بددهنی

بددهنی

پسر ۱۳ ساله‌ام سخنان زشتی را بر زبان جاری می‌کند. علت آن چیست و چگونه می‌توانم با او برخورد کنم؟

ج: این رفتار، عللی دارد:

۱. الگوها: اگر والدین و نزدیکان، با خود او یا با دیگران این‌گونه برخورد کنند و سخنان زشتی را بر زبان جاری سازند، او نیز چنین خواهد کرد؛ پس باید محیط اصلاح شود.

٢. نمایش استقلال: گاهی نوجوان برای تثبیت استقلال خود، به این کار دست می‌زند که باید با راه‌کارهای ذیل، او را متوجه زشتی این عمل کرد.

  1. عصبانیت: با توجه به اهمیت و تأثیر فراوان این عامل در بددهنی نوجوان، بکوشید زمینه‌های عصبانیت او را از بین ببرید.

۴. همسالان، نوجوان، از همسالان فحاش تأثير جدی می‌پذیرد؛ بنابراین، با نرمی و عطوفت و آگاهی دادن درباره رفیقان بد، رابطه‌اش را با آنان قطع کنید. چند توصیه أ. برای مصونیت فرزندان از این رفتار نابهنجار، از دوران کودکی باید

توجه شود. وقتی فرزند خردسال و شیرین‌زبان شما، کلمه زشتی را بر زبان جاری می‌کند، شادمانی نکنید و مغلوب احساسات خود نشوید و همان لحظه، با آرامش به او بفهمانید که سخنش ناپسند است.

ب. در مقابل سخنان زشت نوجوانتان دادوفریاد نکنید و ادای شوکه شدن را درنیاورید.

ج. هنگام مواجهه با بددهنی نوجوان فقط رو ترش کنید و در موقعیت‌های عاطفی، با سخنی نرم، او را از این عمل بازدارید (کودک و نوجوان، هر از چند گاهی، احساس عاطفی شدیدی به پدر و مادر می‌یابد؛ آنان را در آغوش می‌گیرد و می‌بوسد و اظهار محبت می‌کند. این رفتار به این دلیل است که شاید شب قبل کابوسی درباره از دست دادن پدر یا مادر دیده یا در مدرسه شنیده است که یکی از همسالان، پدر یا مادرش را از دست داده و یا فیلمی عاطفی را دیده است. این موقعیت عاطفی، بهترین زمان برای نهی فرزند از رفتارهای ناپسند است؛ زیرا مقاومت روانی‌اش به پایین‌ترین حد می‌رسد). به او بگویید فحش دادن و بددهنی، احساسات دیگران را جریحه‌دار می‌کند و ممکن است به او آسیبی برسد.

د. هنگام نهی نوجوان، از روش استدلال خودمحوری (وقتی فحش می‌دهی، به شخصیت تو لطمه می‌خورد و در جامعه بی‌ارزش می‌شوی)، و استدلال دیگر محوری (وقتی ناسزا می‌گویی، به شخصیت من لطمه می‌خورد؛ چون مادر تو هستم)، استفاده کنید.

ما اگر ناسزاگویی برایش عادت شده است، به او بیاموزید که تا مدتی، واژه زشت را در ذهن خود یا زیر لب و آرام بگوید.

و می‌توانید الفاظی مناسب‌تر را جایگزین واژگان زشت کنید تا هنگام عصبانیت با آن واژگان تخلیه شود؛ برای مثال، به‌جای بی‌شعور می‌تواند از واژه بی‌منطق استفاده کند.

ز. در صورت استمرار بددهنی از سازوکارهای بازدارنده و به‌ویژه قطع پول‌توجیبی استفاده کنید. به او بگویید که در برابر هر کلمه زشت مقداری از پول‌توجیبی‌اش کم خواهد شد.

ح. در صورت پیشرفت، از تحسین و تشویق غافل نشوید.

منبع: نسیم مهر

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

آزادی معنوی

آزادی معنوی

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

مسئله این است که آیا جنبش­های معنوی نوظهور در جنگ نرم علیه نظام جمهوری اسلامی ایران نقش و کارکردی دارند؟ ادیان جدید و معنویت­ های نوظهور با تکثرگرایی، شک­ گرایی، احساس­گرایی، ناعقل­ گروی و خودمحور معنوی، فرهنگ دینی را دگرگون می­کنند و فرهنگ سیاسی برآمده از آن را ـ که پشتوانة نظام جمهوری اسلامی است ـ تغییر می­دهند.
رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

آزادی معنوی» لازمه سرشت و سرنوشت انسان است و «عقل و اراده» بر محور «فطرت» مبانی «آزادی انسان» در آموزه­های وحیانی است. آزادی در یک تحلیل مفهوم­شناسانه و پدیدارشناسانه دو نوع است: الف) آزادی درونی = معنوی؛ ب) آزادی برونی = آزادی اجتماعی.

پر بازدیدترین ها

آزادی معنوی

آزادی معنوی

سرمقاله

سرمقاله

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

مسئله این است که آیا جنبش­های معنوی نوظهور در جنگ نرم علیه نظام جمهوری اسلامی ایران نقش و کارکردی دارند؟ ادیان جدید و معنویت­ های نوظهور با تکثرگرایی، شک­ گرایی، احساس­گرایی، ناعقل­ گروی و خودمحور معنوی، فرهنگ دینی را دگرگون می­کنند و فرهنگ سیاسی برآمده از آن را ـ که پشتوانة نظام جمهوری اسلامی است ـ تغییر می­دهند.
رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

آزادی معنوی» لازمه سرشت و سرنوشت انسان است و «عقل و اراده» بر محور «فطرت» مبانی «آزادی انسان» در آموزه­های وحیانی است. آزادی در یک تحلیل مفهوم­شناسانه و پدیدارشناسانه دو نوع است: الف) آزادی درونی = معنوی؛ ب) آزادی برونی = آزادی اجتماعی.
Powered by TayaCMS