برداشتن وسایل و لوازم دیگران (دزدی) کودک (اگر آن را بخواهم، برش خواهم داشت!)

برداشتن وسایل و لوازم دیگران (دزدی) کودک (اگر آن را بخواهم، برش خواهم داشت!)

دیروز کودک شما یک آدامس از مغازه برداشته، امروز سرکیف شما رفته و چیزی را بدون اجازه برداشته به جای اینکه او را نصیحت نمایید یا او را دزد بنامید و تصویر ذهنی‌اش را از خودش خراب کنید، به او یاد دهید که چگونه چیزی را که می‌خواهد به دست آورد. در ضمن به او بیاموزید که برای این کار باید صبر کند. بعضی از چیزها را می‌تواند تصاحب کند، بعضی را نمی تواند. برای برداشتن چیزهای دیگران، در خانه بایستی اجازه بگیرد و در مغازه باید پول بپردازد. می‌توانید پول خرید را به او بدهید تا خودش بپردازد.

پیشگیری از مشکل

به همه خواسته‌های فرزندتان جواب مثبت ندهید: همه چیز را در اختیار کودک قرار ندهید و هر بار که چیزی خواست خود را ملزم ندانید که آن را برای او خریداری کنید، چون در این صورت فکر می‌کند همه چیز متعلق به اوست.

ترتیبی دهید تا فرزندتان برای چیزهای خودش احساس مالکیت کند: به او بگویید از چیزهایش به صورتی نگهداری کند که دزد آنها را نبرد. مثلا دوچرخه‌اش را در جایی بگذارد که دزد نتواند آن را بردارد. در این صورت از مالکیت و دزدی تصویر بهتری پیدا می‌کند.

تفاوت "قرض کردن"، "برداشتن" و "دزدی" را برایش بگویید: احتمال دارد که کودک شما به درستی معنی و تقاوت این چند کلمه را نداند؛ بنابراین با توضیح خود مطمئن خواهید شد که نقطه ابهامی برای او وجود ندارد.

در قبال انجام کار در منزل به فرزندتان مزد دهید: می‌توانید کودک خود را به انجام کارهایی در حد سن خودش در منزل تشویق کنید (مانند تمیز کردن آشپزخانه - زدن چمن و...)، به او در قبال انجام آنها پول بدهید و او را آزاد بگذارید تا بتواند آنچه را دوست دارد بخرد. دادن پول تو جیبی را می‌توانید از زمانی شروع کنید که کودک شمارش آن را آموخته باشد.

حل مشکل

کارهایی که باید انجام داد

برای مالکیت قانون وضع نمایید: به فرزندتان بگویید: "قانون این است که می‌توانی تنها چیزهایی که متعلق به تواست برداری. اگر چیزی متعلق به دیگری است باید از او اجازه بگیری یا اگر از فروشگاه است، پول بپردازی." وقتی مطمئن هستید کودکتان پولی از شما برداشته، سؤال نکنید. بگویید:

- پولی را که از برداشته‌ای، بیار بگذار سرجایش." وقتی پول را پس آورد بگویید: - "تو می‌توانی از پولی که مال خودت است برداری. هر موقع پول لازم داشتی به من بگو. در مورد آن صحبت خواهیم کرد."

اگر چیزی برداشت، او را مجبور کنید تا آن را برگرداند: متأسفم چیزی را که متعلق به دوستت بوده برداشته‌ای. شاید هم اشتباهی در کیفت گذاشته‌ای به هر حال آن را به او برگردان." در این مورد خونسردی خود را حفظ کرده و بدون اهانت به شخصیت او اشتباهش را مطرح نمایید.

مسئله دزدی را به صورتی مطرح نمایید که فرزندتان می‌تواند خودش را اصلاح کند: اگر فرزندتان خودش را یک دزد به‌حساب آورد، تصویر ذهنی‌اش از خودش این می‌شود که ذاتاً آدم بدی است. با گفتارتان او را از رفتارش جدا کنید. بگویید: "اگر دلیل اشتباهت را بدانم شاید بتوانم کمکت کنم که دوباره این اشتباه را نکنی." اگر جواب داد: "دلیلش را نمی‌دانم. بگویید: "وقتی چشمت به آن چیزهایی که می‌خواستی افتاد چه فکری کردی؟"

مادامی که به این صورت با او صحبت می‌کنید، موقعیتی را برایش به وجود می‌آورید که دفعه بعد، وقتی خواست چیزی را بردارد، کمی فکر کند. احساس خواهد کرد که شما طرفدار و حامی او هستید. به او می‌آموزید که خواسته‌هایش را به تأخیر بیاندازد تا بتواند به طرز صحیحی آن را به‌دست بیاوردید.

به‌طور اغراق‌آمیز با مسئله برخورد نکنید. توجه داشته باشید که هر کودکی امکان دارد گاهی دزدی کند و این عمل باعث نخواهد شد که او یک دزد بار بیاید. لازم نیست در چنین مواردی خودتان را ببازید.

به فرزندتان برچسب "دزد" نزنید: دزدی را به‌عنوان یک مسئله رفتاری تلقی نمایید که قابل اصلاح است، نه یک اشکال شخصیتی. بدون اهانت به شخصیت کودک با لحن ملایم و محکم راهنمایی‌اش کنید. در خانه به او بیاموزید که اگر خواست چیزی را که متعلق به شما یا خواهر و برادرش است بردارد، اول اجازه بگیرد (برگرفته از کتاب مشکلات رفتاری کودکان).

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

سرمقاله

سرمقاله

 مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

حضرت زينب(س) از چهره هاي برجسته علمی و تربیتی جهان اسلام است. نقش آموزشی، تربيتي و تدابیر سیاسی اجتماعی ايشان در طول تاريخ مورد توجه مردم، در زمان آن حضرت و آیندگان بوده است. هدف در اين مقاله بررسي مبانی عملکرد ها و روش های تربیتی آن بانوي جهان اسلام است.
تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

این مقاله بر آن است تا نشان دهد مهمترین وظیفۀ مبلّغین دینی هدایت رفتار فردی و اجتماعی از سطح احساسی به سطح عقلانی است. روش این مقاله توصیفی– تحلیلی بوده و در برخی موارد از آیات و روایات به عنوان مویّد بهره برده است.
نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

الگو و اسوه از مفاهیم مهم و پرکاربرد در حیطه روانشناسی، تربیت و تبلیغ می‌باشند. انسانها و جوامع، از طریق الگوها هویت خویش را می‌یابند و آن را تقویت می‌کنند و ارزشهای مختلف را از طریق آنها در خود نهادینه می‌سازند.
تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

در این مقاله به گفتمان آسیب‌شناسی تربیت دینی با رویکرد توجه به مراحل رشد کودک و هماهنگی آموخته‌هایش با تفکر دینی او پرداخته می‌شود.

پر بازدیدترین ها

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

الگو و اسوه از مفاهیم مهم و پرکاربرد در حیطه روانشناسی، تربیت و تبلیغ می‌باشند. انسانها و جوامع، از طریق الگوها هویت خویش را می‌یابند و آن را تقویت می‌کنند و ارزشهای مختلف را از طریق آنها در خود نهادینه می‌سازند.
تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

در این مقاله به گفتمان آسیب‌شناسی تربیت دینی با رویکرد توجه به مراحل رشد کودک و هماهنگی آموخته‌هایش با تفکر دینی او پرداخته می‌شود.
تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

این مقاله بر آن است تا نشان دهد مهمترین وظیفۀ مبلّغین دینی هدایت رفتار فردی و اجتماعی از سطح احساسی به سطح عقلانی است. روش این مقاله توصیفی– تحلیلی بوده و در برخی موارد از آیات و روایات به عنوان مویّد بهره برده است.
سرمقاله

سرمقاله

Powered by TayaCMS