آداب و فواید مشورت

آداب و فواید مشورت

قال الصّادق(ع):

شاور فی امورک - ممّا یقتضی الدّین - مَن فیه خمس خصال: عقل و علم و تجربة و نُصح و تقوی. فان تجد فاستعمل الخمسة و اعزم و توکّل علی اللَّه تعالی؛ فانّ ذلک یؤدّیک الی الصّواب. و ما کان من امور الدّنیا الّتی هی غیرعائدة الی الدّین فارفضها و لاتتفکّر فیها، فانّک اذا فعلت ذلک اصبت برکة العیش و حلاوة الطّاعة. و فی المشاورة اکتساب العلم. و العاقل من یستفید منها علماً جدیداً و یستدلّ به علی المحصول من المراد. و مَثل المشورة مع اهلها مثل التّفکّر فی خلق السّموات و الارض و فنائهما و هما غنیّان عن القید؛ لانّه کلّما قوی تفکّره فیهما غاص فی بحار نور المعرفة و ازداد بهما اعتباراً و یقیناً. و لاتشاور من لایصدّقه عقلک؛ و ان کان مشهوراً بالعقل و الورع. و اذا شاورت من یصدّقه قلبک، فلاتخالفه فیما یشیر به علیک؛ و ان کان بخلاف مرادک؛ فانّ النّفس تجمح عن قبول الحقّ، و خلافها عند قبول الحقائق ابین. قال اللَّه تعالی: و شاورهم فی الامر. و قال اللَّه تعالی: و امرهم شوری بینهم.

 

امام صادق (ع) فرمود:

در امور خود - در آنهایی که صلاح دین و دنیا اقتضا می کند - با کسی مشورت کن که دارای پنج خصلت باشد: عقل و علم و تجربه وخیرخواهی و تقوا. اگر او را یافتی، از هر پنج خصلت بهره جوی و عزم بربند و بر خداوند متعال توکل کن؛ زیرا تو را به راه صواب می برد. آنچه از امور دنیا که راهی به دین ندارد، رهایش کن و در آن تفکّر مکن؛ زیرا اگر به این [دستور] عمل کنی، برکت زندگانی و شیرینی طاعت را درخواهی یافت. در مشورت بهره هایی از دانش نهفته است و عاقل آن است که از مشورت، دانشی فراگیرد و از این دانش، راه به سوی مقصود و مرادش جوید. مشورت برای اهلش، تفکر در چگونگی آفرینش آسمان‌ها و زمین و فنای آن‌ها، که از امور غیبی‌اند، مانَد؛ زیرا هر اندازه که شخص، تفکّر خویش را در آن دو، قوام بخشد، در دریاهای نور معرفت فرومی‌رود و با آن ها بر عبرت ویقین خویش می‌افزاید. با کسی که عقلت، سخن او را راست نمی‌شمارد، مشورت مکن؛ اگرچه مشهور به خِرد و ورع باشد و چون با کسی که قلبت بر صداقتش گواه است، مشورت کردی، از راهنمایی‌های او تخلف مکن؛ اگرچه مخالف مراد و مقصودت باشد؛ زیرا نفس سرکش است و از پذیرفتن حق دوری می‌جوید وسرکشی او در برابر حق، روشن است. خداوند فرماید: در این امر با آنان مشورت کن و نیز فرماید: کارشان را با مشورت یکدیگر انجام می‌دهند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

نمادشناسی محراب در عرفان و هنر اسلامی

نمادشناسی محراب در عرفان و هنر اسلامی

در این بررسی سعی خواهد شد تا به روش کتابخانه‌ای، به این پرسش پاسخ داده شود: ارتباط بین عرفان و هنراسلامی چیست؟ و معنا چگونه با زیبایی‌های بصری محراب تلفیق و خود را نمایان می‌کند؟
آسیب‌شناسی هنر انقلابی از منظر مقام معظم رهبری (حفظه الله)

آسیب‌شناسی هنر انقلابی از منظر مقام معظم رهبری (حفظه الله)

در این مجال تلاش شده تا به جایگاه و آسیب‌شناسی هنر و هنر انقلابی در اندیشه رهبری نهضت پرداخته شود. بدینسان، هفت محور پیرامون آسیب‌شناسی هنر انقلابی در فرموده‌های ایشان به‌دست آمده است...
تربیت معنوی در انیمیشن‌های «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم؟»

تربیت معنوی در انیمیشن‌های «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم؟»

امروزه انیمیشن نقش مهمی در تربیت کودکان دارد. هر انیمیشنی جهان‌بینیِ‌ خاص خود را دارد که بر اساس فلسفه و فرهنگ هر جامعه و خالق اثر متفاوت است. «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم» انیمیشنی است که ...
بررسی بازنمایی عرفان یهود در فیلم سینمایی شاگرد جادوگر

بررسی بازنمایی عرفان یهود در فیلم سینمایی شاگرد جادوگر

این مقاله با تلقی قبالا به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های کلیدی معنویت عصر نوین، سعی کرده است با بررسی موردی فیلم «شاگرد جادوگر»، روش‌های نامحسوس القا مفاهیم قباله‌ای، توسط رسانه‌ها را تحلیل کند...
آسیب‌شناسی تبلیغات هنری در مواجهه با جنبش‌های معنوی

آسیب‌شناسی تبلیغات هنری در مواجهه با جنبش‌های معنوی

نگارنده در این مقاله قصد دارد بر اهمیت و سهم هنر، چه در معنای قبل از دوران مدرن و چه در معنای امروزی آن به‌ویژه بر هنر ادبیات (شامل: داستان، نمایشنامه، فیلمنامه) و هنرهای ترسیمی (که نقاشی اهم آنها است) و هنرهای نمایشی (شامل: فیلم، سینما و تئاتر) در تبلیغات دینی تأکید کند...

پر بازدیدترین ها

جنبش عصر جدید و نقش هنر و رسانه در گسترش آن

جنبش عصر جدید و نقش هنر و رسانه در گسترش آن

اگرچه عصر نوين در ابتدا به‌شکل یک جنبش به‌نظر می‌رسید، اما دیری نپایید که به بستری برای پیدایش و رشد هزاران «شبه‌جنبش معنوی نوپدید» تبدیل شد. شبه‌جنبش‌های مرتبط با عصر نوين به‌دنبال اهدافی نظیر ...
بررسی بازنمایی عرفان یهود در فیلم سینمایی شاگرد جادوگر

بررسی بازنمایی عرفان یهود در فیلم سینمایی شاگرد جادوگر

این مقاله با تلقی قبالا به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های کلیدی معنویت عصر نوین، سعی کرده است با بررسی موردی فیلم «شاگرد جادوگر»، روش‌های نامحسوس القا مفاهیم قباله‌ای، توسط رسانه‌ها را تحلیل کند...
نمادشناسی محراب در عرفان و هنر اسلامی

نمادشناسی محراب در عرفان و هنر اسلامی

در این بررسی سعی خواهد شد تا به روش کتابخانه‌ای، به این پرسش پاسخ داده شود: ارتباط بین عرفان و هنراسلامی چیست؟ و معنا چگونه با زیبایی‌های بصری محراب تلفیق و خود را نمایان می‌کند؟
تربیت معنوی در انیمیشن‌های «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم؟»

تربیت معنوی در انیمیشن‌های «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم؟»

امروزه انیمیشن نقش مهمی در تربیت کودکان دارد. هر انیمیشنی جهان‌بینیِ‌ خاص خود را دارد که بر اساس فلسفه و فرهنگ هر جامعه و خالق اثر متفاوت است. «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم» انیمیشنی است که ...
آسیب‌شناسی هنر انقلابی از منظر مقام معظم رهبری (حفظه الله)

آسیب‌شناسی هنر انقلابی از منظر مقام معظم رهبری (حفظه الله)

در این مجال تلاش شده تا به جایگاه و آسیب‌شناسی هنر و هنر انقلابی در اندیشه رهبری نهضت پرداخته شود. بدینسان، هفت محور پیرامون آسیب‌شناسی هنر انقلابی در فرموده‌های ایشان به‌دست آمده است...
Powered by TayaCMS