در پی روزی حلال

در پی روزی حلال

ابراهیم ادهم، خداوند او را رحمت کند، کسی که امیری کنار گذاشت و توبه کرد، او با خود فکر کرد که در خراسان نان حلال پیدا نمی کنم که بخورم. چه کار باید بکنم؟

به عراق آمد و تمام عراق را گشت. دلش به آن روزی‌ها آرام نگرفت و به طوس رفت و آنجا با مردی باغبان کارگری می‌کرد، برای هر ماه دو درم سیم.[1]

روزی صاحب باغ امد و به غلام و خادم گفت: ای ابراهیم، انار شیرین می‌خواهیم.

ابراهیم رفت و چند انار آوَرد، یکی از دیگری بهتر، و جلوی آنها گذاشت. وقتی انارها را شکستند همه ترش بودند.

گفتند: چرا انار شیرین نیاوردی؟

گفت: نمی‌دانم که کدام ترش است و کدام شیرین.

گفتند: روزها است که در این باغ هستی و از این باغ انار نخوردی و نمی‌دانی که کدام شیرین است و کدام ترش؟

گفت: شما من را به خاطر نگاه‌داشتن آورده‌اید، نه به خاطر ضایع‌کردن.

صاحب باغ تعجب کرد، گفت: ای جوانمرد، تو ابراهیم ادهمی این‌قدر سخت نگیر.

ابراهیم کلید باغ را به صاحبش داد و قصد رفتن کرد و گفت: من دیگر کار نمی‌کنم.

بسیار پافشاری کردند و گفتند: اگر می‌خواهی مزدت را زیاد کنیم.

گفت: البته من به‌هیچ‌وجه کار نکنم؛ زیرا که تا اکنون مزدِ کار می‌دادند، از این به بعد مزِد دین می‌دهند و به من نسبت پارسایی می‌دهند و مزد زیاد را به خاطر پارسائی به من می‌دهند.

این را گفت و رفت و راه خود را در پیش گرفت.

پس از آن، شفیق بلخی او را[2] در شام دید. گفت: پیش او رفتم و سلام کردم و گفتم ابراهیم، چه می‌کنی؟

گفت: از این کوه تا به آن کوه می‌گردم و از این شهر تا به آن شهر می‌روم برای یافتن لقمه[ای] حلال؛ زیرا قرب به خداوند جز با نان حلال به دست نمی‌آید.

پند پیران، ص 7.

 

 

پی‌نوشت‌ها

[1]. دو درم سیم: دو درهم نقره.

[2]. گفته‌اند شفیق بلخی در خدمت امام موسی کاظم(ع) و امام علی بن موسی الرضا( ع) بوده و به سال 174ق در ماوراء النهر درگذشته است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

آزادی معنوی

آزادی معنوی

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

مسئله این است که آیا جنبش­های معنوی نوظهور در جنگ نرم علیه نظام جمهوری اسلامی ایران نقش و کارکردی دارند؟ ادیان جدید و معنویت­ های نوظهور با تکثرگرایی، شک­ گرایی، احساس­گرایی، ناعقل­ گروی و خودمحور معنوی، فرهنگ دینی را دگرگون می­کنند و فرهنگ سیاسی برآمده از آن را ـ که پشتوانة نظام جمهوری اسلامی است ـ تغییر می­دهند.
رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

آزادی معنوی» لازمه سرشت و سرنوشت انسان است و «عقل و اراده» بر محور «فطرت» مبانی «آزادی انسان» در آموزه­های وحیانی است. آزادی در یک تحلیل مفهوم­شناسانه و پدیدارشناسانه دو نوع است: الف) آزادی درونی = معنوی؛ ب) آزادی برونی = آزادی اجتماعی.

پر بازدیدترین ها

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

مسئله این است که آیا جنبش­های معنوی نوظهور در جنگ نرم علیه نظام جمهوری اسلامی ایران نقش و کارکردی دارند؟ ادیان جدید و معنویت­ های نوظهور با تکثرگرایی، شک­ گرایی، احساس­گرایی، ناعقل­ گروی و خودمحور معنوی، فرهنگ دینی را دگرگون می­کنند و فرهنگ سیاسی برآمده از آن را ـ که پشتوانة نظام جمهوری اسلامی است ـ تغییر می­دهند.
رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

آزادی معنوی» لازمه سرشت و سرنوشت انسان است و «عقل و اراده» بر محور «فطرت» مبانی «آزادی انسان» در آموزه­های وحیانی است. آزادی در یک تحلیل مفهوم­شناسانه و پدیدارشناسانه دو نوع است: الف) آزادی درونی = معنوی؛ ب) آزادی برونی = آزادی اجتماعی.
سرمقاله

سرمقاله

Powered by TayaCMS