کتاب تذکره السالکين

کتاب تذکره السالکين

کتاب تذکره السالکين (نامه‌هاي عرفاني آقا محمد بيد آبادي)

نویسنده کتاب تذکره السالکين (نامه‌های عرفاني آقا محمد بیدآبادی)، علي صدرايي خويي است، این کتاب توسط شرکت چاپ و نشر بین‌الملل و پژوهشکده باقرالعلوم(ع) منتشرشده است.

دنياى مادى با زیبایی‌های ظاهرى خود هر لحظه در منظر انسان‌ها جلوه‌اى نو مى‌نمايد و هر كسى را در دامى گرفتار مى‌سازد. مظاهر گوناگون لذائذ و امكانات دنيايى انسان‌ها را اسير نموده و نيروهاى مادى و فكرى براى به دست آوردن آنها صرف می‌شود. در اين ميان انسان‌هايى براى مهار نيروهاى مادى و كسب آزادى به دنبال راه نجات مى‌گردند و از نداى‌هاى درونى خود و پيامِ پیام‌آوران الهى و انفاس بزرگان مدد مى‌جويند. كلمات و بيانات عارفان بعد از كلام الهى و كلمات معصومان :، بيشتر از ديگر کلام‌ها توجه اين انسان‌ها را جلب نموده است . سخنان ابوسعيد ابوالخير، مناجات خواجه عبدالله انصارى، مثنوى معنوى مولوى ، اشعار حافظ شيرازى و كلمات ديگر عارفان ، سال‌ها و قرن‌ها را درنوردیده و انسان‌ها در عصر جديد با انديشه‌هاى آنان بيش از انديشه‌هاى معاصران خود، انس مى‌گيرند.

يکي از بزرگاني که انديشه و کلماتش مورد توجه ارباب نظر قرار گرفته، حکيم الهي «آقا محمد بيد آبادي» است. اين حکيم فرزانه در سده دوازدهم هجري محضرش کانون معرفت بود و انديشمندان زيادي از آن پيمانه معرفت سرکشيدند. نگارنده با قلت معرفت و علم – به مصداق اُحبُ الصالحينََ و لستُ مِنهُم – در چند سال اخير اقدام به جمع‌آوری آثار اين حکيم از لابه‌لاي نسخه‌هاي خطي نموده و تاکنون دو اثر درباره اين مرد الهي تقديم صاحب‌نظران شده است:1- تصحيح رساله «حسن دل» آقا محمد بيدآبادي؛ نگارش کتاب «آشناي حق» در احوال و آثار و اندیشه‌های آن حکيم. کتاب حاضر نامه‌های عرفاني آقا محمد بيدآبادي است که از سوي انتشارات چاپ و نشر بین‌الملل منتشرشده و در اختيار عموم علاقه‌مندان قرارگرفته است. اين کتاب موسوم به تذکره السالکين، سومين اثر درباره آقا محمد بيدآبادي است و شامل مکاتبات آن حکيم است که از نسخه‌های خطي جمع‌آوری‌شده است. اين کتاب در دو بخش تنظیم‌شده است: زندگي و احوال آقا محمد بيدآبادي، نامه‌های عرفاني بيدآبادي. در بخش اول زندگي و احوال آقا محمد بیدآبادی، ميرزا ابوالقاسم گيلاني، سيد ابوالقاسم مدرس خاتون‌آبادی، احمد همداني، سيد اسماعيل جزايري، سيد جعفر و سيد محمد تهراني کاشاني، شیخ‌الاسلام شيخ صفر لاهيجي، ملاحسين ساروي مازندراني، سيد صدرالدين کاشف دزفولي، ملا عبدالکريم اشراق بيرجندي، سيد عبدالله دزفولي، عبدالله بيدگلي کاشاني، ميرسيد علي مير محمد صادقي، ملا علي نوري، ملا علي اکبر اژه‌اي، اخوند ملا محراب گيلاني، حاجي محمد ابراهيم کلباسي بخشي از اسامي شاگرداني است که نگارنده تاکنون در لابه‌لاي نوشته‌هاي عالمان بدان‌ها دست يافته اند. يدآبادي در تدريس علوم عقلي و نقلي، توجه خاصي به تربيت نفوس و سير دادن آن‌ها به ملکوت داشت و شاگردان زيادي در سايه تعليمات وي مرغ روان خود را از خاکدان طبيعت خلاص کرده به ماوراي حس و ماده راهياب شدند. متاسفانه تعداد کل دانش آموختگان محضر بيد آبادي در هيچ مصدري ذکر نشده است. در اين بخش به سي نظر از شاگردان وي اشاره شده است. نامه‌هاي عرفاني آقا محمد بيدآبادي شامل بيست مکتوب است. محمد بيدآبادي فرزند آقا محمد رفيع است. پدرش اصالتا مازندراني بوده و به اصفهان کوچيده و در محله بيدآباد ساکن و به بيدآبادي مشهور شده است. آقا محمد در محله بيدآباد اصفهان چشم به جهان گشوده و هم در اين شهر مراتب رشد و کمال را پيموده است. دوران زندگي وي مصادف با سقوط صفويه و انتقال قدرت به افشاريه و پس از آن زنديه بوده است و او در دوران انحطاط زنديه درگذشته است. زندگي پربار آن مرحوم را مي‌توان در سه مرحله خلاصه کرد: اول: مرحله تعليم علوم رسمي. دوم: روي آوردن به عرفان و خودشناسي، سوم: تربيت نفوس مستعده و تدريس علوم يقينيه.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛  چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

پژوهش حاضر به‌ دنبال تبيين «نسبت‌جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلامي» بوده و با توجه به عنوان و سؤال‌هاي مطروحه، پژوهش به شيوه توصيفي و از نوع تحليلِ اسنادي انجام شده است.
بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.
آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

پژوهش حاضر با هدف شناسایی آسیب‌های روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی در مقاطع کارشناسی‌ارشد دانشگاه‌های تهران، صورت گرفته است.

پر بازدیدترین ها

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.
مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

در این مقاله، به تبیین هفت مبنای انسانشناختی تعلیم و تربیت و کارکردهای آنها پرداخته شده است.
بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار  از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

هدف از اين مقاله تحليلي در درجه نخست، تبيين فلسفه ازدواج، آسيب‌هاي حاصل از موانع ازدواج و تشكيل خانواده پايدار و در درجه دوم تحلیل این آسیب‌ها از ابعاد زيست‌شناختي، روان‌شناختي و جامعه‌شناختي است و درنهایت به ارائه راهکارهایی کاربردی برای رفع آنها از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرایان پرداخته است.
Powered by TayaCMS