نتیجه‌های عملی حالات عارفان

نتیجه‌های عملی حالات عارفان

قال الصادق (علیه السلام): نَجوَی العارفین تَدور علی ثلاثة اصول: الخوف و الرجاء و الحُبّ. فالخوف فرع العلم و الرجاء فرع الیقین و الحب فرع المعرفة. فدلیلُ الخوفِ الهربُ و دلیلُ الرجاءِ الطّلبُ و دلیل الحبِ ایثارُ المحبوب علی ما سِواه. فاذا تَحقّقَ العلمُ فی الصّدر خافَ و اذا صحّ الخوفُ هَرَبَ و اذا هرب نجا و اذا اَشرقَ نورُ الیقین فی القلب شاهَدَ الفضلَ و اذا تَمکّنَ منه رجا و اذا وَجدَ حلاوةَ الرّجاءِ طَلبَ و اذا وَفّقَ للطّلب وَجدَ؛ و اذا تَجلّی ضیاءُ المعرفة فی الفؤاد هاج ریح المحبّة و اذا هاج ریح المحبّة استأنس فی ظلال المحبوب و آثر المحبوب علی ما سواه و باشَرَ اَوامرَه و اجتنبَ نواهِیهَ [و اختارهما علی کلّ شیءٍ غیرهما]؛ و اذا استقام علی بساط الانس بالمحبوب مع اَداءِ اوامره و اجتِنابِ نواهیه وَصَل الی روح المناجاة [و القرب]؛ و مثال هذه الاصول الثّلاثة: کالحرم و المسجد و الکعبة: فَمَن دَخَلَ الحرم اَمِنَ مِنَ الخلق و مَن دَخَلَ المسجدَ اَمِنَت جوارحَه اَن یَستَعمِلَها فی المعصیة و من دخل الکعبة اَمِن قلبه مِن اَن یَشغَلَه بِغیر ذکرِ الله تعالی. فانظر ایّها المؤمن! فان کانت حالتُک حالةً ترضاها لحلول الموت فاشکر اللهَ تعالی علی توفیقه و عِصمتِه و اِن تَکُن الاُخری فَانتَقِل عنها بصحّة العزیمة و اندِم علی ما قد سَلَف من عمرک فی الغفلة و استَعِن بالله تعالی علی تطهیر الظاهر من الذنوب و تنظیف الباطن من العیوب و اقطَعْ رباطَ الغفلة عن قلبک واطفِ نارَ الشهوة من نفسک.

 

امام صادق (علیه السلام) فرمود: نجوای عارفان همواره بر سه اصل استوار است:

  1. بیم؛
  2. امید؛
  3. حبّ.

بیم شاخه علم است و امید شاخه یقین است و حب شاخه معرفت و عرفان. نشان بیم، گریختن و نشان امید، طلب است و نشان حب، آن است که در ایثار آنچه را دوست دارد، از آن دریغ نورزد؛ پس چون علم در سینه مؤمن تحقق یابد، ترس پدید آید و چون خوف، درست آید، گریز از غیر خدا پیش آید و چون کسی بگریزد، نجات یابد و چون نور یقین بر قلب، تابیدن گیرد، فضل الهی را مشاهده می‌کند و چون یقین در او به‌وجود آید، امید پدید آید و چون شیرینی امید بچشد، خواهانِ آن شود. چون به طلب برخیزد، گم‌شده خویش را بیابد و چون نور معرفت تجلّی یابد، نسیم محبّت و عشق در قلب وزیدن گیرد و چون نسیم محبّت وزیدن گرفت و انسان در سایه محبوب انس یابد و او را بر ماسوایش ترجیح دهد و به اوامرش مبادرت و از نواهی‌اش اجتناب ورزد و [آن دو را بر هرچیزی مقدّم بدارد]. هرگاه با رعایت اوامر و نواهیِ محبوب بر خوان انس او نشیند، به روح مناجات [و قربش] واصل خواهد گشت. این اصول سه‌گانه، مانند حرم و مسجد و کعبه است: اگر کسی داخل حرم شود، از خلق ایمنی یابد و چون داخلِ مسجد شود اندامش را از آلودگی به گناه حفظ می‌کند و اگر داخل کعبه شود، قلبش از اشتغال به چیزی جز ذکر خدای تعالی در امان می‌ماند. پس ای مؤمن! چنانچه در حالی هستی که اگر در آن حالت بمیری، با رضایت‌خاطر خواهی مُرد، بر توفیق و حفظ الهی شاکر باش؛ و اگر چنین نیستی، خویش را به حالتی نیک و درست انتقال ده و بر عمری که در غفلت گذرانده‌ای پشیمان شو و در تطهیر ظاهرت از گناهان و پالایش باطنت از عیوب و کاستی‌ها، از خدای تعالی مدد بجوی و قلبت را از دام غفلت برهان و آتش شهوت را در خرمن نفست خاموش نما.

برگرفته از مصباح الشریعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

نشست علمی

نشست علمی

سرمقاله

سرمقاله

مباني شريعت‏‌گريزي در عرفان‏هاي نوظهور

مباني شريعت‏‌گريزي در عرفان‏هاي نوظهور

در این مقاله برخی از مبانی شریعت‌گریزی این فرقه‌های معنوی مثل انکار خداوند، دین‌ستیزی، اعتقاد به تناسخ، خلقتی بی‌هدف، ترویج اباحی‌گری و بی‌بندوباری را مورد بررسی و نقد قرار می‌دهیم، تا پندارهای نادرست آنان کنار زده و نور حقیقت جلوه‌گر شود.
نسبت عرفان و شريعت نزد عرفاي اسلامي

نسبت عرفان و شريعت نزد عرفاي اسلامي

بررسى ديدگاه بزرگان عرفان نسبت به شريعت و احكام عملىِ دين
معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

کشف و شهود از ارکان عرفان قلمداد مي‏گردد

پر بازدیدترین ها

رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

مقاله حاضر در صدد واکاوی معنایی و تبیین ریاضت درست در عرفان‌‌های صادق و ریاضت نادرست در عرفان‌های کاذب اعم از صوفیانه و سکولار برآمده است.
تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

در نوشتار حاضر، با تکیه بر مشاهدات و مطالعات میدانی نگارنده و الهام گرفتن از دسته‌بندی‌های محققین غربی، یک سنخ‌شناسی دو سطحی هفت‌گانه- سه‌گانه عرضه شده است.
جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

نوشتار حاضر نیز تلاشی است برای بررسی رابطه جهانی شدن و معنویت و یافتن پاسخ مناسب به این پرسش که چرا در دهه‌های اخیر شاهد معنویت‌گرایی‌های فزاینده در عرصه جهانی هستیم و فرایند جهانی شدن چه تاثیری در احیاء معنویت‌ها دارد.
نشست علمی

نشست علمی

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

مقاله حاضر كوششي براي تهيه پاسخي ولو اجمالي براي دو مسئله است. اول اينكه، گسترش جنبش‌هاي ديني موجب ترويج چه عقايدي در بستر فرهنگ ايراني مي‌شود؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت: روح تعاليم جنبش‌ها حاوي مؤلفه‌هاي است كه بعضا در تعارض با فرهنگ معنوي ايرانيان است. در حقيقت، ترويج جنبش‌هاي نوپديد ديني در فضاي فرهنگي ايرانيان موجب اشاعه باورها و معنويتي ناهمگون مي‌شود. كه در اين مقاله به پنج مورد از آن نظير: اومانيسم معنوي، تحريف فرجام‌گرايي، معنويت اباحه‌گرايانه، تعبير زميني از عشق معنوي، تعبير مادي از آرامش معنوي مي‌پردازيم.
Powered by TayaCMS