اهمیت آموزش «سواد رسانه‌ای» از کودکی

اهمیت آموزش «سواد رسانه‌ای» از کودکی

«سواد رسانه‌ای» از آن دست مفاهیمی است که امروزه نامش را در بحث‌های گوناگونی می‌شنویم و مدتی است که درباره‌اش بیشتر از قبل صحبت می‌شود، البته از خود این مفهوم هم دیدگاه یکسانی در دست نیست و تعاریف و تفاسیر گوناگونی در بین استادان و کارشناسان ارتباطی وجود دارد؛ چراکه سواد رسانه‌ای مفهومی کم‌وبیش نوظهور است، هنوز دارد نظریه‌پردازی می‌شود، مفهوم آن قوام و تکامل پیدا می‌کند و روزبه‌روز جایگاهی مهم‌تر از قبل می‌یابد.

 تصویر اهمیت آموزش «سواد رسانه‌ای» از کودکی

اگر بخواهیم سواد رسانه‌ای را فقط در یک جمله تعریف کنیم، می‌توانیم این‌طور بگوییم: «سواد رسانه‌ای به معنای خوانش انتقادی رسانه‌هاست.»

یعنی مخاطب بتواند ایدئولوژی‌های نهفته در پس پیام‌ها را درک کند، نسبت به مفهوم آن آگاهی بیابد، اهداف پنهان در پس پیام‌ها را کشف کند و بتواند با توجه به خاستگاه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و ... آن پیام مورد نظر را تأویل و تفسیر کند. مخاطبی که از دانش و سواد رسانه‌ای برخوردار است، باید این توانایی را پیدا کرده باشد که بفهمد مالکیت و مدیریت پیامی که به دستش رسیده، ابتدا در دست چه کسانی بوده و آنها با چه هدف و خاستگاه ایدئولوژیکی آن پیام مورد نظر را منتشر کرده‌اند.

اهمیت بحث سواد رسانه‌ای تا آنجاست که آموزش آن امروزه باید در قالب برنامه‌های آموزشی گنجانده شود و از همان سال‌های ابتدایی، آموزشش را برای کودکان در رأس برنامه‌ها قرار دهد. خود مخاطب هم به‌تدریج بر اساس تجربه‌ زیسته و تعاملش با رسانه به شناختی از اهداف رسانه‌ها دست پیدا می‌کند و کم‌کم در مسیر یادگیری این دانش قرار می‌گیرد. در این‌که سواد رسانه‌ای مبانی و اصولی دارد که قابل‌آموزش است هیچ تردیدی نیست، اما امروزه می‌بینیم کودکانی که تازه متولد می‌شوند هم از همان روزهای اول به دنیا آمدنشان با تلفن همراه و تبلت و دیگر وسایل مرتبط با فناوری آشنا می‌شوند و این وسایل در مقابل چشمشان قرار می‌گیرد. نوع استفاده‌های ما از این وسایل فناورانه گرچه می‌تواند متفاوت باشد، اما امروزه حتی تا بازی‌ها و سرگرمی‌های مختلف هم تحت تأثیر این ایدئولوژی‌ها قرار گرفته‌اند و بازی‌ها به‌رغم نامشان که «بازی» است، در بیشتر موارد در دل خود حامل پیام‌هایی در زمینه‌های مختلف فرهنگی، سبک زندگی و ایدئولوژی‌های گوناگون هستند. کودکان امروز از همان دوران طفولیت در معرض این ابراز و وسایل قرار می‌گیرند و مهارتشان در استفاده از آنها آن‌قدر وسیع است که شخصاً دیده‌ام حتی اگر والدینشان بازی‌ای را از روی دستگاهشان پاک کنند، خود کودکان قادرند دوباره آن را از روی اینترنت پیدا و نصب کنند. لذا این آموزش از همان سال‌های ابتدایی حیات باید توسط خانواده در زندگی کودکان گنجانده شود، بعدها در مدرسه و دانشگاه استمرار پیدا کند و در نهایت در مسیر این تجربه زیسته و به دانش و درکی از سواد رسانه‌ای دست پیدا کنند.

دکتر محمدمهدی فرقانی - استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

No image

ملاحظاتی انتقادی درباره دیدگاه‌های دالایی‌لاما

از فرقه‌های مهم بودایی در تبت، فرقة «گه ـ لوگ ـ په» یا همان دالايي‌لاماست که به لاماییسم نیز مشهور است. مشهورترین رهبر این شاخه، تنزین گیاتسو، معروف به دالایی‌لامای چهاردهم است. عقاید گوناگون این شاخة بودایی، با تفاوت‌هایی، بیشتر بر پایة بودیسم سنتی شکل گرفته‌ است. دالایی‌لاما، عقایدی بحث‌برانگیز درباره خدا، هدف زندگی، شادی و مسائل اجتماعی ـ سیاسی مطرح کرده است. او دربارة دین، دیدگاهی پلورالیستیک دارد و به اصل وجود خدا یا خدایی شخصی معتقد نیست...
No image

بررسي مكانيسم‌هاي نفوذ و تغيير شيوه‌ي زندگي افراد توسط فرقه‌گرايي جديد

فرقه‌ها يا كيش‌ها، ساختارهاي پيچيده‌ي اجتماعي- اعتقادي‌ هستند كه در دنياي كنوني براي پر كردن خلاء ناشي از سكولاريته‌شدن جوامع، هرروزه بر دايره وسعت و قدرتشان افزوده مي‌شود. حضور يك رهبر كاريزماتيك در مرکز ساختار هرمي كه قرائتي شخصي‌شده از دين را عرضه مي‌كند، از مهم‌ترين ويژگي‌هاي فرقه‌ است.
No image

آسیب‌‏شناسی رابطه‏‌ی زنان و جنبش‏های نوپدید دینی

در دو دهه‏ی اخیر پای جنبش‏های نوپدید دینی در ایران نیز باز شده است. این جنبش‏ها در میان زنان و مردان پیروانی برای خود یافته‏اند. اما به‌نظر می‏رسد زنان بیشتر درگیر این جنبش‏ها شده‏اند و بیشتر نیز از عملکرد و تعلیمات این جنبش‏ها آسیب دیده‏اند. در این تحقیق دو پرسش اصلی مطرح می‏شود: چرا زنان به این جنبش‏ها می‏پیوندند؟ و چه آسیب‏هایی از این جنبش‏ها دریافت می‏کنند
No image

آسيب‌شناسي فرقه‌گرايي جديد در ايران (فرقه‌هاي عرفاني يا عرفان‌هاي فرقه‌اي؛ كداميك؟)

در دنياي كنوني، هرروزه بر قدرت فرقه‌ها يا كيش‌ها افزوده مي‌شود. نظام‌هاي پيچيده‌ي شست‌وشوي مغزي، كنترل ذهن و استثمار افراد، از ويژگي‌هاي بارز فرقه‌ها است.
زمینه‌های فرهنگی - اجتماعی گرایش به جنبش‌های نوپدید دینی در ایران (با تأکید بر عرفان حلقه و اکنکار)

زمینه‌های فرهنگی - اجتماعی گرایش به جنبش‌های نوپدید دینی در ایران (با تأکید بر عرفان حلقه و اکنکار)

هدف اصلی این مقاله تبيين زمينه‌هاي فرهنگي اجتماعي گرايش به جنبش‌هاي نوپديد ديني در ايران است. كه از طريق اهداف فرعي، شناخت سبك زندگي جامعه مورد مطالعه و جايگاه رهبران كاريزماتيك، شناخت جايگاه و نقش رسانه‌هاي نوين، تضاد ارزشي، بحران هويت و شناخت جايگاه و تمايل به التقاط‌گرايي پيروان اين جنبش‌ها تحقق مي‌يابد...

پر بازدیدترین ها

No image

ملاحظاتی انتقادی درباره دیدگاه‌های دالایی‌لاما

از فرقه‌های مهم بودایی در تبت، فرقة «گه ـ لوگ ـ په» یا همان دالايي‌لاماست که به لاماییسم نیز مشهور است. مشهورترین رهبر این شاخه، تنزین گیاتسو، معروف به دالایی‌لامای چهاردهم است. عقاید گوناگون این شاخة بودایی، با تفاوت‌هایی، بیشتر بر پایة بودیسم سنتی شکل گرفته‌ است. دالایی‌لاما، عقایدی بحث‌برانگیز درباره خدا، هدف زندگی، شادی و مسائل اجتماعی ـ سیاسی مطرح کرده است. او دربارة دین، دیدگاهی پلورالیستیک دارد و به اصل وجود خدا یا خدایی شخصی معتقد نیست...
No image

ریاضت و حدود مشروع آن از منظر معصومين (ع)؛ در مواجهه با رویکرد صوفیانه

این نوشتار، تصویری از ریاضت مطلوب دینی از منظر قرآن و عترت (ع) است که شاخص‌های آن عمدتاً از احتجاجات معصومین(ع) با متصوفه‌ی زمانشان استنباط گردیده...
No image

بررسي مكانيسم‌هاي نفوذ و تغيير شيوه‌ي زندگي افراد توسط فرقه‌گرايي جديد

فرقه‌ها يا كيش‌ها، ساختارهاي پيچيده‌ي اجتماعي- اعتقادي‌ هستند كه در دنياي كنوني براي پر كردن خلاء ناشي از سكولاريته‌شدن جوامع، هرروزه بر دايره وسعت و قدرتشان افزوده مي‌شود. حضور يك رهبر كاريزماتيك در مرکز ساختار هرمي كه قرائتي شخصي‌شده از دين را عرضه مي‌كند، از مهم‌ترين ويژگي‌هاي فرقه‌ است.
زمینه‌های فرهنگی - اجتماعی گرایش به جنبش‌های نوپدید دینی در ایران (با تأکید بر عرفان حلقه و اکنکار)

زمینه‌های فرهنگی - اجتماعی گرایش به جنبش‌های نوپدید دینی در ایران (با تأکید بر عرفان حلقه و اکنکار)

هدف اصلی این مقاله تبيين زمينه‌هاي فرهنگي اجتماعي گرايش به جنبش‌هاي نوپديد ديني در ايران است. كه از طريق اهداف فرعي، شناخت سبك زندگي جامعه مورد مطالعه و جايگاه رهبران كاريزماتيك، شناخت جايگاه و نقش رسانه‌هاي نوين، تضاد ارزشي، بحران هويت و شناخت جايگاه و تمايل به التقاط‌گرايي پيروان اين جنبش‌ها تحقق مي‌يابد...
No image

آسیب‌‏شناسی رابطه‏‌ی زنان و جنبش‏های نوپدید دینی

در دو دهه‏ی اخیر پای جنبش‏های نوپدید دینی در ایران نیز باز شده است. این جنبش‏ها در میان زنان و مردان پیروانی برای خود یافته‏اند. اما به‌نظر می‏رسد زنان بیشتر درگیر این جنبش‏ها شده‏اند و بیشتر نیز از عملکرد و تعلیمات این جنبش‏ها آسیب دیده‏اند. در این تحقیق دو پرسش اصلی مطرح می‏شود: چرا زنان به این جنبش‏ها می‏پیوندند؟ و چه آسیب‏هایی از این جنبش‏ها دریافت می‏کنند
Powered by TayaCMS