معرفی کتاب سیره امیرالمومنین علیه السلام

معرفی کتاب سیره امیرالمومنین علیه السلام

کتاب سیره امیرالمومنین علیه السلام توسط محمد لطیفی ترجمه شده است. این کتاب توسط پژوهشکده باقرالعلوم(ع) منتشر شده است.

این کتاب شامل 5 فصل است. فصل اول این کتاب به بررسی نام‌ها و ویژگی‌های فردی آن حضرت پرداخته است. فصل دوم با عنوان اصول عقاید، فصل سوم عبادت، قرآن و ذکر در سیره آن حضرت را بیان کرده است؛ فصل چهارم اخلاق و آداب و فصل پنجم شامل احکام است. این کتاب دارای ویژگی‌های خاص خود است که عبارتند از:

1. احادیثی برگزیده شده است که حکایتگر استمرار و تکرار عمل است؛ گرچه در لفظ حدیث به تکرار اشاره‌ای نشده باشد.

۲. همچنین اگر در حدیث عبارت: «كان يقول» آمده، سیره قولی محسوب و ثبت شده است؛ زیرا به تعبیر حضرت امام خمینی به مفاد كان يقول غیر از قال يا يقول است؛ زیرا از آن، استمرار، فهمیده و معلوم می‌شود که آن حضرت این کلام را مکرر می فرموده‌اند.

٣. درباره کتب حدیث عامه با توجه به اینکه متأسفانه اکثر آنان از احادیث اهل بیت(ع) خالی هستند؛ لذا به جز کتاب‌های کنزالعمال و تاریخ ابن عساکر جلدهای مربوط به ائمه و نیز تک نگاری‌هایی چون تذكرة الخواص، فصول المهمه، مناقب خوارزمی و ... که به صورت کامل مطالعه شد، کتاب‌های حلية الأولياء، معجم کبیر طبرانی، جامع الأصول، طبقات ابن سعد، صحاح، سنن و نیز به صورت موردی دیده شده است؛ البته در برخی موارد نیز برای ارجاع حدیث به منبع اصلی به بعضی از کتب عامه مراجعه و به آنها ارجاع داده شده است.

۴. اصرار براین بوده است که احادیث در حد امکان به منابع اصلی و یا مشهور و مورد اعتماد ارجاع داده شود و فقط در صورت دسترسی نداشتن به منبع اصلی، به منابع متأخر بسنده شده است.

۵. همچنین سعی شده است تا احادیث با ذکر سند ثبت شود و فقط درباره احادیث نقل شده از تاریخ ابن عساکر و مشابه آن که سندهای طولانی داشته و با ذکر القاب و اوصاف محدثان همراه بوده، این نکته مراعات نشده و اسناد مفصل، حذف شده است.

6. به دلیل پرهیز از مفصل نویسی، بعضی از احادیث مفصل نیز تلخیص یا تقطيع شده و تنها به سیره مورد نظر اکتفا و به ویژه در نقل احادیث ادعیه مفصل از ائمه لالا فقط به نقل مقدمه و بخش کوتاهی از دعا بسنده شده است.

7. تلاش شده است تا حد امکان برای هریک از احادیث، بیشتر از یک منبع، شناسائی و نیز متن‌های مشابه و یا دارای تفاوت اندک و نیز مضمونهای متحد، به هم ارجاع داده شود. گرچه در صورت نیاز، به برخی از تفاوت‌ها در پاورقی اشاره شده است.

۸ احادیث مشترک بین دو یا چند معصوم با توجه به دو نکته تنظیم شده است؛ چنانچه در حدیث یادشده، نشان بارزی از اختصاص آن به یکی از معصومین بوده، طبق همان عمل شده است و چنانچه چنین نشانه ای وجود نداشته، آن حدیث در فصل مربوط به معصومی که تقدم تاریخی داشته، آمده است.

۹. هدف از نگارش این مجموعه گردآوری احادیث و آثار مربوط به سنن عملی و سیره مداوم معصومین(ع) بوده و درباره صحت مضمون و یا سند حدیث تحقیقی صورت نگرفته است و فقط در بعضی از موارد که مطلب، خلاف صریح قرآن کریم یا کذب در آن، صریح بوده، آن مطلب، حذف شده و یا در پاورقی درباره آن توضیح مختصری آمده است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

مصاحبه: چیستی و چرایی تربیت تبلیغی در مصاحبه با دکتر اعرافی

مصاحبه: چیستی و چرایی تربیت تبلیغی در مصاحبه با دکتر اعرافی

به نظر می‌رسد تربيت تبليغي يك معني بيشتر ندارد و آن عبارت است از انتقال و تثبيت مباني و روش‌های صحيح و مؤثر علمي و عملي تبليغ در عمق جان مخاطب، به‌گونه‌ای كه خود به يك مبلغ مؤفق تبديل شود...
مصاحبه: چیستی و چرایی تربیت تبلیغی

مصاحبه: چیستی و چرایی تربیت تبلیغی

با توجه به وجوه اشتراک بین تبلیغ و تربیت که مهم‌ترین آنها، هدفمند و نظامدار بودن و داشتن اجزای مشترک بین این دو مفهوم است؛ بنابراین یک مبلغ می‌تواند یک مربی در حوزۀ تربیت تلقّی شود. لوازم این امر عبارت است از...
مصاحبه با دکتر حسینعلی رحمتی

مصاحبه با دکتر حسینعلی رحمتی

مدتي قبل ساعت يك يا دو بعد از نیمه‌شب بود كه هنگام كار با اينترنت متوجه شدم يكي از جوان‌هایی كه می‌شناختم، به‌قول‌معروف «آنلاين» است؛ وقتي از او پرسيدم چرا اين وقت شب نخوابيده است، گفت: «الان برنامه‌هاي «وايبر»، «واتس آپ» و «لاين» در تلفنم فعال است و با چند نفر از دوستانم با اين برنامه‌ها در تماس هستم». طبیعتاً اگر شما از والدين اين جوان دربارة اين برنامه‌ها سؤال كنيد ممكن است اصلاً نام آنها را هم نشنيده باشند، چه رسد به اینکه از آنها استفاده كنند يا از خوب و بد آنها خبر داشته باشند. اين تفاوت و فاصله بين والدين و فرزندان را می‌توان «شكاف ديجيتالي» ‌بين دو نسل ناميد.
مصاحبه با حجت الاسلام دكتر عليرضا قائمی نيا

مصاحبه با حجت الاسلام دكتر عليرضا قائمی نيا

بايد در اين جدال معايب «عرفان سنتي» را دنبال كرد. همان‏ظور كه بايد معايب عرفان‏هاي جديد را مورد بررسي قرار داد و به سمتي رفت كه عرفان اسلامي از لحاظ ادبيات و محتوايي مشكلات بشر جديد را حل كند.
  مصاحبه با محمد حسين كياني

مصاحبه با محمد حسين كياني

به راستي اين پديده چه عنواني دارد؟ «جنبش‏هاي نو پديد ديني»؟ «جنبش‏هاي نوپديد معنوي»؟ «اديان جديد»؟ «اديان بديل»؟ «عرفان سكولار»؟ آيا «عرفان كاذب» عنوان درستي براي اين پديده هست؟!

پر بازدیدترین ها

مصاحبه با دکتر حسینعلی رحمتی

مصاحبه با دکتر حسینعلی رحمتی

مدتي قبل ساعت يك يا دو بعد از نیمه‌شب بود كه هنگام كار با اينترنت متوجه شدم يكي از جوان‌هایی كه می‌شناختم، به‌قول‌معروف «آنلاين» است؛ وقتي از او پرسيدم چرا اين وقت شب نخوابيده است، گفت: «الان برنامه‌هاي «وايبر»، «واتس آپ» و «لاين» در تلفنم فعال است و با چند نفر از دوستانم با اين برنامه‌ها در تماس هستم». طبیعتاً اگر شما از والدين اين جوان دربارة اين برنامه‌ها سؤال كنيد ممكن است اصلاً نام آنها را هم نشنيده باشند، چه رسد به اینکه از آنها استفاده كنند يا از خوب و بد آنها خبر داشته باشند. اين تفاوت و فاصله بين والدين و فرزندان را می‌توان «شكاف ديجيتالي» ‌بين دو نسل ناميد.
 مصاحبه باآيت الله محمد حسن فاضل گلپايگاني

مصاحبه باآيت الله محمد حسن فاضل گلپايگاني

از آن جهت که ديد عرفان در مملکت ما كارايي زياد دارد، بخصوص الان که پُل عرفان در دنيا پيش‏روي مي‏كند. دشمنان براي اينكه بتوانند اهداف خودشان را از پل عرفان پياده كنند سرسختانه كار مي‏كنند. البته ما خودمان را بايد خيلي آماده بكنيم
 مصاحبه باحجت‏ الاسلام حميد رضا مظاهري‏ سيف

مصاحبه باحجت‏ الاسلام حميد رضا مظاهري‏ سيف

با كدام مباني؟ ما که درباره عرفان‏هاي كاذب در حوزه علميه قم كار كنيم مي‏گويند اسم «عرفان» را نياوريد! ما مي‏خواهيم نقد كنيم، مي‏گويند «عرفان» يعني چه؟ همه‏ي «عرفان» كاذب است! صادق آن هم كاذب است
مصاحبه: چیستی و چرایی تربیت تبلیغی در مصاحبه با دکتر اعرافی

مصاحبه: چیستی و چرایی تربیت تبلیغی در مصاحبه با دکتر اعرافی

به نظر می‌رسد تربيت تبليغي يك معني بيشتر ندارد و آن عبارت است از انتقال و تثبيت مباني و روش‌های صحيح و مؤثر علمي و عملي تبليغ در عمق جان مخاطب، به‌گونه‌ای كه خود به يك مبلغ مؤفق تبديل شود...
مصاحبه با حجت الاسلام دكتر عليرضا قائمی نيا

مصاحبه با حجت الاسلام دكتر عليرضا قائمی نيا

بايد در اين جدال معايب «عرفان سنتي» را دنبال كرد. همان‏ظور كه بايد معايب عرفان‏هاي جديد را مورد بررسي قرار داد و به سمتي رفت كه عرفان اسلامي از لحاظ ادبيات و محتوايي مشكلات بشر جديد را حل كند.
Powered by TayaCMS