فواید نیکی به والدین

فواید نیکی به والدین قال الصّادق(ع): برّ الوالدین من حسن معرفة العبد باللَّه، اذ لا عبادة اسرع بلوغاً بصاحبها الی رضا اللَّه من برّ الوالدین المؤمنَیْنِ لوجه اللَّه تعالی لانّ حقّ الوالدین مشتقّ من حقّ اللَّه تعالی اذا کانا علی منهاج الدّین و السّنّة و لایکونان یمنعان الولد من طاعة اللَّه الی طاعتهما و من الیقین الی الشّکّ، و من الزّهد الی الدّنیا، و لایدعوانه الی خلاف ذلک. فاذا کانا کذلک فمعصیتهما طاعة و طاعتهما معصیة. قال اللَّه تعالی: (و وصّینا الانسان بوالدیه حسناً...) (عنکبوت:8) (و ان جاهداک علی ان تشرک بی ما لیس لک به علم فلا تطعهما و صاحبهما فی الدّنیا معروفاً و اتّبع سبیل من اناب الیّ ثمّ الیّ مرجعکم....) (لقمان: 15) و امّا فی باب العشرة فدارهما و ارفق بهما و احتمل اذا هما نحو ما احتملا عنک فی حال صِغَرک و لاتضیّق عنهما فی ما قد وسّع اللَّه تعالی علیک من المأکول و الملبوس و لا تحوّل وجهک عنهما و لاترفع صوتک فوق اصواتهما فانّ تعظیمهما من امر اللَّه و قل لهما باحسن القول و اَلْطَفه فانّ اللَّه لایضیع اجر المحسنین.   امام‌صادق(ع) فرمود: نیکی به پدرومادر، نشانة شناخت بنده از خدا و حقوق اوست؛ زیرا هیچ عبادتی چون نیکیِ خالصانه برای خدا به والدین مؤمن، انسان را به رضای خداوند نمی‌رساند؛ زیرا حق والدین، مشتق از حق خداوند متعال است؛ البته اگر آن‌ها بر راه دین و سنّت گام نهند و فرزند خویش را از طاعت خداوند به طاعت خویش سوق ندهند و از یقین به شک و از زهد به دنیاطلبی نکشانند؛ بنابراین چون والدین بر این راهِ خطا باشند، نافرمانی از آن‌ها عین اطاعت و فرمان‌برداری‌شان عین معصیت است. خدای تعالی فرماید: و اگر تو را وادار کنند تا درباره چیزی که دانشی نداری، به من شرک ورزی، از آنان فرمان مبر؛ و[لی] در دنیا به خوبی با آنان معاشرت کن و از راه کسی پیروی کن که توبه‌کنان به سوی من بازمی‌گردد و [سرانجام ] بازگشت شما به سوی من است... و امّا اینکه چگونه با والدین رفتار کنی، پس باید با آن‌ها مدارا کنی و سختی آنان را بر خود هموار کنی؛ زیرا آن‌ها به سبب زحمت و رنجی که در کودکی از تو دیده‌اند، بر گردنت حقی دارند و از نعمت‌ها چه خوراک و چه پوشاک که خداوند بر تو ارزانی داشته، از آنان دریغ مدار و از آنان روی بر مگردان و صدایت را از صدایشان بلندتر مکن؛ زیرا احترام به والدین، امر خداوند است. با آنان به زیباترین و نرم‌ترین کلام سخن بگو؛ زیرا خداوند اجر نیکوکاران را تباه نمی‌کند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

جايگاه انسان كامل در نظام هستي از منظر عرفا

جايگاه انسان كامل در نظام هستي از منظر عرفا

اين نوشتار با روش توصيفي-تحليلي به جايگاه انسان كامل در نظام هستي ا ز منظر عارفان مسلمان پرداخته است. از منظر آنان انسان كامل، خليفه حق‌تعالي، قطب عالم امكان و واسطه دريافت فيض از حق‌تعالي است. به عقيده بسياري از عرفا، انسان كامل به منزله روح عالم هستي مي‌ماند؛ همان‌گونه که روح امور بدن را تدبير مي‌كند، انسان كامل هم امور عالم را تدبير مي‌نمايد؛ گرچه به لحاظ بشري خود وي توجه نداشته باشد. هرگاه انسان كامل از عالم دنيا به عالم آخرت منتقل شود، خزائن الهي نيز به آن عالم منتقل خواهند شد، بساط عالم ماده جمع خواهد شد و رستاخيز قيام خواهد كرد. اين باور اهل تصوف، با عقايد شيعي، بسيار هماهنگ است؛ زيرا روايات شيعي نيز در اين معنا، صراحت دارد كه هرگاه حجت خدا از روي زمين ارتحال يابد، زمين متلاشي خواهد شد؛ ويژگي‌هاي كه از زبان اهل تصوف براي اهليبت بيان شده است، حاكي از اين مطلب است كه از منظر آنان انسان كامل، منطبق بر اهلبيت (ع) مي‌شود.
حقيقت متعالي و تعينات آن

حقيقت متعالي و تعينات آن

حقيقت متعالي، حقيقتي است كه از هر قيدي رها است؛ از اين حقيقت به غيب الغيوب و هويت مطلقه و وجود من حيث هو هو، نيز تعبير كرده‌اند. اين حقيقت در مرتبه اطلاق هيچ حكمي را نمي‌پذيرد، به همه موجودات نسبت يكسان دارد؛ اما از لازمه آن، علم به ذات و شعور به كمال ذاتي و اسمائي است. علم به ذات موجب، افتادن بي‌تعين در دام تعين مي‌شود.
جایگاه عقل در نظام سلوکی عرفا

جایگاه عقل در نظام سلوکی عرفا

عقل در نظام سلوکی عرفا، دارای دو جایگاه مجزا است. عقل در مراحل ابتدایی سلوک هدایتگر، راهگشا و روشنگر است؛ اما در مراحل عالی‌تر سلوکشان هدایتگری و راهبری از عقلانیت و تعقل جدا می‌شود؛ در این راستا باید توجه داشت که منزلت عقل نفی نمی‌شود، بلکه عقلانیت در صیرورت وجودی عارف به امری فراعقلی و نه غیرعقلی تبدّل و تحول می‌یابد. متاسفانه نزد برخی راهروان طریق سلوک این امر به مثابه ضد عقلی بودن تعالیم عرفانی تلقی می‌شود، حال آن‌که میان امر فراعقلی و امر غیر عقلی تفاوت و تمایز معناداری است که می بایست مورد توجه و تأمل عرفان پژوهان و سالکان راه قرار گیرد؛ در این مقاله ضمن پرداختن به مفهوم انسان‌شناختی و وجودشناختی مفهوم عقل، به تفاوت و تمایز میان این دو ساحت اشاره و لوازم معرفت شناختی آن استخراج خواهد شد.
الگو رویش اعتقادی افراد و جریانات از منظر قرآن کریم

الگو رویش اعتقادی افراد و جریانات از منظر قرآن کریم

قرآن کریم با استفاده از آیات خویش انسان را به‌سوی کمال سوق می‌دهد؛ پس باید بر طبق این فرمان‌ها روند زندگی را در مسیر رویش قرارداد. با بررسی و تحلیل الگوی رویش می‌توان اصلی‌ترین نقش را در خود فرد و آن جامعه جستجو کرد که ایمان را در درون خویش حس نمودند و فطرتشان علی‌رغم، القائات منفی افراد دیگر، ایشان را به این مسیر نزدیک نمودند، مانند همسر فرعون که با توجه به محیطی دور از معنویات، به دیندار شد...

پر بازدیدترین ها

رشد معنوی انسان از منظر قرآن و حدیث

رشد معنوی انسان از منظر قرآن و حدیث

این پژوهش نشان می‌دهد که ایجاد رابطه درست بین فرد و مسائل خود، ایجاد رابطه درست بین فرد و دیگران و ایجاد رابطه با خدا و کسب آرامش در پرتو آن از آثار رشد معنوی است؛ همچنین، تفکر، ایمان، انجام خوبی و ترک زشتی از علل رشد معنوی و جهل، کفرورزی و پیروی از شهویات از موانع رشد معنوی است.
آسیب‌ها و تهدیدهای اختلافات مذهبی در جهان اسلام

آسیب‌ها و تهدیدهای اختلافات مذهبی در جهان اسلام

مقاله حاضر ضمن بررسی فلسفه تفاوت‌ها و تنوع‌های میان انسان‌ها، تنوع و اختلاف از دیدگاه اسلام و انواع اختلافات مذهبی را تبیین و سپس به عوامل پیدایش اختلاف و تفرقه مذاهب را به لحاظ درونی و بیرونی پرداخته و نتایج و آثار ناشی از آن را بیان می‌کند...
سنخ‌شناسی عشق در اندیشه‌ی مولوی و کریشنا مورتی

سنخ‌شناسی عشق در اندیشه‌ی مولوی و کریشنا مورتی

عشق در عرفان مولوي و کریشنامورتی اهميت والايي دارد؛ مولوی و کریشنا ویژگی‏‌هایی را برای عشق شمرده‏‌اند...
خشونت در خانواده و نگرش معنوی اسلام به آن

خشونت در خانواده و نگرش معنوی اسلام به آن

این مقاله با هدف مشخص‌کردن مفهوم خشونت و دیدگاه‌های مختلف دربارة آن و همچنین نگرش اسلام به آن انجام شده است. روش تحقیق به‌صورت کتابخانه‌ای است. یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد اعتقادات مذهبی، عامل مؤثری در پیشگیری از خشونت علیه زنان است...
Powered by TayaCMS