کالبد عارف، با خلق است و قلبش با خدا

کالبد عارف، با خلق است و قلبش با خدا

قال الصّادق - علیه السّلام -: العارف شخصه مع الخلق وقلبه مع اللَّه، لو سهی قلبه عن اللَّه طرفة عین لمات شوقاً الیه. والعارف امین ودائع اللَّه، وکنز اسراره، ومعدن انواره، ودلیل رحمته علی خلقه، ومطیّة علومه، ومیزان فضله وعدله. وقد غنی عن الخلق والمراد والدّنیا، فلا مؤنس له سوی اللَّه ولا نطق ولا اشارة ولا نفس الّا باللَّه، وللَّه ومن اللَّه ومع اللَّه، فهو فی ریاض قدسه متردّد، ومن لطائف فضله الیه متزوّد. والمعرفة اصل وفرعه الایمان.

امام صادق (ع) فرمود: کالبد عارف، با خلق است و قلبش با خدا؛ اگر قلبش چشم برهم زدنی از خدا غافل شود، از شوق (جبران غفلت با دیدار حق) بمیرد. عارف، امین و دیعه‌های خداوند است و گنجینه اسرار و معدن انوار و راهنمای خلق به سوی رحمت حق و حاصل علوم و میزان فضل و عدل اوست. از خلق و آرزوی دنیا بی‌نیاز است، مونسی جز خداوند ندارد و نطقی، اشاره‌ای و نَفَسی جز با خدا و برای خدا و از خدا ندارد؛ پس او در باغِ قدسِ خداوند در رفت و آمد است و از فضل لطیف خداوند متعال بهره می‌گیرد. معرفت، ریشه و ایمان، شاخه های آن است

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

آزادی معنوی

آزادی معنوی

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

مسئله این است که آیا جنبش­های معنوی نوظهور در جنگ نرم علیه نظام جمهوری اسلامی ایران نقش و کارکردی دارند؟ ادیان جدید و معنویت­ های نوظهور با تکثرگرایی، شک­ گرایی، احساس­گرایی، ناعقل­ گروی و خودمحور معنوی، فرهنگ دینی را دگرگون می­کنند و فرهنگ سیاسی برآمده از آن را ـ که پشتوانة نظام جمهوری اسلامی است ـ تغییر می­دهند.
رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

آزادی معنوی» لازمه سرشت و سرنوشت انسان است و «عقل و اراده» بر محور «فطرت» مبانی «آزادی انسان» در آموزه­های وحیانی است. آزادی در یک تحلیل مفهوم­شناسانه و پدیدارشناسانه دو نوع است: الف) آزادی درونی = معنوی؛ ب) آزادی برونی = آزادی اجتماعی.

پر بازدیدترین ها

سرمقاله

سرمقاله

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

مسئله این است که آیا جنبش­های معنوی نوظهور در جنگ نرم علیه نظام جمهوری اسلامی ایران نقش و کارکردی دارند؟ ادیان جدید و معنویت­ های نوظهور با تکثرگرایی، شک­ گرایی، احساس­گرایی، ناعقل­ گروی و خودمحور معنوی، فرهنگ دینی را دگرگون می­کنند و فرهنگ سیاسی برآمده از آن را ـ که پشتوانة نظام جمهوری اسلامی است ـ تغییر می­دهند.
آزادی معنوی

آزادی معنوی

Powered by TayaCMS