بیگانگی

بیگانگی

در قصه‌های کهن نقل شده است که ابراهیم نبی در مهمان‌داری و گرامی‌داشتن مردمان، اعجوبه‌ای بود. وی عادت داشت غذا نخورد تا زمانی که مهمانی به خانه‌اش بیاید و با او هم‌سفره شود.

شبانه‌روزی گذشت و هیچ مهمانی به خانه‌اش نیامد. برخاست و به بیرون شهر رفتن تا شاید مسافر و مهمانی برای سفرة کرمش بیابد. پیرمردی را دید که به‌سوی او می‌آمد. از او پرسید: تو کیستی و از کجا می‌آیی؟

وقتی در گفت‌وگو با او به کنکش درآمد، فهمید که غریبه، مردی است بت‌پرست.

پس ابراهیم گفت: افسوس! اگر یکتاپرست بودی در خانه‌ام از تو پذیرایی می‌کردم.

با این سخن، پیرمرد از او جدا شد و رفت.

در همان لحظه جبرئیل بر ابراهیم نبی نازل شد و گفت:

ای ابراهیم! خداوند سلام می‌رساند و می‌فرماید این پیرمرد، هفتاد سال مشرک و بت‌پرست بود و ما روزیِ او را دریغ نکردیم. یک روز که غذای او را به‌عهده تو گذاشتیم، به تهمت بیگانه‌بودن با ما، غذا را از او دریغ کردی؟!

ابراهیم برآشفت و دوان‌دوان به دنبال پیرمرد رفت. او را یافت و بازگرداند.

پیرمرد گفت چه شد که ابتدا مرا رد کردی ولی اکنون قبولم می‌کنی؟!

ابراهیم برایش شرح داد که چگونه خداوند او را به‌خاطر پیرمرد سرزنش کرده است.

پیرمرد گفت اطاعت‌نکردن از چنین خداوندی، جوانمردانه نیست، پس مسلمان شد و از بزرگان دین شد.

 

بازنگارش حکایتی از سدیدالدین محمد عوفی، جوامع الحکایات، ص210.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

آزادی معنوی

آزادی معنوی

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

مسئله این است که آیا جنبش­های معنوی نوظهور در جنگ نرم علیه نظام جمهوری اسلامی ایران نقش و کارکردی دارند؟ ادیان جدید و معنویت­ های نوظهور با تکثرگرایی، شک­ گرایی، احساس­گرایی، ناعقل­ گروی و خودمحور معنوی، فرهنگ دینی را دگرگون می­کنند و فرهنگ سیاسی برآمده از آن را ـ که پشتوانة نظام جمهوری اسلامی است ـ تغییر می­دهند.
رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

آزادی معنوی» لازمه سرشت و سرنوشت انسان است و «عقل و اراده» بر محور «فطرت» مبانی «آزادی انسان» در آموزه­های وحیانی است. آزادی در یک تحلیل مفهوم­شناسانه و پدیدارشناسانه دو نوع است: الف) آزادی درونی = معنوی؛ ب) آزادی برونی = آزادی اجتماعی.

پر بازدیدترین ها

آزادی معنوی

آزادی معنوی

سرمقاله

سرمقاله

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

مسئله این است که آیا جنبش­های معنوی نوظهور در جنگ نرم علیه نظام جمهوری اسلامی ایران نقش و کارکردی دارند؟ ادیان جدید و معنویت­ های نوظهور با تکثرگرایی، شک­ گرایی، احساس­گرایی، ناعقل­ گروی و خودمحور معنوی، فرهنگ دینی را دگرگون می­کنند و فرهنگ سیاسی برآمده از آن را ـ که پشتوانة نظام جمهوری اسلامی است ـ تغییر می­دهند.
رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

آزادی معنوی» لازمه سرشت و سرنوشت انسان است و «عقل و اراده» بر محور «فطرت» مبانی «آزادی انسان» در آموزه­های وحیانی است. آزادی در یک تحلیل مفهوم­شناسانه و پدیدارشناسانه دو نوع است: الف) آزادی درونی = معنوی؛ ب) آزادی برونی = آزادی اجتماعی.
Powered by TayaCMS