فرزندانی را که به تکلیف رسیده‌اند چگونه برای نماز صبح بیدار کنیم؟

فرزندانی را که به تکلیف رسیده‌اند چگونه برای نماز صبح بیدار کنیم؟

پرسش:

فرزندانی را که به تکلیف رسیده‌اند چگونه برای نماز صبح بیدار کنیم؟

پاسخ:

پیش از هر چیز خواب آنان باید طبق برنامه باشد کودکان و نوجوانانی که شب‌ها دیر می‌خوابند صبح‌ها به‌سختی بیدار می‌شوند؛ یکی از عوامل مهم دیر خوابیدن آنان، خواب زیاد روز (بعدازظهر) است.

رژیم غذایی نیز می‌تواند در سستی و رخوت و سخت بیدار شدن آنها مؤثر باشد.

هنگامی‌که صبح‌ها می‌خواهید فرزند خود را بیدار کنید به مرحله گذر توجه داشته باشید؛ بدین معنا که حدود 15 دقیقه قبل از موعد و در سه مرحله او را بیدار کنید. مرحله اول وقتی خودتان بیدار می‌شوید؛ مرحله دوم پس از وضو و آماده شدن برای نماز و مرحله سوم پس از نماز. بیدار شدن نوجوان به شکل تدریجی برای او راحت‌تر است. برای نظارت غیرمستقیم بر اقامه نماز فرزند دقایقی پس از نماز خود به تعقیبات نماز یا تلاوت قرآن بپردازید.

زمان بیداری فرزند را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که بتواند پس از نماز ساعتی را استراحت کند، امید به استراحت پس از نماز عاملی برای بیدار شدن او است. وقتی او را بیدار می‌کنید از راه دور فریاد نزنید در کنار بسترش قرار گیرید و با سخن نرم، همراه با مهربانی و عطوفت و ناز و نوازش او را به‌آرامی تکان دهید تا بیدار شود. برخی کودکان و نوجوانان از ماساژ عضلات پشت و گردن به‌وسیله والدین آرامش می‌یابند و لذت می‌برند و این عمل زمینه بیدار شدن بدون تنش آنان را فراهم می‌سازد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سرمقاله

سرمقاله

 مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

حضرت زينب(س) از چهره هاي برجسته علمی و تربیتی جهان اسلام است. نقش آموزشی، تربيتي و تدابیر سیاسی اجتماعی ايشان در طول تاريخ مورد توجه مردم، در زمان آن حضرت و آیندگان بوده است. هدف در اين مقاله بررسي مبانی عملکرد ها و روش های تربیتی آن بانوي جهان اسلام است.
تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

این مقاله بر آن است تا نشان دهد مهمترین وظیفۀ مبلّغین دینی هدایت رفتار فردی و اجتماعی از سطح احساسی به سطح عقلانی است. روش این مقاله توصیفی– تحلیلی بوده و در برخی موارد از آیات و روایات به عنوان مویّد بهره برده است.
نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

الگو و اسوه از مفاهیم مهم و پرکاربرد در حیطه روانشناسی، تربیت و تبلیغ می‌باشند. انسانها و جوامع، از طریق الگوها هویت خویش را می‌یابند و آن را تقویت می‌کنند و ارزشهای مختلف را از طریق آنها در خود نهادینه می‌سازند.
تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

در این مقاله به گفتمان آسیب‌شناسی تربیت دینی با رویکرد توجه به مراحل رشد کودک و هماهنگی آموخته‌هایش با تفکر دینی او پرداخته می‌شود.

پر بازدیدترین ها

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

الگو و اسوه از مفاهیم مهم و پرکاربرد در حیطه روانشناسی، تربیت و تبلیغ می‌باشند. انسانها و جوامع، از طریق الگوها هویت خویش را می‌یابند و آن را تقویت می‌کنند و ارزشهای مختلف را از طریق آنها در خود نهادینه می‌سازند.
تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

در این مقاله به گفتمان آسیب‌شناسی تربیت دینی با رویکرد توجه به مراحل رشد کودک و هماهنگی آموخته‌هایش با تفکر دینی او پرداخته می‌شود.
تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

این مقاله بر آن است تا نشان دهد مهمترین وظیفۀ مبلّغین دینی هدایت رفتار فردی و اجتماعی از سطح احساسی به سطح عقلانی است. روش این مقاله توصیفی– تحلیلی بوده و در برخی موارد از آیات و روایات به عنوان مویّد بهره برده است.
 مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

حضرت زينب(س) از چهره هاي برجسته علمی و تربیتی جهان اسلام است. نقش آموزشی، تربيتي و تدابیر سیاسی اجتماعی ايشان در طول تاريخ مورد توجه مردم، در زمان آن حضرت و آیندگان بوده است. هدف در اين مقاله بررسي مبانی عملکرد ها و روش های تربیتی آن بانوي جهان اسلام است.
سرمقاله

سرمقاله

Powered by TayaCMS