اهمیت مواظبت از اوقات عمر در سیرة سلوکی علامه طهرانی

اهمیت مواظبت از اوقات عمر در سیرة سلوکی علامه طهرانی

در پایان روایت شریفة عنوان بصری - که مرحوم آیت‌الله قاضی و علامه طهرانی و دیگر بزرگان دستور به مداومت قرائت آن می‌دادند - و پس از آنکه حضرت امام صادق (ع) توضیحاتی را برای عنوان بیان می‌فرمایند، از آن حضرت چنین روایت می‌نمایند: «قم عنی یا ابا عبدالله فقد نصحت لک و لاتفسد علی وردی فانی امرو ضنین بنفسی و السلام علی من اتبع الهدی[1]؛ ای أبا عبدالله، از نزد من برخیز؛ چرا که من شرط خیرخواهی را دربارة تو بجا آوردم و آنچه لازم بود بیان نمودم؛ برخیز و ورد من (قرآن و اذکاری را که بجا می‌آورم) را بر من فاسد نکن؛ زیرا من مردی هستم که بر خودم ضنینم و نسبت به حساب عمر و وقتم مواظبت دارم که هدر نرفته و بیهوده تلف نشود و سلام بر آن کسی باد که از راه هدایت پیرو می‌نماید».

اگر چه جود و کرم و سماحت از صفات و علائم مؤمن است، ولی از این روایت استفاده می‌شود که مؤمن باید در امر وقت و عمرش بخیل و ضنین باشد؛ زیرا عمر انسان سرمایة آخرت و حیات ابدی اوست و هیچ کس مجاز نیست از آخرت خود جود و بخشش نماید.

فرزند علامه طهرانی از پدر بزرگوارشان نقل می‌کنند که علامه همواره این‌گونه بودند. هیچ وقت ندیدم وقت ایشان بدون استفاده بگذرد و فارغ و بیکار باشند یا به امری غیر ضروری بپردازند، حتی هنگامی که به اندرونی می‌آمدند نیز اغلب کتابی همراهشان بود و اگر فارغ می‌شدند، مطالعه می‌نمودند. در محافل و مجالس نیز این‌طور بودند که تا لازم نمی‌شد، صحبت نمی‌فرمودند و عمر شریف خود را با حرف‌ها و سخنان غیر ضروری اتلاف نمی‌کردند؛ دائم المراقبه بودند و اگر سخنی ضروری نبود به سکوت و  ذکر و توّجه مشغول می‌شدند و بهرة خود را به نحوه أوفی از انس و توجّه به حضرت حقّ می‌بردند.

 

برگرفته از نور مجرد

 

پی‌نوشت‌ها:

[1] ـ بحار الأنوار، ج1،ريال ص 226.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

نشست علمی

نشست علمی

سرمقاله

سرمقاله

مباني شريعت‏‌گريزي در عرفان‏هاي نوظهور

مباني شريعت‏‌گريزي در عرفان‏هاي نوظهور

در این مقاله برخی از مبانی شریعت‌گریزی این فرقه‌های معنوی مثل انکار خداوند، دین‌ستیزی، اعتقاد به تناسخ، خلقتی بی‌هدف، ترویج اباحی‌گری و بی‌بندوباری را مورد بررسی و نقد قرار می‌دهیم، تا پندارهای نادرست آنان کنار زده و نور حقیقت جلوه‌گر شود.
نسبت عرفان و شريعت نزد عرفاي اسلامي

نسبت عرفان و شريعت نزد عرفاي اسلامي

بررسى ديدگاه بزرگان عرفان نسبت به شريعت و احكام عملىِ دين
معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

کشف و شهود از ارکان عرفان قلمداد مي‏گردد

پر بازدیدترین ها

رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

مقاله حاضر در صدد واکاوی معنایی و تبیین ریاضت درست در عرفان‌‌های صادق و ریاضت نادرست در عرفان‌های کاذب اعم از صوفیانه و سکولار برآمده است.
جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

مقاله حاضر كوششي براي تهيه پاسخي ولو اجمالي براي دو مسئله است. اول اينكه، گسترش جنبش‌هاي ديني موجب ترويج چه عقايدي در بستر فرهنگ ايراني مي‌شود؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت: روح تعاليم جنبش‌ها حاوي مؤلفه‌هاي است كه بعضا در تعارض با فرهنگ معنوي ايرانيان است. در حقيقت، ترويج جنبش‌هاي نوپديد ديني در فضاي فرهنگي ايرانيان موجب اشاعه باورها و معنويتي ناهمگون مي‌شود. كه در اين مقاله به پنج مورد از آن نظير: اومانيسم معنوي، تحريف فرجام‌گرايي، معنويت اباحه‌گرايانه، تعبير زميني از عشق معنوي، تعبير مادي از آرامش معنوي مي‌پردازيم.
مباني شريعت‏‌گريزي در عرفان‏هاي نوظهور

مباني شريعت‏‌گريزي در عرفان‏هاي نوظهور

در این مقاله برخی از مبانی شریعت‌گریزی این فرقه‌های معنوی مثل انکار خداوند، دین‌ستیزی، اعتقاد به تناسخ، خلقتی بی‌هدف، ترویج اباحی‌گری و بی‌بندوباری را مورد بررسی و نقد قرار می‌دهیم، تا پندارهای نادرست آنان کنار زده و نور حقیقت جلوه‌گر شود.
نشست علمی

نشست علمی

نسبت عرفان و شريعت نزد عرفاي اسلامي

نسبت عرفان و شريعت نزد عرفاي اسلامي

بررسى ديدگاه بزرگان عرفان نسبت به شريعت و احكام عملىِ دين
Powered by TayaCMS