محیط خانوادگی و تاثیر آن در تربیت

محیط خانوادگی و تاثیر آن در تربیت

علی (علیه‌السلام) در مورد شخصیت بزرگ و الهی خویش که آن را مدیون تربیت‌های نبی گرامی اسلام (علیه السلام) می‌داند می‌گوید: شما قرابت مرا با پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و منزلت مخصوصی که نزد آن حضرت داشتم به خوبی می‌دانید. طفل خردسالی بودم که پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) مرا در دامان خود می نشاند، در آغوشم می‌گرفت و به سینه خود می‌چسباند. گاهی مرا در بستر خواب خود می‌خوابانید و از مودت، صورت به صورت من می‌سایید و مرا به استشمام بوی لطیف خود وا می‌داشت. برای من هر روز از سجایای اخلاقی خود، پرچمی می‌افراشت و مرا می‌فرمود تا از رفتار وی پیروی کنم؛(1) حضرت امام حسین (علیه السلام) در جواب عبیدالله بن زیاد که او را دعوت به سازش کرده بود فرمود: دامن های پاکی که مرا تربیت کرده اند، از پذیرش ذلت ابا دارند(2).

  1. محمد دشتی و سید کاظم محمدی، نهج البلاغه، خطبه 192، ص 118.
  2. بحارالانوار، ج 45، ص 83.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

آزادی معنوی

آزادی معنوی

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

مسئله این است که آیا جنبش­های معنوی نوظهور در جنگ نرم علیه نظام جمهوری اسلامی ایران نقش و کارکردی دارند؟ ادیان جدید و معنویت­ های نوظهور با تکثرگرایی، شک­ گرایی، احساس­گرایی، ناعقل­ گروی و خودمحور معنوی، فرهنگ دینی را دگرگون می­کنند و فرهنگ سیاسی برآمده از آن را ـ که پشتوانة نظام جمهوری اسلامی است ـ تغییر می­دهند.
رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

آزادی معنوی» لازمه سرشت و سرنوشت انسان است و «عقل و اراده» بر محور «فطرت» مبانی «آزادی انسان» در آموزه­های وحیانی است. آزادی در یک تحلیل مفهوم­شناسانه و پدیدارشناسانه دو نوع است: الف) آزادی درونی = معنوی؛ ب) آزادی برونی = آزادی اجتماعی.

پر بازدیدترین ها

آزادی معنوی

آزادی معنوی

سرمقاله

سرمقاله

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

مسئله این است که آیا جنبش­های معنوی نوظهور در جنگ نرم علیه نظام جمهوری اسلامی ایران نقش و کارکردی دارند؟ ادیان جدید و معنویت­ های نوظهور با تکثرگرایی، شک­ گرایی، احساس­گرایی، ناعقل­ گروی و خودمحور معنوی، فرهنگ دینی را دگرگون می­کنند و فرهنگ سیاسی برآمده از آن را ـ که پشتوانة نظام جمهوری اسلامی است ـ تغییر می­دهند.
رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

آزادی معنوی» لازمه سرشت و سرنوشت انسان است و «عقل و اراده» بر محور «فطرت» مبانی «آزادی انسان» در آموزه­های وحیانی است. آزادی در یک تحلیل مفهوم­شناسانه و پدیدارشناسانه دو نوع است: الف) آزادی درونی = معنوی؛ ب) آزادی برونی = آزادی اجتماعی.
Powered by TayaCMS