اهمیت مراقبه از نگاه مرحوم حسینقلی همدانی

اهمیت مراقبه از نگاه مرحوم حسینقلی همدانی

طریقه مرحوم آخوند ملاحسینعلی همدانی (رضوان‌الله علیه) و شاگردان ایشان عبارت بوده است از التزام و اهتمام به امر «مراقبه». اما مراتب مراقبه عبارت است از:

اول درجه مراقبه این است که سالک از محرمات اجتناب کرده و تمامی واجبات را اِتیان کند و در این دو امر به هیچ‌وجه من الوجوه مسامحه نورزد.

دوم درجه، آن است که مراقبه را شدید نموده و سعی کند هر چه می‌کند برای رضای خدا باشد و از اموری که لهو و لعب نامیده می‌شود، اجتناب نماید. چون در این مرتبه اهتمام نمود برای او تمکن پیدا می‌شود که دیگر خود را نباخته و این خودداری در او به سر حد ملکه برسد.

سوم درجه، آن است که پروردگار جهان را پیوسته ناظر خود ببیند و کم‌کم اذعان و اعتراف می‌نماید که خدای متعال در همه‌جا حاضر و ناظر و نگران همه مخلوقات است و این مراقبه در تمام حالات و در تمام اوقات باید رعایت شود.

چهارم درجه، - عالی‌تر و کامل‌تر مرتبه‌ - چنین است که خودش خدای را حاضر و ناظر ببیند و به‌طور اجمال مشاهده جمال الهی نماید. وصیت رسول اکرم (ص) به ابوذر غفاری اشاره به این دومرتبه اخیر از مراقبه است؛ آنجا که می‌فرمایند: «اعبدالله کأنّک تراه، فان لم تکن تراه فانّه یراک؛ خدای را چنان عبادت کن مثل آنکه گویی تو او را می‌بینی و اگر نمی‌توانی او را ببینی او را طوری عبادت کن که بدانی او تو را می‌بیند». بنابراین عبادت در مرحله‌ای که خدا او را می‌بیند، پایین‌تر است از مرتبه‌ای که او خدا را می‌بیند.

برگرفته از رساله «لب اللباب»

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

آزادی معنوی

آزادی معنوی

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

مسئله این است که آیا جنبش­های معنوی نوظهور در جنگ نرم علیه نظام جمهوری اسلامی ایران نقش و کارکردی دارند؟ ادیان جدید و معنویت­ های نوظهور با تکثرگرایی، شک­ گرایی، احساس­گرایی، ناعقل­ گروی و خودمحور معنوی، فرهنگ دینی را دگرگون می­کنند و فرهنگ سیاسی برآمده از آن را ـ که پشتوانة نظام جمهوری اسلامی است ـ تغییر می­دهند.
رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

آزادی معنوی» لازمه سرشت و سرنوشت انسان است و «عقل و اراده» بر محور «فطرت» مبانی «آزادی انسان» در آموزه­های وحیانی است. آزادی در یک تحلیل مفهوم­شناسانه و پدیدارشناسانه دو نوع است: الف) آزادی درونی = معنوی؛ ب) آزادی برونی = آزادی اجتماعی.

پر بازدیدترین ها

آزادی معنوی

آزادی معنوی

سرمقاله

سرمقاله

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

مسئله این است که آیا جنبش­های معنوی نوظهور در جنگ نرم علیه نظام جمهوری اسلامی ایران نقش و کارکردی دارند؟ ادیان جدید و معنویت­ های نوظهور با تکثرگرایی، شک­ گرایی، احساس­گرایی، ناعقل­ گروی و خودمحور معنوی، فرهنگ دینی را دگرگون می­کنند و فرهنگ سیاسی برآمده از آن را ـ که پشتوانة نظام جمهوری اسلامی است ـ تغییر می­دهند.
رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

آزادی معنوی» لازمه سرشت و سرنوشت انسان است و «عقل و اراده» بر محور «فطرت» مبانی «آزادی انسان» در آموزه­های وحیانی است. آزادی در یک تحلیل مفهوم­شناسانه و پدیدارشناسانه دو نوع است: الف) آزادی درونی = معنوی؛ ب) آزادی برونی = آزادی اجتماعی.
Powered by TayaCMS