معرفی کتاب خدا در زندگی کودکان

معرفی کتاب خدا در زندگی کودکان

نویسنده کتاب خدا در زندگی کودکان ابراهیم اخوی است. کتاب حاضر با عنوان «خدا در زندگی کودکان» نوشته ابراهیم اخوی که در 88 صفحه به نگارش درآمده و توسط انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) به چاپ رسیده است.

این کتاب که مشتمل بر 5 فصل است که در فصل اول به آثار خداشناسی در زندگی کودکان، فصل دوم به موضوع فهم کودک از خدا، فصل سوم به قوانین و راهکارهای معرفی خدا به کودکان و در فصل چهارم به پاسخ به پرسش‌های دینی، بایسته‌ها و پاسخ‌ها و فصل پنجم که فصل آخر این کتاب است به هشدارها و آسیب‌های در این رابطه پرداخته است.

نویسنده در فصل اول ازجمله آثار مطرح‌شده به عناوینی همچون افزایش علاقه به خداوند، مهرمندی به دستور‌های خداوند، شکوفایی دیگر فضائل، پرورش احساس مسئولیت در قبال خداوند، افزایش ایمان و برخورداری از سلامت روان اشاره دارد.

نویسنده در فصل سوم به راهکاری همچون بهره‌گیری از داستان، تکیه‌بر تمایلات فطری کودک، توجه به فضای روان‌شناختی مخاطب، رعایت اصل تدریج، شرح ماهیت ایمان برای کودک، استفاده از ابزار‌های متنوع و غیره اشاره‌کرده است.

در فصل چهارم به پرسش‌های متداول کودکان ازجمله‌ اینکه خدا کیست؟ آیا خدا در آسمان است؟ خدا از کجا آمده؟ خدا شبیه کیست؟ و غیره آمده است. در فصل پایانی نیز به آسیب‌های عدم آگاهی کافی در این پاسخگویی از جمله دادن اطلاعات نادرست، خدا ابزار تهدید، سخت‌گیری والدین و غیره اشاره شده است.

 کتاب حاضر می‌کوشد تا به یکی از دغدغه‌های اصلی پدر و مادر‌ها، یعنی جواب دادن صحیح و درخور فهم به سؤالات کودکانشان پاسخ دهد که این مقوله در تربیت فرزندان نقش مهمی دارد  و باید به این مسئله توجه خاصی کرد چراکه در شیوه‌های تربیتی به این مسئله و پاسخ‌گویی صحیح به سؤالات فرزندان سفارش شده تا زمینه  رشد فکری و علمی کودکان در آینده فراهم گردد. همان‌گونه که امیر المومنین (ع) در روایتی زیبا چنین می‌فرمایند: هرکس در خردسالی بپرسد، در بزرگ‌سالی پاسخ می‌دهد.

از دیدگاه قرآن، همه نوزادان با فطرتی خدایی پا به عرصه گیتی می‌گذارند و در وجود خویش اعتقاد به موجودی برتر را احساس می‌کنند. آنان در سال‌های تحول جسمی و فکری خود، با توجه به محدودیت‌های شناختی، بینشی خام و ساده از این مفهوم اساسی به دست می‌آورند؛ بینشی که خود را در پرسش‌های مربوط به خداوند، آفرینش، نیروهای معنوی چون فرشتگان و مفاهیمی ماورایی مانند بهشت و جهنم و دیگر مفاهیم دینی نشان می‌دهد.

در این نوشته تلاش شده است تا با گردآوری اطلاعات دینی و روان‌شناختی موجود در این زمینه، مخاطب را با دنیای کودکان بیشتر آشنا کند و جایگاه مفهوم خداوند در زندگی کودکان را بررسی کند.

 

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

سرمقاله

سرمقاله

 مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

حضرت زينب(س) از چهره هاي برجسته علمی و تربیتی جهان اسلام است. نقش آموزشی، تربيتي و تدابیر سیاسی اجتماعی ايشان در طول تاريخ مورد توجه مردم، در زمان آن حضرت و آیندگان بوده است. هدف در اين مقاله بررسي مبانی عملکرد ها و روش های تربیتی آن بانوي جهان اسلام است.
تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

این مقاله بر آن است تا نشان دهد مهمترین وظیفۀ مبلّغین دینی هدایت رفتار فردی و اجتماعی از سطح احساسی به سطح عقلانی است. روش این مقاله توصیفی– تحلیلی بوده و در برخی موارد از آیات و روایات به عنوان مویّد بهره برده است.
نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

الگو و اسوه از مفاهیم مهم و پرکاربرد در حیطه روانشناسی، تربیت و تبلیغ می‌باشند. انسانها و جوامع، از طریق الگوها هویت خویش را می‌یابند و آن را تقویت می‌کنند و ارزشهای مختلف را از طریق آنها در خود نهادینه می‌سازند.
تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

در این مقاله به گفتمان آسیب‌شناسی تربیت دینی با رویکرد توجه به مراحل رشد کودک و هماهنگی آموخته‌هایش با تفکر دینی او پرداخته می‌شود.

پر بازدیدترین ها

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

الگو و اسوه از مفاهیم مهم و پرکاربرد در حیطه روانشناسی، تربیت و تبلیغ می‌باشند. انسانها و جوامع، از طریق الگوها هویت خویش را می‌یابند و آن را تقویت می‌کنند و ارزشهای مختلف را از طریق آنها در خود نهادینه می‌سازند.
سرمقاله

سرمقاله

تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

این مقاله بر آن است تا نشان دهد مهمترین وظیفۀ مبلّغین دینی هدایت رفتار فردی و اجتماعی از سطح احساسی به سطح عقلانی است. روش این مقاله توصیفی– تحلیلی بوده و در برخی موارد از آیات و روایات به عنوان مویّد بهره برده است.
تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

در این مقاله به گفتمان آسیب‌شناسی تربیت دینی با رویکرد توجه به مراحل رشد کودک و هماهنگی آموخته‌هایش با تفکر دینی او پرداخته می‌شود.
 مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

حضرت زينب(س) از چهره هاي برجسته علمی و تربیتی جهان اسلام است. نقش آموزشی، تربيتي و تدابیر سیاسی اجتماعی ايشان در طول تاريخ مورد توجه مردم، در زمان آن حضرت و آیندگان بوده است. هدف در اين مقاله بررسي مبانی عملکرد ها و روش های تربیتی آن بانوي جهان اسلام است.
Powered by TayaCMS