آیا وهابیان تکفیری و فرزندان تروریست آنان مثل داعش اهل سنت هستند؟

آیا وهابیان تکفیری و فرزندان تروریست آنان مثل داعش اهل سنت هستند؟

✍️احمد کوثری
مدیرگروه امت و تمدن پژوهشکده باقرالعلوم(علیه السلام)

برای بررسی این مساله در بخش اول، نگاهی اجمالی به بیانات امامین انقلاب می کنیم و در ابتدا جهت گیری و علت تاسیس این فرقه ضاله را بررسی می کنیم.

حضرت امام خمینی (ره) فرمودند: "امروز مراکز وهابیت در جهان به کانون‌هاى فتنه و جاسوسى مبدل شده ‏اند.
 و در یک کلمه اسلام امریکایى را ترویج مى ‏کنند"
📚صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۸۰و ۸۱

مقام معظم رهبری نیز فرمودند:
"امروز آن دستی که آمریکا علیه وحدت تجهیز کرده، عبارت است از همین دست پلید وهّابیّت...
از اوّل، وهّابیّت را به وجود آوردند برای ضربه زدن به وحدت اسلام، برای ایجاد یک پایگاهی در بین جامعۀ مسلمانها؛ همچنان که اسرائیل را به وجود آوردند برای اینکه یک پایگاهی درست کنند علیه اسلام."
📚دیدار جمعی از علمای اهل سنت، ۱۳۶۸/۱۰/۵

با روشن شدن دلیل تاسیس وهابیت، در ادامه بررسی می کنیم که آیا در نگاه امامین انقلاب وهابیان از اهل سنت هستند یا خیر؟

حضرت امام خمینی (ره) با جداسازی وهابیت از اهل سنت می فرمایند:
"وهابى را اهل سنّت هم قبولشان ندارند، نه اینکه ما قبول نداریم، همه برادرهاى ما آنها را قبول ندارند"
📚صحیفه امام، ج ۱۵، ص ۴۵۴

همچنین حضرت امام با خارج کردن اختلاف افکنانی مثل وهابیت و تندروهایی که خودشان را شیعه می نامند از اهل سنت و شیعه، می فرمایند:
"آنهایی که می‏خواهند بین اهل سنت و اهل تشیع فاصله ایجاد کنند نه سنی هستند نه شیعه. اینها اصلًا به اسلام کار ندارند."
 صحیفه امام، ج ۱۴، ص ۳۸۱

مقام معظم رهبری هم ضمن در خط کفر بودن وهابیان و برای خارج بودن آنان از اسلام اصیل، ملاک تعیین می کنند و می فرمایند:
"اگر کسی بگوید شماها با آمریکا موافقید و هم‌دستید بدشان نمی‌آید! این، ملاک است؛
آن که با دشمنان اسلام دوست است و مباهی به این دوستی است، او در خطّ کفر است."
📚دیدار جمعی از علمای اهل سنت، ۱۳۶۸/۱۰/۵

و در جلسه دیگری فرمودند: "سران گروه‌های تکفیری همچون ائمه‌ی کفر هستند."
📚دیدار دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین ۱۳۹۴/۹/۲۴

⁉️سوال:
اینکه در برخی مواقع مقام معظم رهبری به وهابیان سنی دعوا درست کن گفته اند، آیا بمعنای سنی بودن اینهاست؟

جواب:
1️⃣اولا: این مساله بمعنای این است که اینها خودشان را بنام اهل سنت نامیدند و اما سنی نامیدن آنها تاثیری در اصل قضیه ندارد همچنان که بهائیت هم بخواهند خودشان را شیعه بنامند یا منافقینی مثل مسعود ومریم رجوی هم بخواهند خودشان را شیعه بنامند اما در واقع این منحرفان از شیعه خارج هستند.
2️⃣ثانیا: لذا لفظ دعوا درست کن یک قید احترازی و برای خروج اینها از شیعه و اهل سنت است
و همچنان که رهبری معظم در ادامه مبحث شیعه دعوا درست کن و سنی دعوا درست کن که به وهابیت و تکفیری ها مثال زدند بلافاصله فرمودند:
" اینها اسمشان مسلمان است"
📚دیدار میهمانان کنفرانس وحدت اسلامى‌ ۱۴۰۱/۰۷/۲۲
 یعنی اینها اسم اسلام را برخود گذاشته اند ولی ما آنان را شیعه و اهل سنت نمی دانیم که این مساله را در سخنرانی دیگری با صراحت اشاره کرده و فرمودند:
"آن شیعه‌ای که لندن از او حمایت بکند، آن شیعه را ما قبول نداریم.
آن سنی‌ای که آمریکا و اسرائیل از او حمایت میکنند، آن سنی را ما مسلمان نمیدانیم."
📚دیدار با وزیر اوقاف سوریه و هیأت همراه، ۱۳۹۶/۱۲/۱۰‌

و همچنان که مقام معظم رهبری در مورد تشیع و تسنن شاه و صدام نیز چنین فرمودند:
"امام بزرگوار مبارزه کرد با محمّدرضای پهلوی که شیعه بود به‌حسب ظاهر؛ همان‌طور مبارزه کرد با صدّام‌حسین که سنّی بود به‌حسب ظاهر. البتّه نه او شیعه بود، نه این سنّی؛ هردویشان از اسلام بیگانه بودند امّا ظاهر این سنّی بود، ظاهر او شیعه بود."
📚دیدار اعضای مجمع جهانی اهل بیت، ۱۳۹۴/۵/۲۶

3️⃣ثالثا: مقام معظم رهبری با صراحت اختلاف افکنانی امثال وهابیان را خارج از شیعه و اهل سنت می دانند و فرموده اند:
"اين عواملى كه اختلاف افكنى مى كنند، نه شيعه اند، نه سنى؛ نه به شيعه علاقه دارند، نه به تسنن؛ نه مقدسات شيعه را قبول دارند، نه مقدسات سنى را. "
دیدار شرکت کنندگان در دومین همایش بزرگداشت ابن میثم بحرانی ۱۳۸۵/۱۰/۲۵

حسن ختام بحث را به سخنان حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی اختصاص می دهیم که با صراحت تمام وهابیت تکفیری را خارج از اسلام معرفی کرده و فرمودند:
"علمای اهل سنت خوشبختانه با صراحت در چچن اعلام کردند که وهابیت جزء مذاهب اهل سنت نیست و ما نیز می‌گوییم جزء مذهب ما هم نیست پس همگی اجماع داریم که وهابیت جزء اسلام نیست.
وهابیت آیین ساختگی است و هیچ ارتباطی به اسلام ندارد."
📚بیانات در درس خارج فقه ۱۳۹۵/۶/۲۵

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

آیه «وَ وَجَدَكَ عائِلاً فَأَغنى»، قطره ای از دریای فضائل بی نظیر حضرت ام المومنین خدیجه (سلام الله علیها)

آیه «وَ وَجَدَكَ عائِلاً فَأَغنى»، قطره ای از دریای فضائل بی نظیر حضرت ام المومنین خدیجه (سلام الله علیها)

بسیاری از مفسران شیعه و سنی در تفسیر آیه «وَ وَجَدَكَ عائِلاً فَأَغنى»، تصریح کرده اند بی نیازی رسول خدا (صلی الله علیه وآله) به واسطه اموالی بوده است که حضرت ام المومنین خدیجه (سلام الله علیها)، مجاهدانه و مخلصانه آن اموال را به پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله)، تقدیم فرمود. از این رو می توان آیه مذکور را در واقع، قطره ای از دریای فضائل بی نظیر حضرت ام المومنین خدیجه (سلام الله علیها) تلقی کرد.
پاسخ به سخنان خلاف اسلام مولوی محمد عثمان قلندرزهی امام جمعه مسجد الخلیل خاش

پاسخ به سخنان خلاف اسلام مولوی محمد عثمان قلندرزهی امام جمعه مسجد الخلیل خاش

سالیان متمادی است که مولوی محمدعثمان قلندرزهی، امام جمعه مسجد جامع الخلیل خاش، در خطبه‌های نماز جمعه یا در درس تفسیر خود یا در سخنرانی‌های خود که غالب آن‌ها در کانال رسمی دفتر او به‌صورت کلیپ یا صوت یا متن منعکس شده است، مباحثی در میان سخنرانی‌های خود مطرح می‌کند که پیامد آن چیزی جز تکفیر مسلمانان و مشرک دانستن آن‌ها و ترویج عقیده وهابیت تکفیری نیست.
دوستی با مؤمنان و دشمنی با دشمنان

دوستی با مؤمنان و دشمنی با دشمنان

این نوشتار قصد دارد بخشی از آیه ۲۹ سوره «فتح» را که درباره ویژگی های ممتاز رسول الله له و یاران واقعی ایشان نازل شده است تبیین کند
مجاهدان متحد، محبوبان خدا

مجاهدان متحد، محبوبان خدا

وحدت مجاهدان در راه خدا از دیدگاه آیات و روایات اهمیت بسزایی در اسلام دارد. وجود اختلاف ها و نزاع ها میان مجاهدان و جبهه مقاومت یکی از ترفندهای دشمنان اسلام است
مسئله فلسطين از دیدگاه مقام معظم رهبری

مسئله فلسطين از دیدگاه مقام معظم رهبری

امروزه مسئله فلسطین، مسئله اول جهان اسلام و بشر است که در کانون تحولات جدید قرار دارد؛ تحولاتی که آمریکا و صهیونیستها در تلاش برای تغییر تاریخ و رقم زدن وقایع عظیم هستند. آغاز این تحولات به عملیات طوفان الاقصی در تاریخ ۷ اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵) مهر ماه ١٤٠٢) بر می گردد؛ زمانی که جنبش حماس حمله های خود به پایگاههای اسرائیلی را آغاز کرد.

پر بازدیدترین ها

بررسی مبانی قرآنی و روایی حمایت از مظلومان

بررسی مبانی قرآنی و روایی حمایت از مظلومان

ملاحظه تأکید سنت و روایات متعدد در باب حمایت از مظلومان، از خداوند متعال، پیامبر (صلی الله علیه وآله)، اهل بیت (علیهم السلام) و فقهای شیعه، نشان از اهمیت این مساله در منظومه اسلام و یکی از مسائل پر اهمیت در دین اسلام شمرده می شود. طبق مبانی قرانی و روایی اسلام همه مظلومان جهان، مورد حمایت هستند. دین، مذهب، رنگ، نژاد، جغرافیا، جنست و مانند آنها موجب ترک حمایت و دفاع از مظلومان نمی گردد. از آنجایی که برای برخی، شبهه و سوال است که چه نیازی به حمایت مستضعفین عالم است؟ و به چه دلیل نظام اسلامی به دیگر ملت های مستضعف در مقابل مستکبران حمایت می کند؟ لذا در این نوشتار بررسی می شود آیا حمایت از مظلومان طبق مبانی آیات و روایات است یا نه؟ با تحقیقاتی که انجام شده بدست می آید: آیات و روایات متعددی از اهل بیت (علیهم السلام) دلالت بر حمایت از مستضعفین و مظلومان جهان، دارد تا جایی که بسیاری از فقهای شیعه حمایت از مظلومان را در مقابل ظالم واجب شمردند.
آیه «وَ وَجَدَكَ عائِلاً فَأَغنى»، قطره ای از دریای فضائل بی نظیر حضرت ام المومنین خدیجه (سلام الله علیها)

آیه «وَ وَجَدَكَ عائِلاً فَأَغنى»، قطره ای از دریای فضائل بی نظیر حضرت ام المومنین خدیجه (سلام الله علیها)

بسیاری از مفسران شیعه و سنی در تفسیر آیه «وَ وَجَدَكَ عائِلاً فَأَغنى»، تصریح کرده اند بی نیازی رسول خدا (صلی الله علیه وآله) به واسطه اموالی بوده است که حضرت ام المومنین خدیجه (سلام الله علیها)، مجاهدانه و مخلصانه آن اموال را به پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله)، تقدیم فرمود. از این رو می توان آیه مذکور را در واقع، قطره ای از دریای فضائل بی نظیر حضرت ام المومنین خدیجه (سلام الله علیها) تلقی کرد.
بررسی مفاهیم مشترک احادیث شیعه و سنی در مقوله استکبارستیزی

بررسی مفاهیم مشترک احادیث شیعه و سنی در مقوله استکبارستیزی

ملاحظه تأکید سنت و روایات متعدد در مقوله استکبار ستیزی و ظلم ستیزی، از پیامبر (صلی الله علیه وآله)، اهل بیت (علیهم السلام)، نشان از اهمیت این مساله در منظومه اسلام و یکی از مسائل پر اهمیت در دین اسلام شمرده می شود. طبق مبانی قرانی و روایی اسلام همه مسلمانان باید استکبار ستیزی و ظلم ستیزی و حمایت از مظلومان را جزو برنامه خودشان قرار بدهند. از آنجایی که برای برخی، شبهه و سوال است که چرا باید از مستکبرین عالم بیزاری جست و در مقابل آنها باید قیام شود؟ و به چه دلیل نظام اسلامی باید در مقابل مستکبرین و زورگویان بایستد و از ملت های مستضعف در مقابل مستکبران حمایت کند؟ لذا در این جستار بررسی می شود آیا احادیث شیعه واهل سنت دلالت بر استکبار ستیزی و ظلم ستیزی دارد یا نه؟ با تحقیقاتی که انجام شده بدست می آید: روایات متعددی از رسول الله (صلی الله علیه وآله) و اهل بیت (علیهم السلام) در منابع شیع و اهل سنت وارد شده است که مسلمانان باید در مقابل ظالم و مستکبر سکوت نکنند و به آنها کمک داده نشود و اسلام بر هر آیین و مکتبی برتری دارد.
نشانه‌هاي ظهور حضرت مهدی علیه السلام در صحاح سته

نشانه‌هاي ظهور حضرت مهدی علیه السلام در صحاح سته

در صحاح سته از مهمترین منابع روایی اهل سنت بشمار می رود، در خصوص نشانه های ظهور حضرت مهدی علیه السلام، روایات فراوانی از پیامبر صلی الله علیه وآله و صحابه نقل شده است. هر چند در بین اهل سنت از آن به اشراط الساعه (نشانه های آخر الزمان) از آن یاد می شود ولی این منافاتی با نشانه های ظهور حضرت مهدی علیه السلام ندارد و گاها یکی می باشد زیرا بیشتر این روایات در خصوص مباحث مربوط به حضرت مهدی علیه السلام نقل شده است. این چیزی است که بزرگان اهل سنت نیز به آن اشاره کرده اند. از جمله نشانه های ظهور، پر شدن زمین از ظلم و جور و فتنه و کشتار می باشد. که در روایات زیاد به آن در صحاح سته اشاره شده است. همچنین خروج سفیانی و خسف بیداء می باشد که از نشانه های قبل از ظهور حضرت مهدی علیه السلام ذکر شده است.
برکات اجتماعی ظهور حضرت مهدی (عج) در روایات فریقین

برکات اجتماعی ظهور حضرت مهدی (عج) در روایات فریقین

به گواه روایات متعددی که در مصادر اسلامی (اعم از کتب روایی شیعیان و یا اهل سنت) نقل شده اند، عصر ظهور حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، را می توان عصری بی نظیر و آرمانی خواند که عموم آحاد بشریت در آن دوران، از برکات و ثمرات فراوانی متنعم خواهند بود. در این میان، آثار اجتماعی عصر ظهور را می توان یکی از مهم ترین جلوه های نزول برکات الهی در آن روزگار قلمداد کرد که بی تردید بیان و یادآوری روایات موجودی که محدثین مسلمان در این باره نقل کرده اند، نقش بسزایی در راستای تقویت فرهنگ انتظار در جامعه اسلامی خواهد داشت. از این رو نگارنده در نوشتار پیش رو با نیم نگاهی به روایاتی که شیعه و سنی در رابطه با برکات اجتماعی عصر ظهور حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نقل کرده اند، به برخی از این برکات اشاره می کند. شایان ذکر است نابودی ظلم، توسعه رفاه اجتماعی، از بین رفتن نا امنی، شکل گیری رضایت عمومی و تحقق وحدت از جمله مهم ترین برکات اجتماعی عصر ظهور هستند که نویسنده در این نوشتار، آن ها را بیان کرده است.
Powered by TayaCMS