معرفی کتاب کلیدهای پیشگیری و مقابله با اعتیاد در نوجوان و جوان

معرفی کتاب کلیدهای پیشگیری و مقابله با اعتیاد در نوجوان و جوان

نویسنده کتاب کلیدهای پیشگیری و مقابله با اعتیاد در نوجوان و جوان، کارل پیک هارت و مترجم آن مسعود هومان است .خواننده با مطالعه این کتاب اطلاعات زیادی درباره علایم مصرف مواد و تاثیر آن بر فرد و خانواده بدست می‌آورد و با ویژگی‌های شخصیتی که می‌تواند نشانگر تاثیر‌پذیری احتمالی جوان و نوجوان باشد و تقویت مقاومت‌پذیری نوجوان و نیز آگاه کردن آنها از موارد قانونی آشنا می‌شود.

تجربه تلخ اعتیاد به مواد مخدر و الکل یکی از هراس‌انگیزترین موضوعاتی است که همواره خانواده‌ها را نگران می‌سازد. برای مقابله با شیوع روز افزون این معضل و صدمات ناگوار پی‌در‌پی ناشی از آن که زندگی سالم فردی - اجتماعی اشخاص را فلج می‌سازد و می‌رود تا به صورت فرهنگی (نا سالم) در جامعه تثبیت شود، چه می‌توان کرد؟ اعتیاد فاجعه‌ای است که حتی تصورش هم لرزه بر اندام والدین می‌اندازد و از همان ابتدا انکار می‌شود. اما این جریان علیرغم انکار ما روند خود را طی می‌کند و چون عاملی نفوذی، موذیانه راه خود را در خانوده‌ها باز می‌کند و رفته رفته رگ‌های حیاتی آن را می‌خشکاند.

نظر به اینکه در عصر حاضر، نوجوان حتی در خلوت خود نیز با دنیایی بی حد و مرز ارتباط برقرار می‌کند نباید از وجود دشمنی که این چنین بی رحمانه در کمین نشسته، غافل ماند. اما برای مقابله با این جریان به چه نوع آگاهی‌هایی نیاز داریم؟ تالیف این کتاب پاسخی به این پرسش است. خواننده با مطالعه این کتاب اطلاعات زیادی درباره علایم مصرف مواد و تاثیر آن بر فرد و خانواده بدست می آورد و با ویژگی‌های شخصیتی که می‌تواند نشانگر تاثیر‌پذیری احتمالی جوان و نوجوان باشد و تقویت مقاومت پذیری نوجوان و نیز آگاه کردن آنها از موارد قانونی آشنا می‌شود. تجربه مواد از روی کنجکاوی و ضعف عزت نفس در پذیرا شدن آن، امکان موروثی بودن تاثیرپذیری، نقش رسانه‌ها در تبلیغ مستقیم و غیر مستقیم مصرف مواد، تاثیر گروه همسالان، احساس افسردگی و میل به خودکشی و عبارات هشداردهنده حاکی از این میل نیز از جمله عواملی است که در این کتاب مورد بررسی قرار می گیرند.

عامل بسیار مهم برای دور نگهداشتن نوجوان از مواد مخدر یا رها کردن آن مستلزم درک کافی والدین از دوره نوجوانی و ره آوردهای آن است که خواننده در چهار فصل (بیست تا بیست و سه) با آن آشنا می‌شود.

رویارویی منطقی با واقعیت، مشاوره، معالجه، بهره‌مندی از کمک گروه‌های خودیاری جهت تداوم ترک اعتیاد و بازیافت تدریجی روابط ارزشمند انسانی و حرک به سوی رشد فکری و زندگی سالم بخش‌های پایانی کتاب را تشکیل می دهد. اما آنچه انجام امور فوق را آسان می‌کند، توجه به این نکته است که مشکل اعتیاد نوجوان، شخصیت و نوع تربیت والدین را زیر سوال نمی‌برد و اگر والدین با قبول مسئولیت اعتیاد فرزند، خود را گناهکار بدانند، راه برخورد سازنده را بر خود و نوجوان مسدود می‌کنند. بحث تفصیلی در مورد نکته اخیر نیز رهنمود کلیدی دیگری است که راه گشای والدین در حل این معضل است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

جستاری پیرامون ازدواج حضرت خديجه (سلام‌الله)

جستاری پیرامون ازدواج حضرت خديجه (سلام‌الله)

ضرورت دارد که زندگی‌نامه اولین بانوی مدافع اسلام، بیشتر مورد کاوش و بررسی واقع شود. در راستای هدف مذکور، این مقاله در پی معرفی و شناساندن این بزرگ‌بانوی اسلام و تبیین مباحثی پیرامون ازدواج حضرت خدیجه سلام‌الله علیها است...
جایگاه مسجد در تربیت تبلیغی جامعه

جایگاه مسجد در تربیت تبلیغی جامعه

مسجد سهم بسزایی در تربیت تبلیغی جامعه دینی بر عهده دارد. همچنان که قرآن در شماری از آیات خود به این مهم اشاره کرده است. سیره عملی پیامبران الهی (علیهم السلام) نشان از این مهم دارد که مسجد مهم‌ترین سنگر عرصه تربیت تبلیغی و تبلیغ تربیتی این انوار الهی بوده‏ است...
ویژگی‌‌های معلمان تربیت دینی از منظر نهج‌البلاغه

ویژگی‌‌های معلمان تربیت دینی از منظر نهج‌البلاغه

یافته های پژوهش مدل فعالیت‌های معلمان را در دو بخش آمادگی و اصلی نشان می‌دهد. فعالیت های آمادگی اشاره به اقداماتی دارد که قبل از شروع امر تدریس لازم است معلم آن ها را انجام دهد که خود به دو بخش فعالیت های شناختی و عملی تقسیم می شود. بخش دوم شامل فعالیت های اصلی معلم است که چهار بخش را در بر می گیرد: انتقال مبانی، کاربرد روش ها، جهت گیری جریان تربیت در راستای رسیدن به اهداف و در نهایت ارزشیابی.

پر بازدیدترین ها

ویژگی‌‌های معلمان تربیت دینی از منظر نهج‌البلاغه

ویژگی‌‌های معلمان تربیت دینی از منظر نهج‌البلاغه

یافته های پژوهش مدل فعالیت‌های معلمان را در دو بخش آمادگی و اصلی نشان می‌دهد. فعالیت های آمادگی اشاره به اقداماتی دارد که قبل از شروع امر تدریس لازم است معلم آن ها را انجام دهد که خود به دو بخش فعالیت های شناختی و عملی تقسیم می شود. بخش دوم شامل فعالیت های اصلی معلم است که چهار بخش را در بر می گیرد: انتقال مبانی، کاربرد روش ها، جهت گیری جریان تربیت در راستای رسیدن به اهداف و در نهایت ارزشیابی.
راه‌های تربیتی دور کردن ذهن و قلب، از افکار و تخیلات شیطانی

راه‌های تربیتی دور کردن ذهن و قلب، از افکار و تخیلات شیطانی

چگونه می‌توان افکار و تخیلات شیطانی را از ذهن و قلب خود دور کرد؟ انسانی كه برای تهذیب روح و تربیت دینی خود قدم برمی‌دارد، شیطان رأی قوه متخیله او را به‌جای وحی و عقل می‌نشاند و موهوم و مُتَخَیل را معقول جلوه می‌دهد...
میزان تأثیر وراثت و ژنتیک در تربیت

میزان تأثیر وراثت و ژنتیک در تربیت

اینکه گاهی مسئله جبر پیش می‌آید و فرد خویش را در فلان مسئله محکوم می‌داند و به واسطه توارث توان مقابله‌ای با آن نمی‌بیند، همگی از مسائلی است که می طلبد میزان تأثیر ژنتیک و وراثت را مورد بررسی قرار دهیم.
نقش قصه‌های قرآنی در تعلیم و تربیت نسل جدید

نقش قصه‌های قرآنی در تعلیم و تربیت نسل جدید

در این مقاله سعی بر آن است تا ابتدا معنای لغوی و اصطلاحی قصه، اهمیت، انواع، ویژگی‌ها و ارزش‌های تربیتی قصه موردبررسی قرار گیرد، سپس جایگاه، اهمیت و ویژگی‌های قصه در قرآن موردبررسی قرار می‌گیرد و ...
نقش فضای مجازی در تربيت اسلامی نوجوانان دبيرستانی

نقش فضای مجازی در تربيت اسلامی نوجوانان دبيرستانی

این مطالعه به دنبال بررسی مفهوم‌شناسی فضای مجازی و استفاده از آن در ابعاد تربیتی - اسلامی آموزش‌وپرورش است...
Powered by TayaCMS