فاطمه گلابی[1]
حسین احمدزاده[2]
چکیده
نتایج بررسیها و تحقیقات مختلف نشان داده است که ایمان به خدا و باورهای دینی در درمان بیماریهای روحی و روانی، کاهش اضطراب و ایجاد آرامش در افراد مؤثر بوده است. ایمان مذهبی در انسان نیروی مقاومت میآفریند و تلخیها و مشکلات را قابل تحمل میکند. انسان با ایمان میداند که هر چیزی در جهان حساب معینی دارد. این مقاله پژوهشی، به بررسی میزان باورهای مذهبی دانشجویان و تأثیر آن بر سلامت روانی و جسمانی آنان میپردازد. بر این اساس، 400 نفر از دانشجویان رشتههای مختلف و شاغل به تحصیل در دانشگاه تبریز مورد بررسی قرارگرفتهاند.
روش مطالعه از نوع پیمایشی و بهصورت مقطعی و ابزار تحقیق، پرسشنامه بوده است. در این پژوهش برای سنجش سلامت روان از پرسشنامه سلامت روانی 28 گویهای گلدبرگ (دارای چهار مقیاس سلامت جسمی، اختلال خواب و اضطراب، اختلال کارکردی و افسردگی) استفاده شده و تأثیر ابعاد مختلف دینداری (شناختی، رفتاری و عاطفی) بر روی آن مورد بررسی قرارگرفته است. نتایج یافتهها نشان میدهد که دانشجویان در بعد اعتقادی و عاطفی دینداری در حد بالایی بوده و در بعد رفتاری یا مناسکی در حد متوسطی هستند. نتایج آزمون آنالیز واریانس، معنیداری رابطه بین بعد اعتقادی و عاطفی تجربی را با سلامت روانی دانشجویان مورد تأیید قرار داده، اما رابطه بین بعد رفتاری (مناسکی) و سلامت روانی معنادار نبوده است؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت که بعد اعتقادی و عاطفی (تجربی) دینداری بر سلامت روانی دانشجویان مؤثر بوده، اما بعد رفتاری یا مناسکی دینداری بر سلامت روحی و روانی آنان تأثیری ندارد. استنباط نهایی از این تحقیق این است که دانشجویانی که از باورهای مذهبی قویتری برخوردارند، از سلامت روحی و جسمانی بیشتری نیز بهرهمند هستند.
واژگان کلیدی: سلامت روان، باورهای مذهبی، بعد اعتقادی، بعد مناسکی، بعد عاطفی، دانشجویان.
Impact of Religious Beliefs on Psychological Health of Youth; Sociological Analysis
Fatemeh Golabi[3], Hossein Ahmadzadeh[4]
Abstract:
The results of various studies have shown that belief in God is effective on treating mental and psychological disorders. A ritual person knows that everything in the world has a certain amount. This research examines the religious beliefs of students and its impact on mental and physical health. Accordingly, 400 students from different fields of study at Tabriz University have been studied. The study is a cross-sectional survey and the instrument is Goldberg questionnaire used for 28 ranges (with four levels of physical health, sleep disturbance and anxiety, functional disorder and depression) and surveyed effects of different dimensions of religiosity (cognitive, behavioral, and emotional) on these four levels. Findings show that students in the religious and emotional dimension of religiosity are high and in behavioral or religious aspects are moderate. The results also confirmed the significant relationship between emotional and empirical dimensions with students' mental health. Therefore, it can be concluded that religiosity in emotional dimension affects students' mental health, but in behavioral or religious rituals do not affect seriously on their mental health. The ultimate inference from this research is that students who have stronger religious beliefs also enjoy a greater mental and physical health.
Key Words: Mental Health, Religious Beliefs, Religious Dimension, Emotional Dimension, Students.
[1]. استادیار گروه جامعهشناسی دانشگاه تبریز؛ f.golabi@gmail.com
[2]. کارشناسی ارشد پژوهشگری اجتماعی.
[3] . Assistant Professor, Department of Sociology, Tabriz University
[4] . Master of Social Researcher.