معرفی کتاب «همیشه بهار»

معرفی کتاب «همیشه بهار»

کتاب «همیشه بهار، اخلاق و سبک زندگی اسلامی» متن درسی طرح ضیافت دانشجویی در تابستان سال 1391 است که به همت فاضل ارجمند حجت الاسلام و المسلمین احمد حسین شریفی و همکاران ایشان تدوین شده است. در این اثر پس از معناشناسی آداب و سبک زندگی به مباحث بنیادین و بیان مبانی پرداخته شده و سپس حوزه‌های مختلف زندگی از منظر دین به‌تفصیل ذکر شده است. در این کتاب بعد از طرح برخی از مباحث مفهوم‌شناسی و مبانی اعتقادی به توضیح سبک زندگی در حوزه‌های اوقات فراغت، شادی و نشاط، روابط دختر و پسر، مهار غریزه جنسی، علم آموزی، ارتباط با دیگران، روابط خانوادگی و کسب‌وکار پرداخته می‌شود. کتاب حاضر که مخاطبان اصلی آن دانشجویان هستند، به‌صورت آموزشی تدوین شده و در پایان هر فصل نویسنده خلاصه فصل، پرسش‌ها، مسائلی برای گفت‌وگو و مباحثه و منابعی برای مطالعه را ارائه می‌‌دهد.

این کتاب که در ده فصل تنظیم شده در فصل اول با عنوان معناشناسی آداب و سبک زندگی دو مفهوم مهم و کلیدی ادب و سبک زندگی و ارتباط آن‌ها با فقه و اخلاق و به‌طور کلی دین توضیح داده شده است.

توحید و سبک زندگی اسلامی، انسان‌شناسی اسلامی و سبک زندگی، قرب الهی به‌عنوان کمال نهایی انسان، رعایت اعتدال در امر دنیا و آخرت و رابطه ظاهر و باطن از موضوعات مباحث فصل دوم با عنوان مباحث بنیادین است؛ که مهم‌ترین بنیان‌های اعتقادی و ارزشی که تأثیر مستقیم‌تری در سبک زندگی اسلامی دارند را نگارنده مورد بررسی قرار داده است.

در فصل سوم اوقات فراغت مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته و موضوعاتی همانند اوقات فراغت در آیات و روایات، کارکردهای اوقات فراغت، اهمیت این اوقات و چگونگی گذراندن اوقات فراغت مطرح شده و در فصل چهارم موضوع شادی و نشاط اسلامی تبیین می‌شود.

آیا ارتباط دختر و پسر روا است؟ در صورت روا بودن چه حد و مرزی دارد؟ چه نکاتی باید پیرامون ارتباط با نامحرم رعایت کنیم؟ نگاه منابع دینی به روابط دوستانه مرد و زن چیست؟ چه عواملی باعث می‌شود تا دختران و پسران به روابط دوستانه روی می‌آورند؟ پیامدهای این ارتباط کدام است؟ از پرسش‌هایی است که در فصل پنجم با عنوان سبک زندگی اسلامی در روابط دختر و پسر پاسخ داده می‌شود.

فصل ششم کتاب موضوع مهار غریزه جنسی و نگاه اسلام پیرامون این موضوع مورد بررسی قرار می‌گیرد و در فصل هفتم نیز اصول کلی اخلاقی و اسلامی در تعامل دانشجو بادانش و استاد بیان می‌شود.

در فصل هشتم و نهم سبک زندگی اسلامی در ارتباط با دیگران و سبک زندگی اسلامی در روابط خانوادگی تبیین می‌شود و مخاطب با مباحثی همانند انواع معاشرت‌ها، معیارهای کلی معاشرت، رعایت اصول در انتخاب همسر، ارتباط محبت آمیز و مسئولیت‌پذیری اعضای خانواده آشنا می‌شود. سبک زندگی اسلامی در کسب‌وکار عنوان فصل دهم است که نگاه اسلام در برابر نگاه غیردینی تبیین و به اهمیت و جایگاه کسب‌وکار در اسلام، آداب اسلامی کسب‌وکار، آسیب‌شناسی اخلاقی کسب‌وکار و رابطه اخلاق با معیشت اشاره می‌شود. سبک زندگی اسلامی در اوقات فراغت، در شادی و نشاط، در روابط دختر و پسر، در مهار غریزه جنسی، در علم آموزی، در ارتباط با دیگران، در روابط خانوادگی و در کسب و کار.

تنظیم و نظارت این کتاب با نهاد نمایندگى مقام معظم رهبرى در دانشگاه‏ها و معاونت مطالعات راهبردى بوده است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

جستاری پیرامون ازدواج حضرت خديجه (سلام‌الله)

جستاری پیرامون ازدواج حضرت خديجه (سلام‌الله)

ضرورت دارد که زندگی‌نامه اولین بانوی مدافع اسلام، بیشتر مورد کاوش و بررسی واقع شود. در راستای هدف مذکور، این مقاله در پی معرفی و شناساندن این بزرگ‌بانوی اسلام و تبیین مباحثی پیرامون ازدواج حضرت خدیجه سلام‌الله علیها است...
جایگاه مسجد در تربیت تبلیغی جامعه

جایگاه مسجد در تربیت تبلیغی جامعه

مسجد سهم بسزایی در تربیت تبلیغی جامعه دینی بر عهده دارد. همچنان که قرآن در شماری از آیات خود به این مهم اشاره کرده است. سیره عملی پیامبران الهی (علیهم السلام) نشان از این مهم دارد که مسجد مهم‌ترین سنگر عرصه تربیت تبلیغی و تبلیغ تربیتی این انوار الهی بوده‏ است...
ویژگی‌‌های معلمان تربیت دینی از منظر نهج‌البلاغه

ویژگی‌‌های معلمان تربیت دینی از منظر نهج‌البلاغه

یافته های پژوهش مدل فعالیت‌های معلمان را در دو بخش آمادگی و اصلی نشان می‌دهد. فعالیت های آمادگی اشاره به اقداماتی دارد که قبل از شروع امر تدریس لازم است معلم آن ها را انجام دهد که خود به دو بخش فعالیت های شناختی و عملی تقسیم می شود. بخش دوم شامل فعالیت های اصلی معلم است که چهار بخش را در بر می گیرد: انتقال مبانی، کاربرد روش ها، جهت گیری جریان تربیت در راستای رسیدن به اهداف و در نهایت ارزشیابی.

پر بازدیدترین ها

ویژگی‌‌های معلمان تربیت دینی از منظر نهج‌البلاغه

ویژگی‌‌های معلمان تربیت دینی از منظر نهج‌البلاغه

یافته های پژوهش مدل فعالیت‌های معلمان را در دو بخش آمادگی و اصلی نشان می‌دهد. فعالیت های آمادگی اشاره به اقداماتی دارد که قبل از شروع امر تدریس لازم است معلم آن ها را انجام دهد که خود به دو بخش فعالیت های شناختی و عملی تقسیم می شود. بخش دوم شامل فعالیت های اصلی معلم است که چهار بخش را در بر می گیرد: انتقال مبانی، کاربرد روش ها، جهت گیری جریان تربیت در راستای رسیدن به اهداف و در نهایت ارزشیابی.
راه‌های تربیتی دور کردن ذهن و قلب، از افکار و تخیلات شیطانی

راه‌های تربیتی دور کردن ذهن و قلب، از افکار و تخیلات شیطانی

چگونه می‌توان افکار و تخیلات شیطانی را از ذهن و قلب خود دور کرد؟ انسانی كه برای تهذیب روح و تربیت دینی خود قدم برمی‌دارد، شیطان رأی قوه متخیله او را به‌جای وحی و عقل می‌نشاند و موهوم و مُتَخَیل را معقول جلوه می‌دهد...
نقش قصه‌های قرآنی در تعلیم و تربیت نسل جدید

نقش قصه‌های قرآنی در تعلیم و تربیت نسل جدید

در این مقاله سعی بر آن است تا ابتدا معنای لغوی و اصطلاحی قصه، اهمیت، انواع، ویژگی‌ها و ارزش‌های تربیتی قصه موردبررسی قرار گیرد، سپس جایگاه، اهمیت و ویژگی‌های قصه در قرآن موردبررسی قرار می‌گیرد و ...
میزان تأثیر وراثت و ژنتیک در تربیت

میزان تأثیر وراثت و ژنتیک در تربیت

اینکه گاهی مسئله جبر پیش می‌آید و فرد خویش را در فلان مسئله محکوم می‌داند و به واسطه توارث توان مقابله‌ای با آن نمی‌بیند، همگی از مسائلی است که می طلبد میزان تأثیر ژنتیک و وراثت را مورد بررسی قرار دهیم.
Powered by TayaCMS