معرفی کتاب روش‌های تربیتی در قرآن

معرفی کتاب روش‌های تربیتی در قرآن

نویسنده کتاب روش‌های تربیتی در قرآن، محمدرضا قائمی مقدم است. این کتاب مشتمل بر فصل اول، مفاهیم و کلیات، فصل دوم، روش تذکر و یادآوری، فصل سوم، موعظه و نصیحت، فصل چهارم، عبرت دهي، فصل پنجم، امرونهی است.

در حوزة تعليم و تربيت، اتخاذ روش صحيح و نتیجه‌بخش، امري مهم و ضروري است. چراکه لغزش و اشتباه در انتخاب روش و به‌کارگیری آن، می‌تواند به گمراهي و نابودي متربي منتهي شود. بنابراين بايد در پي شناخت و به‌كارگيري بهترين و كارآمدترين روش‌های تربيتي باشيم. و چه‌بهتر كه در اين خصوص به سراغ قرآن رفته، و اين مهم را در پرتو آيات نوراني آن جستجو كنيم. دليل اينكه اين چهار مورد در كنار هم آمده‌اند، كاركرد مشترك يعني جنبه هوشيار سازي و انگيزشي بودن آن‌هاست. ارتباط اين چهار روش باهم به‌گونه‌ای است كه يك طيف روشي را در راستاي تحقق يك هدف تشكيل می‌دهند. در اين طيف، ابتدا با روش تذكر و يادآوري غفلت زدايي می‌شود، آنگاه با موعظه و نصيحت نوعي خشيت و رقت قلب ايجاد می‌گردد. با روش عبرت دهي بر اين امر تأكيد می‌شود. و درنهایت با امرونهی، متربي براي تغيير رفتار با نوعي الزام و تحميل مواجه می‌گردد.

مجموعه حاضر به‌منظور تحقق همین امر باهدف آشنایی دانشجویان با روش‌های تربیت در قرآن تهیه‌شده است، ولی به دلیل کثرت به گستردگی روش‌ها، جمع‌کردن همه آنها در یک مجموعه دشوار به نظر می‌رسد. به همین دلیل، در این مجموعه چهار روش که کارکرد مشترک دارند بررسی‌شده است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

سرمقاله

سرمقاله

 مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

حضرت زينب(س) از چهره هاي برجسته علمی و تربیتی جهان اسلام است. نقش آموزشی، تربيتي و تدابیر سیاسی اجتماعی ايشان در طول تاريخ مورد توجه مردم، در زمان آن حضرت و آیندگان بوده است. هدف در اين مقاله بررسي مبانی عملکرد ها و روش های تربیتی آن بانوي جهان اسلام است.
تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

این مقاله بر آن است تا نشان دهد مهمترین وظیفۀ مبلّغین دینی هدایت رفتار فردی و اجتماعی از سطح احساسی به سطح عقلانی است. روش این مقاله توصیفی– تحلیلی بوده و در برخی موارد از آیات و روایات به عنوان مویّد بهره برده است.
نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

الگو و اسوه از مفاهیم مهم و پرکاربرد در حیطه روانشناسی، تربیت و تبلیغ می‌باشند. انسانها و جوامع، از طریق الگوها هویت خویش را می‌یابند و آن را تقویت می‌کنند و ارزشهای مختلف را از طریق آنها در خود نهادینه می‌سازند.
تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

در این مقاله به گفتمان آسیب‌شناسی تربیت دینی با رویکرد توجه به مراحل رشد کودک و هماهنگی آموخته‌هایش با تفکر دینی او پرداخته می‌شود.

پر بازدیدترین ها

تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

در این مقاله به گفتمان آسیب‌شناسی تربیت دینی با رویکرد توجه به مراحل رشد کودک و هماهنگی آموخته‌هایش با تفکر دینی او پرداخته می‌شود.
نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

الگو و اسوه از مفاهیم مهم و پرکاربرد در حیطه روانشناسی، تربیت و تبلیغ می‌باشند. انسانها و جوامع، از طریق الگوها هویت خویش را می‌یابند و آن را تقویت می‌کنند و ارزشهای مختلف را از طریق آنها در خود نهادینه می‌سازند.
تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

این مقاله بر آن است تا نشان دهد مهمترین وظیفۀ مبلّغین دینی هدایت رفتار فردی و اجتماعی از سطح احساسی به سطح عقلانی است. روش این مقاله توصیفی– تحلیلی بوده و در برخی موارد از آیات و روایات به عنوان مویّد بهره برده است.
سرمقاله

سرمقاله

 مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

حضرت زينب(س) از چهره هاي برجسته علمی و تربیتی جهان اسلام است. نقش آموزشی، تربيتي و تدابیر سیاسی اجتماعی ايشان در طول تاريخ مورد توجه مردم، در زمان آن حضرت و آیندگان بوده است. هدف در اين مقاله بررسي مبانی عملکرد ها و روش های تربیتی آن بانوي جهان اسلام است.
Powered by TayaCMS