اعتياد اينترنتي و پيامدهاي آن بر ابعاد مختلف تربيت

اعتياد اينترنتي و پيامدهاي آن بر ابعاد مختلف تربيت

نویسندگان: رحيم دهقان* و ولي الله نصيري**

يكي از آسيب‌‌هاي جدي استفاده بي‌‌رويه از اينترنت، «اعتياد اينترنتي» است كه امروزه مي‌‌توان آن را تهديدي براي تربيت جوانان، نوجوانان و حتّي كودكان دانست. اين مسئله علاوه بر اينكه آسيب‌‌هايي چون نگراني و بي‌‌حوصلگي، اختلالات عاطفي، افسردگي، بدخلقي و از هم گسيختگي روابط خانوادگي و اجتماعي را به دنبال دارد، پيامدهاي ناگواري، همچون ضعف باورهاي ديني، گرايش به پورنوگرافي و مسائل جنسي، ايجاد روابط ناسالم اجتماعي، كاهش تأثيرپذيري اطفال از والدين، افزايش كجروي‌‌ها و انحرافات اجتماعي، دوست‌‌يابي‌‌هاي خطرناك اينترنتي و مواردي از اين قبيل را نيز در پي خواهد داشت. پژوهش حاضر تلاش خواهد نمود تا پيامدهاي اعتياد به اينترنت را در سه بُعد عمدۀ تربيت ديني، اخلاقي و اجتماعي با روشي تحليلي مورد بررسي قرار دهد.

واژگان كليدي: اعتياد اينترنتي؛ تربيت ديني؛ تربيت اخلاقي؛ تربيت جنسي؛ فضاي مجازي.

 

-------------------------------------

* . دانشجوي دكتري دين­پژوهي. R.dehghan@urd.ac.ir

** . دانشجوي دكتري دين­پژوهي دانشگاه اديان و مذاهب قم.



Internet addiction and its consequences on the different educational aspects

Rahim Dehqan*

Waliullah Nasiri**

 

“Internet addiction” is a serious damage caused by excessive use of internet. Today it may be considered as a threat for the education of the youth, teenagers, and even children. In addition to different damages caused by this matter including stress and lack of patience, affection disorders, anxiety, bad temper, and disruption of family and social relations it has many unpleasant consequences like weakening of religious beliefs, inclination to pornography and sexual matters, creating unhealthy social relations, lowering the influence of parents on children, increasing social deviations, seeking dangerous friends on internet, and so on. The present research, using an analytical method, attempts to study the consequences of internet addiction in three major religious education, moral and social dimensions.

Keywords: Internet addiction, religious education, moral education, sexual education, cyberspace.

 

----------------------------------------

* .PhD student of religious study, R.dehghan@urd.ac.ir       

** . PhD student of religious study, University of religions and denominations in Qom

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

سرمقاله

سرمقاله

 مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

حضرت زينب(س) از چهره هاي برجسته علمی و تربیتی جهان اسلام است. نقش آموزشی، تربيتي و تدابیر سیاسی اجتماعی ايشان در طول تاريخ مورد توجه مردم، در زمان آن حضرت و آیندگان بوده است. هدف در اين مقاله بررسي مبانی عملکرد ها و روش های تربیتی آن بانوي جهان اسلام است.
تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

این مقاله بر آن است تا نشان دهد مهمترین وظیفۀ مبلّغین دینی هدایت رفتار فردی و اجتماعی از سطح احساسی به سطح عقلانی است. روش این مقاله توصیفی– تحلیلی بوده و در برخی موارد از آیات و روایات به عنوان مویّد بهره برده است.
نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

الگو و اسوه از مفاهیم مهم و پرکاربرد در حیطه روانشناسی، تربیت و تبلیغ می‌باشند. انسانها و جوامع، از طریق الگوها هویت خویش را می‌یابند و آن را تقویت می‌کنند و ارزشهای مختلف را از طریق آنها در خود نهادینه می‌سازند.
تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

در این مقاله به گفتمان آسیب‌شناسی تربیت دینی با رویکرد توجه به مراحل رشد کودک و هماهنگی آموخته‌هایش با تفکر دینی او پرداخته می‌شود.

پر بازدیدترین ها

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

الگو و اسوه از مفاهیم مهم و پرکاربرد در حیطه روانشناسی، تربیت و تبلیغ می‌باشند. انسانها و جوامع، از طریق الگوها هویت خویش را می‌یابند و آن را تقویت می‌کنند و ارزشهای مختلف را از طریق آنها در خود نهادینه می‌سازند.
تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

این مقاله بر آن است تا نشان دهد مهمترین وظیفۀ مبلّغین دینی هدایت رفتار فردی و اجتماعی از سطح احساسی به سطح عقلانی است. روش این مقاله توصیفی– تحلیلی بوده و در برخی موارد از آیات و روایات به عنوان مویّد بهره برده است.
تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

در این مقاله به گفتمان آسیب‌شناسی تربیت دینی با رویکرد توجه به مراحل رشد کودک و هماهنگی آموخته‌هایش با تفکر دینی او پرداخته می‌شود.
 مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

حضرت زينب(س) از چهره هاي برجسته علمی و تربیتی جهان اسلام است. نقش آموزشی، تربيتي و تدابیر سیاسی اجتماعی ايشان در طول تاريخ مورد توجه مردم، در زمان آن حضرت و آیندگان بوده است. هدف در اين مقاله بررسي مبانی عملکرد ها و روش های تربیتی آن بانوي جهان اسلام است.
بررسی تأثیر تربیتی قصه های قرآنی درتربیت دینی کودکان

بررسی تأثیر تربیتی قصه های قرآنی درتربیت دینی کودکان

هنر و دین از مقوله­ هایی هستند كه از آغازِ آفرينشِ انسان تاكنون، همگام با یکدیگر، حيات و هستى بشر را درنورديده­ اند. اين پيوستگى دين و هنر، ريشه در پنهانِ جان و عمقِ هستىِ انسان و جهان دارند و با گوش­دل مى­توان راز «فطرة الله التى فطر الناس عليها» را از آنها بازشنيد.
Powered by TayaCMS