معرفی کتاب بررسی و نقد عرفان‌های نوظهور

معرفی کتاب بررسی و نقد عرفان‌های نوظهور

نویسنده کتاب بررسی و نقد عرفان‌های نوظهور احمد حسین شریفی است. این کتاب از سوی مرکز بین‌المللی ترجمه و نشر المصطفی (ص) منتشر شده است. کتاب به بررسی و نقد عرفان‌های نوظهور با شرح چرایی ایجاد و ترویج مکتب اُشو و چهار جریان عرفانی در کشور‌های دیگر پرداخته است. این کتاب در قالب 10 درس است. در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است: گرایش به معنویت و دین، از امیال غریزی بشر است؛ این امیال دو گونه هستند: امیالی که به‌صورت غیرارادی فعال می‌گردند و امیالی که با تحقق شرایطی فعال می‌شوند. از مهم‌ترین شیوه‌های سلوکی آیین‌ها و گروه‌ها، آمیختگی حق و باطل در ایجاد فرقه‌های نوظهور است... امروزه، صدها فرقه و آیین عرفانی و معنوی خرد و کلان در دنیا به‌ویژه در جهان اسلام و ایران، ‌به گونه‌های مختلف در حال فعالیت و عضوگیری‌اند و همگی آن‌ها نیز مدعی پاسخ‌گویی به این میل فطری هستند. محتوای این کتاب در قالب 10 درس با عنوان‌های «کلیات و تعاریف»، «علل روی آوردن به معنویت و عرفان در عصر حاضر»، «مدیریت معنویت‌گرایی جهانی»، «فرقه‌های معنوی و عرفانی در ایران (مکتب معنوی اشو)»، «مبانی نظری مکتب معنوی اشو»، «مکتب معنوی اکنکار»، «مکتب معنوی دالایی لاما»، «مکتب معنوی پائولو کوئلیو»، «شیطان‌پرستی فلسفی» و «علل تأثیرگذاری عرفان‌های نوظهور» تدوین شده است

نویسنده در درس نخست کتاب، کلیاتی از آمیختگی حق و باطل در فرقه‌ها، عرفان دینی و سکولار، عرفان کاذب و ‌جنبش‌های نوظهور دینی را مطرح کرده است. درس دوم نیز در سه بخش به بررسی دین و معنویت در عصر جدید، شواهد نظامی و اطلاعاتی در گروه‌های عرفانی و معنوی و پیروزی انقلاب اسلامی ایران اختصاص دارد. در این بخش از کتاب و در صفحه 28 درباره موضوع «دین و معنویت در عصر جدید می‌خوانیم: اگر نگاهی گذرا به وضعیت دین و معنویت در عصر جدید داشته باشیم و داده‌ها و اطلاعات اجمالی خود را مرور کنیم، تصدیق خواهیم کرد که بشر جدید پس از وقفه‌ای نسبتاً طولانی، بار دیگر به‌سوی دین و معنویت رو آورده است. اثبات وجود چنین گرایشی در انسان عصر جدید - به‌ویژه در دهه‌های اخیر - به بیان دلیل و قرینه نیاز ندارد؛ کمترین شاهد وجود چنین گرایشی در انسان‌ها، اقبال روزافزون مردم به مراکز و اماکن مذهبی و معنوی و نیز تولیدات علمی و هنری ناظر به مباحث معنوی به معنای عام است. مدیریت معنویت‌گرایی جهانی موضوع محوری درس سوم کتاب است. نویسنده در ابتدای این بخش از کتاب درباره «چگونگی مدیریت معنویت‌گرایی جهانی» نوشته است: «بسیاری از اندیشمندان و اربابان فکر و فرهنگ در مغرب زمین، با درک موقعیت حساس معنویت‌گرایی جهانی،‌ تلاشی گسترده و همه‌جانبه برای جهت‌دهی این گرایش جهانی به‌سوی منافع خود به کار گرفته‌اند. آنان از ابزارهای متعدد و متنوع و شگردهای گوناگونی برای بهره‌برداری مناسب از این جَو جهانی استفاده می‌کنند.» وی در ادامه در این زمینه به مواردی مانند چگونگی القای مفاهیم معنوی به جنین،‌ چگونگی ارائه مفاهیم معنوی به کودکان، طراحی کارتون‌های ماورایی و معنوی،‌ بازی‌های رایانه‌ای، ساختن فیلم‌های عرفانی و تدوین رمان‌ها و داستان‌های تخیلی اشاره‌کرده است.

درس‌های چهارم و پنجم کتاب به معرفی کلی مکتب معنوی اشو و مبانی نظری این مکتب پرداخته است. درباره کتاب‌های منتشر شده درباره این مکتب در صفحه 67 کتاب آمده است: «کتاب‌های منتشر شده از اشو، به بیش از 33 زبان ترجمه شده و در اختیار خوانندگان قرار گرفته است؛ البته اشو، هرگز کتابی ننوشت. همه کتاب‌های او که بیش از 650 کتاب است، نسخه‌برداری از سخنرانی‌های وی هستند. نزدیک به هفت هزار سخنرانی از او روی نوار کاست و یک‌هزار و هفتصد سخنرانی روی نوار ویدئو ضبط شده است. کتاب‌های او تحت عنوان غیرافسانه‌ای، در سال 1988، در ایتالیا، ژاپن و کره، عنوان پرفروش‌ترین آثار را به دست آورد. نویسنده در درس‌های ششم و هفتم کتاب مکتب‌های معنوی اکنکار و دالایی لاما را معرفی کرده و در درس هشتم به مکتب معنوی پائولو کوئلیو پرداخته است. در این درس درباره اندیشه‌های حاکم بر مکتب معنوی کوئلیو در صفحه 156 می‌خوانیم: «توجه داشته باشید که فهم اندیشه‌ها، ایده‌ها و مبانی فکری کوئلیو، پیچیدگی ویژه‌ای دارد، زیرا قالب بیانی‌اش ادبی و داستانی است و اندیشه‌های خود را کمتر صریح و شفاف بیان می‌کند. به‌اختصار می‌توان گفت که اصول اندیشه‌ها و دیدگاه‌هایی که لابه‌لای کتاب‌های کوئلیو مطرح شده‌اند، عبارت‌اند از: عنصر جنسیت،‌ استاد پرستی و قطب‌محوری، عشق درونی، افسانه شخصی، ‌کیمیاگری، لذت طلبی، ‌تناسخ،‌ پیامبری عشق،‌ برهنگی و آزادی، چهره مادینه خداوند، نیایش به‌صورت رقص،‌ عشق زمینی، نشانه‌شناسی،‌ ترویج روسپی‌گری، تبلیغ پلورالیسم دینی و سلوکی و تجربه دینی. درس‌های نهم و دهم کتاب حاضر نیز به دو موضوع شیطان‌پرستی فلسفی و علل تأثیرگذاری عرفان‌های نوظهور اختصاص دارد. در این بخش از کتاب از مواردی همچون جهل عمومی، ‌افسردگی و درگیری‌های مهم ذهنی، زمینه‌های خانوادگی، فعالیت در پوشش مراکز فرهنگی و ورزشی، استفاده از روش تبلیغات رودررو،‌ استفاده از هنرهای جذب، دل‌بستگی هواداران،‌ پنهان‌کاری رهبران، کنترل همه‌جانبه مریدان، بمباران محبت، مرحله‌ای و اجرایی بودن برنامه‌ها و سستی در طرح عرفان حقیقی، به‌عنوان مهم‌ترین علل تأثیرگذاری عرفان‌های نوظهور معرفی‌شده‌اند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

آیه «وَ وَجَدَكَ عائِلاً فَأَغنى»، قطره ای از دریای فضائل بی نظیر حضرت ام المومنین خدیجه (سلام الله علیها)

آیه «وَ وَجَدَكَ عائِلاً فَأَغنى»، قطره ای از دریای فضائل بی نظیر حضرت ام المومنین خدیجه (سلام الله علیها)

بسیاری از مفسران شیعه و سنی در تفسیر آیه «وَ وَجَدَكَ عائِلاً فَأَغنى»، تصریح کرده اند بی نیازی رسول خدا (صلی الله علیه وآله) به واسطه اموالی بوده است که حضرت ام المومنین خدیجه (سلام الله علیها)، مجاهدانه و مخلصانه آن اموال را به پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله)، تقدیم فرمود. از این رو می توان آیه مذکور را در واقع، قطره ای از دریای فضائل بی نظیر حضرت ام المومنین خدیجه (سلام الله علیها) تلقی کرد.
پاسخ به سخنان خلاف اسلام مولوی محمد عثمان قلندرزهی امام جمعه مسجد الخلیل خاش

پاسخ به سخنان خلاف اسلام مولوی محمد عثمان قلندرزهی امام جمعه مسجد الخلیل خاش

سالیان متمادی است که مولوی محمدعثمان قلندرزهی، امام جمعه مسجد جامع الخلیل خاش، در خطبه‌های نماز جمعه یا در درس تفسیر خود یا در سخنرانی‌های خود که غالب آن‌ها در کانال رسمی دفتر او به‌صورت کلیپ یا صوت یا متن منعکس شده است، مباحثی در میان سخنرانی‌های خود مطرح می‌کند که پیامد آن چیزی جز تکفیر مسلمانان و مشرک دانستن آن‌ها و ترویج عقیده وهابیت تکفیری نیست.
دوستی با مؤمنان و دشمنی با دشمنان

دوستی با مؤمنان و دشمنی با دشمنان

این نوشتار قصد دارد بخشی از آیه ۲۹ سوره «فتح» را که درباره ویژگی های ممتاز رسول الله له و یاران واقعی ایشان نازل شده است تبیین کند
مجاهدان متحد، محبوبان خدا

مجاهدان متحد، محبوبان خدا

وحدت مجاهدان در راه خدا از دیدگاه آیات و روایات اهمیت بسزایی در اسلام دارد. وجود اختلاف ها و نزاع ها میان مجاهدان و جبهه مقاومت یکی از ترفندهای دشمنان اسلام است
مسئله فلسطين از دیدگاه مقام معظم رهبری

مسئله فلسطين از دیدگاه مقام معظم رهبری

امروزه مسئله فلسطین، مسئله اول جهان اسلام و بشر است که در کانون تحولات جدید قرار دارد؛ تحولاتی که آمریکا و صهیونیستها در تلاش برای تغییر تاریخ و رقم زدن وقایع عظیم هستند. آغاز این تحولات به عملیات طوفان الاقصی در تاریخ ۷ اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵) مهر ماه ١٤٠٢) بر می گردد؛ زمانی که جنبش حماس حمله های خود به پایگاههای اسرائیلی را آغاز کرد.

پر بازدیدترین ها

بررسی مبانی قرآنی و روایی حمایت از مظلومان

بررسی مبانی قرآنی و روایی حمایت از مظلومان

ملاحظه تأکید سنت و روایات متعدد در باب حمایت از مظلومان، از خداوند متعال، پیامبر (صلی الله علیه وآله)، اهل بیت (علیهم السلام) و فقهای شیعه، نشان از اهمیت این مساله در منظومه اسلام و یکی از مسائل پر اهمیت در دین اسلام شمرده می شود. طبق مبانی قرانی و روایی اسلام همه مظلومان جهان، مورد حمایت هستند. دین، مذهب، رنگ، نژاد، جغرافیا، جنست و مانند آنها موجب ترک حمایت و دفاع از مظلومان نمی گردد. از آنجایی که برای برخی، شبهه و سوال است که چه نیازی به حمایت مستضعفین عالم است؟ و به چه دلیل نظام اسلامی به دیگر ملت های مستضعف در مقابل مستکبران حمایت می کند؟ لذا در این نوشتار بررسی می شود آیا حمایت از مظلومان طبق مبانی آیات و روایات است یا نه؟ با تحقیقاتی که انجام شده بدست می آید: آیات و روایات متعددی از اهل بیت (علیهم السلام) دلالت بر حمایت از مستضعفین و مظلومان جهان، دارد تا جایی که بسیاری از فقهای شیعه حمایت از مظلومان را در مقابل ظالم واجب شمردند.
آیه «وَ وَجَدَكَ عائِلاً فَأَغنى»، قطره ای از دریای فضائل بی نظیر حضرت ام المومنین خدیجه (سلام الله علیها)

آیه «وَ وَجَدَكَ عائِلاً فَأَغنى»، قطره ای از دریای فضائل بی نظیر حضرت ام المومنین خدیجه (سلام الله علیها)

بسیاری از مفسران شیعه و سنی در تفسیر آیه «وَ وَجَدَكَ عائِلاً فَأَغنى»، تصریح کرده اند بی نیازی رسول خدا (صلی الله علیه وآله) به واسطه اموالی بوده است که حضرت ام المومنین خدیجه (سلام الله علیها)، مجاهدانه و مخلصانه آن اموال را به پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله)، تقدیم فرمود. از این رو می توان آیه مذکور را در واقع، قطره ای از دریای فضائل بی نظیر حضرت ام المومنین خدیجه (سلام الله علیها) تلقی کرد.
دوستی با مؤمنان و دشمنی با دشمنان

دوستی با مؤمنان و دشمنی با دشمنان

این نوشتار قصد دارد بخشی از آیه ۲۹ سوره «فتح» را که درباره ویژگی های ممتاز رسول الله له و یاران واقعی ایشان نازل شده است تبیین کند
بررسی تولد امام علی (علیه السلام) در کعبه از نگاه علمای شیعه و اهل سنت

بررسی تولد امام علی (علیه السلام) در کعبه از نگاه علمای شیعه و اهل سنت

یکی از شبهاتی که امروزه وهابی ها مطرح می کنند این است که امام علی (علیه السلام) در کعبه متولد نشده است و این تولد امام (علیه السلام) در کعبه فضیلتی برای امام (علیه السلام) شمرده نمی شود در حالی که با مراجعه با کتب علمای شیعه و اهل سنت دانسته می شود که علمای شیعه و بسیاری از علمای اهل سنت قائل هستند که امام علی (علیه السلام) در کعبه متولد شده است و این جزو مناقب و فضائل حضرت (علیه السلام) شمرده می شود. از باب نمونه به چند مورد از اقوال کلام علمای شیعه و اهل سنت اشاره می گردد.
No image

روش همسران پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در عزاداری برای امام حسین (علیه السلام)

زنان مسلمان در زمینه هاي گوناگون و فراوان در صدر تاریخ اسلام، تاثیرات بسیار مهمی داشتند . برخی از آنان با نقشهاي مثبت یا منفی خود در جهت گیري حاکمیت و مردم تاثیر گذار بودند که نمونه هاي آن در تاریخ در جنگ ها و موارد فراوان دیگر نقل شده است. از جمله زنانی که تاثیر مثبتی در صدر اسلام تا زمان وفات داشتند، برخی از همسران پیامبر صلی الله علیه وآله بودند.
Powered by TayaCMS