حقِّ پنهان

حقِّ پنهان

موسی (علیه السلام) در طور سینا با خداوند مناجات می‌کرد. روزی از خدای خواست که خداوندا! عدل و داد خود را به من نشان بده...

خداوند گفت: ای موسی! تو مردی کم‌طاقت و حساس هستی و نمی‌توانی بر عدل ما صبر کنی.

موسی گفت: خدایا به کمک تو خواهم توانست ...

خداوند گفت: به کنار فلان چشمة آب برو و آنجا در جایی مخفی، بنشین و قدرت علم پنهان ما را نگاه کن...

 موسی روی تپه‌ای رو‌به‌روی چشمه پنهان شد.

مردی سوار بر اسب رسید. از اسب پیاده شد. اندکی آب خورد و نماز خواند و کیسه‌ای پر از سکه‌های طلا را باز کرد و آنجا گذاشت.

مرد زمان رفتن کیسه را فراموش کرد... پس از او کودکی به کنار چشمه آمد، آب خورد و کیسة پر از سکه‌های طلا را دید، برداشت و رفت...

سپس مردی نابینا به سر چشمه آمد. آب خورد. وضویی گرفت و مشغول نمازخواندن شد.

آن مرد اسب‌سوار ناگهان کیسه طلاهایش را به یاد آورد. سراسیمه برگشت و مرد نابینا را که آنجا بود، گرفت.

سوار به نابینا گفت: من کیسه‌ای پر از طلا را اینجا فراموش کرده و جاگذاشتم و در این مدت به‌جز تو کسی به اینجا نیامده!

پیرمرد گفت: ای سوار! من مردی نابینا هستم. چگونه کیسه تو را دیده‌ام؟!

سوار خشمگین شد، شمشیرش را بیرون کشید و مرد را کشت... مدتی به دنبال کیسه‌اش گشت؛ اما آن را پیدا نکرد و رفت.

موسی گفت: خداوندا! من دیگر طاقت ندارم. تو عادل هستی. برای من حقیقت این ماجرا را معلوم کن.

جبرئیل آمد و گفت: خداوند می‌گوید که من عالِم اسرارم، چیزی را می‌دانم که تو نمی‌دانی.

 بدان آن کودک که کیسه را برداشت در حقیقت، حقّ خود را برداشته است؛ زیرا پدرش کارگر مرد اسب‌سوار بود و همان مقدار مزد که در کیسه بود، از او طلب داشت و الان آن کودک به‌ حق خود رسید.

اما آن پیرمرد قبل از نابیناشدن، پدر مرد سوارکار را کشته بود و قصاص خود را از خدا می‌خواست. حق او نیز همین بود.

پس حق به صاحبش رسید و عدل ما همان‌طور که می‌بینی ظریف و دقیق است.

و موسی با دیدن این ماجرا، استغفار کرد...

 

بازنگارش حکایتی از ابوحامد، محمد غزالی طوسی، نصیحة الملوک، ص103.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

سرمقاله

سرمقاله

 مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

حضرت زينب(س) از چهره هاي برجسته علمی و تربیتی جهان اسلام است. نقش آموزشی، تربيتي و تدابیر سیاسی اجتماعی ايشان در طول تاريخ مورد توجه مردم، در زمان آن حضرت و آیندگان بوده است. هدف در اين مقاله بررسي مبانی عملکرد ها و روش های تربیتی آن بانوي جهان اسلام است.
تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

این مقاله بر آن است تا نشان دهد مهمترین وظیفۀ مبلّغین دینی هدایت رفتار فردی و اجتماعی از سطح احساسی به سطح عقلانی است. روش این مقاله توصیفی– تحلیلی بوده و در برخی موارد از آیات و روایات به عنوان مویّد بهره برده است.
نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

الگو و اسوه از مفاهیم مهم و پرکاربرد در حیطه روانشناسی، تربیت و تبلیغ می‌باشند. انسانها و جوامع، از طریق الگوها هویت خویش را می‌یابند و آن را تقویت می‌کنند و ارزشهای مختلف را از طریق آنها در خود نهادینه می‌سازند.
تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

در این مقاله به گفتمان آسیب‌شناسی تربیت دینی با رویکرد توجه به مراحل رشد کودک و هماهنگی آموخته‌هایش با تفکر دینی او پرداخته می‌شود.

پر بازدیدترین ها

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

الگو و اسوه از مفاهیم مهم و پرکاربرد در حیطه روانشناسی، تربیت و تبلیغ می‌باشند. انسانها و جوامع، از طریق الگوها هویت خویش را می‌یابند و آن را تقویت می‌کنند و ارزشهای مختلف را از طریق آنها در خود نهادینه می‌سازند.
تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

در این مقاله به گفتمان آسیب‌شناسی تربیت دینی با رویکرد توجه به مراحل رشد کودک و هماهنگی آموخته‌هایش با تفکر دینی او پرداخته می‌شود.
تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

این مقاله بر آن است تا نشان دهد مهمترین وظیفۀ مبلّغین دینی هدایت رفتار فردی و اجتماعی از سطح احساسی به سطح عقلانی است. روش این مقاله توصیفی– تحلیلی بوده و در برخی موارد از آیات و روایات به عنوان مویّد بهره برده است.
 مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

حضرت زينب(س) از چهره هاي برجسته علمی و تربیتی جهان اسلام است. نقش آموزشی، تربيتي و تدابیر سیاسی اجتماعی ايشان در طول تاريخ مورد توجه مردم، در زمان آن حضرت و آیندگان بوده است. هدف در اين مقاله بررسي مبانی عملکرد ها و روش های تربیتی آن بانوي جهان اسلام است.
سرمقاله

سرمقاله

Powered by TayaCMS