می‌دهد. فعالیت های آمادگی اشاره به اقداماتی دارد که قبل از شروع امر تدریس لازم است معلم آن ها را انجام دهد که خود به دو بخش فعالیت های شناختی و عملی تقسیم می شود. بخش دوم شامل فعالیت های اصلی معلم است که چهار بخش را در بر می گیرد: انتقال مبانی، کاربرد روش ها، جهت گیری جریان تربیت در راستای رسیدن به اهداف و در نهایت ارزشیابی.

پر بازدیدترین ها

روش‌های ترویج امربه‌معروف و نهی‌از‌منکر در آموزش‌وپرورش

روش‌های ترویج امربه‌معروف و نهی‌از‌منکر در آموزش‌وپرورش

پژوهش حاضر با هدف بررسی روش‌های ترویج امربه‌معروف و نهی‌از‌منکر در آموزش‌وپرورش و به روش توصیفی از نوع کتابخانه‌ای انجام شده است...
نقش قصه‌های قرآنی در تعلیم و تربیت نسل جدید

نقش قصه‌های قرآنی در تعلیم و تربیت نسل جدید

در این مقاله سعی بر آن است تا ابتدا معنای لغوی و اصطلاحی قصه، اهمیت، انواع، ویژگی‌ها و ارزش‌های تربیتی قصه موردبررسی قرار گیرد، سپس جایگاه، اهمیت و ویژگی‌های قصه در قرآن موردبررسی قرار می‌گیرد و ...
میزان تأثیر وراثت و ژنتیک در تربیت

میزان تأثیر وراثت و ژنتیک در تربیت

اینکه گاهی مسئله جبر پیش می‌آید و فرد خویش را در فلان مسئله محکوم می‌داند و به واسطه توارث توان مقابله‌ای با آن نمی‌بیند، همگی از مسائلی است که می طلبد میزان تأثیر ژنتیک و وراثت را مورد بررسی قرار دهیم.
رابطه بین تأثیرات منفی فضای مجازی و تربیت دینی خانواده‌ها

رابطه بین تأثیرات منفی فضای مجازی و تربیت دینی خانواده‌ها

نتایج نشان می‌داد که بین تأثیرات منفی فضای مجازی و تربیت دینی خانواده‌ها، رابطه معناداری وجود دارد...
تأثیر خشونت در تربیت کودکان

تأثیر خشونت در تربیت کودکان

بی‌شک رفتار والدین در شکل گرفتن شخصیت فرزند تأثیر بسزایی دارد؛ از همین‌رو اگر والدین عادت به رفتار خشونت‌آمیز داشته باشند و یا در مواجهه با فرزندان حتی در زمینه تربیت آنان بیش‌ازحد معمول از خشونت استفاده کنند و یا در مقابل فرزندان والدین با یکدیگر رفتار خشونت‌آمیز داشته باشند...
Powered by TayaCMS