آداب و فواید مشورت

آداب و فواید مشورت

قال الصّادق(ع):

شاور فی امورک - ممّا یقتضی الدّین - مَن فیه خمس خصال: عقل و علم و تجربة و نُصح و تقوی. فان تجد فاستعمل الخمسة و اعزم و توکّل علی اللَّه تعالی؛ فانّ ذلک یؤدّیک الی الصّواب. و ما کان من امور الدّنیا الّتی هی غیرعائدة الی الدّین فارفضها و لاتتفکّر فیها، فانّک اذا فعلت ذلک اصبت برکة العیش و حلاوة الطّاعة. و فی المشاورة اکتساب العلم. و العاقل من یستفید منها علماً جدیداً و یستدلّ به علی المحصول من المراد. و مَثل المشورة مع اهلها مثل التّفکّر فی خلق السّموات و الارض و فنائهما و هما غنیّان عن القید؛ لانّه کلّما قوی تفکّره فیهما غاص فی بحار نور المعرفة و ازداد بهما اعتباراً و یقیناً. و لاتشاور من لایصدّقه عقلک؛ و ان کان مشهوراً بالعقل و الورع. و اذا شاورت من یصدّقه قلبک، فلاتخالفه فیما یشیر به علیک؛ و ان کان بخلاف مرادک؛ فانّ النّفس تجمح عن قبول الحقّ، و خلافها عند قبول الحقائق ابین. قال اللَّه تعالی: و شاورهم فی الامر. و قال اللَّه تعالی: و امرهم شوری بینهم.

 

امام صادق (ع) فرمود:

در امور خود - در آنهایی که صلاح دین و دنیا اقتضا می کند - با کسی مشورت کن که دارای پنج خصلت باشد: عقل و علم و تجربه وخیرخواهی و تقوا. اگر او را یافتی، از هر پنج خصلت بهره جوی و عزم بربند و بر خداوند متعال توکل کن؛ زیرا تو را به راه صواب می برد. آنچه از امور دنیا که راهی به دین ندارد، رهایش کن و در آن تفکّر مکن؛ زیرا اگر به این [دستور] عمل کنی، برکت زندگانی و شیرینی طاعت را درخواهی یافت. در مشورت بهره هایی از دانش نهفته است و عاقل آن است که از مشورت، دانشی فراگیرد و از این دانش، راه به سوی مقصود و مرادش جوید. مشورت برای اهلش، تفکر در چگونگی آفرینش آسمان‌ها و زمین و فنای آن‌ها، که از امور غیبی‌اند، مانَد؛ زیرا هر اندازه که شخص، تفکّر خویش را در آن دو، قوام بخشد، در دریاهای نور معرفت فرومی‌رود و با آن ها بر عبرت ویقین خویش می‌افزاید. با کسی که عقلت، سخن او را راست نمی‌شمارد، مشورت مکن؛ اگرچه مشهور به خِرد و ورع باشد و چون با کسی که قلبت بر صداقتش گواه است، مشورت کردی، از راهنمایی‌های او تخلف مکن؛ اگرچه مخالف مراد و مقصودت باشد؛ زیرا نفس سرکش است و از پذیرفتن حق دوری می‌جوید وسرکشی او در برابر حق، روشن است. خداوند فرماید: در این امر با آنان مشورت کن و نیز فرماید: کارشان را با مشورت یکدیگر انجام می‌دهند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

سرمقاله

سرمقاله

 مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

حضرت زينب(س) از چهره هاي برجسته علمی و تربیتی جهان اسلام است. نقش آموزشی، تربيتي و تدابیر سیاسی اجتماعی ايشان در طول تاريخ مورد توجه مردم، در زمان آن حضرت و آیندگان بوده است. هدف در اين مقاله بررسي مبانی عملکرد ها و روش های تربیتی آن بانوي جهان اسلام است.
تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

این مقاله بر آن است تا نشان دهد مهمترین وظیفۀ مبلّغین دینی هدایت رفتار فردی و اجتماعی از سطح احساسی به سطح عقلانی است. روش این مقاله توصیفی– تحلیلی بوده و در برخی موارد از آیات و روایات به عنوان مویّد بهره برده است.
نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

الگو و اسوه از مفاهیم مهم و پرکاربرد در حیطه روانشناسی، تربیت و تبلیغ می‌باشند. انسانها و جوامع، از طریق الگوها هویت خویش را می‌یابند و آن را تقویت می‌کنند و ارزشهای مختلف را از طریق آنها در خود نهادینه می‌سازند.
تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

در این مقاله به گفتمان آسیب‌شناسی تربیت دینی با رویکرد توجه به مراحل رشد کودک و هماهنگی آموخته‌هایش با تفکر دینی او پرداخته می‌شود.

پر بازدیدترین ها

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

الگو و اسوه از مفاهیم مهم و پرکاربرد در حیطه روانشناسی، تربیت و تبلیغ می‌باشند. انسانها و جوامع، از طریق الگوها هویت خویش را می‌یابند و آن را تقویت می‌کنند و ارزشهای مختلف را از طریق آنها در خود نهادینه می‌سازند.
سرمقاله

سرمقاله

تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

این مقاله بر آن است تا نشان دهد مهمترین وظیفۀ مبلّغین دینی هدایت رفتار فردی و اجتماعی از سطح احساسی به سطح عقلانی است. روش این مقاله توصیفی– تحلیلی بوده و در برخی موارد از آیات و روایات به عنوان مویّد بهره برده است.
 مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

حضرت زينب(س) از چهره هاي برجسته علمی و تربیتی جهان اسلام است. نقش آموزشی، تربيتي و تدابیر سیاسی اجتماعی ايشان در طول تاريخ مورد توجه مردم، در زمان آن حضرت و آیندگان بوده است. هدف در اين مقاله بررسي مبانی عملکرد ها و روش های تربیتی آن بانوي جهان اسلام است.
تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

در این مقاله به گفتمان آسیب‌شناسی تربیت دینی با رویکرد توجه به مراحل رشد کودک و هماهنگی آموخته‌هایش با تفکر دینی او پرداخته می‌شود.
Powered by TayaCMS