معرفی کتاب نگاهی به طنز پردازی در سینما

معرفی کتاب نگاهی به طنز پردازی در سینما

نویسنده کتاب نگاهی به طنز پردازی در سینما (به بهانه فیلم ورود ممنوع) محمد شکیبادل است. این کتب توسط انتشارات پژوهشکده باقرالعلوم (ع) منتشر شده است.

 این کتاب در دو فصل با موضوع: هويتي دور از تاروپود فرهنگ ديني و سینمای اجتماعی و دغدغه تهی شدن فرهنگ گردآوری و نگارش شده است. درفصل اول موضوعاتی چون داستان فيلم: پيله زنانه يک کمدي ساز جوان، مقدمه، سينماي ايران، کمدي يا هجو؟ کارگرداني به نام رامبد جوان، راه رفتن روي لبه تيغ، تيغ بازيگري بر ابريشم شخصيت پردازي، قصه گويي عنصر پويايي روايت، پيله‌اي زنانه تنيده بر فرهنگ جامعه، نسخه زنانه‌اي از جنس مردانه، خانواده عليه فرهنگ، در جستجوي هويت زنانه، ميوه ممنوعه يا مجاز؟ مرزها و تابوهاي جنسي، مذهب در پروسه فراموشي، حرف آخر، موردبحث قرار گرفته است.

سینمای اجتماعی و دغدغه تهی شدن فرهنگ، نشست اول: دين، فرهنگ و آموزه‌هاي اجتماعي، نشست دوم: حيا و عفت در سينما؛ بايد‌ها و راهکار‌ها  از دیگر موضوعات این کتاب در فصل دوم است.            

در بخش سخن پژوهشکده آمده است: دنیای امروز در مناسبات در هم تنیده فنّاوری‌های چندرسانه‌ای (رسانه‌های صوتی و تصویری) گرفتار آمده است. امروزه نظریه‌پردازان رسانه، نقش آن را فراتر از یک واسطه انتقال پیام می‌دانند و برای آن تأثیرهای ساختاری، بنیانی و ماندگاری در فرهنگ، آموزش و تربیت جامعه قائل‌اند. این فنّاوری‌های جدید با تکیه‌بر نیروی چندرسانه‌ای بودن خود به‌گونه‌ای عمل می‌کنند که مخاطبان آن‌ها، خواسته و القاء رسانه‌ها را تلقی خویش از زندگی و فرهنگ می‌دانند. به‌بیان‌دیگر رسانه‌ها  آن‌چنان بر ناخودآگاه اندیشه آدمی اثر می‌گذارد که انسان حتی از درک نیازهای واقعی خود غافل می‌ماند، چه رسد به درک وی از زندگی و اندیشه پیرامون فرهنگ و دین.

اما به هر حال رسانه‌های دیداری و شنیداری جزء جدایی‌ناپذیر زندگی امروزی به شمار می‌آیند و آموزش فرهنگِ درک رسانه‌ای و مهارت تحلیل‌گری در استفاده از این تکنولوژی یک ضرورت است؛ بنابراین نقد و آسیب‌شناسی محتوای آثار رسانه‌ای و بررسی تأثیرات آن بر زندگی اجتماعی و فرهنگ یکی از مهم‌ترین وظایف اربابان فرهنگ و هنر در هر جامعه‌ای به شمار می‌آید.

گروه آسیب‌شناسی و نقد رسانه‌ و سینما» در پژوهشکده باقرالعلوم (ع) بر آن است که این مهم، بخشی از وظایف او به شمار می‌آید. در این راستا گروهی از کارشناسان و فعالان عرصه فرهنگ و هنر گرد هم آمده و به تبادل‌نظر و تحلیل آثار برآمده از رسانه ملی و سینمای ایران پرداخته‌اند.

گروه به فراخور و تناسب موضوعات قابل‌بررسی و طبعاً با در نظر گرفتن امکانات و توانایی‌های افراد به آسیب‌شناسی و نقد آثاری می‌پردازد که در حوزه فرهنگ، دین و زندگی اجتماعی اثرگذار بوده‌اند؛ بنابراین انتخاب آثار تحلیل شده صرفاً بهانه‌‌ای برای گفتگو و نقد و بررسی است و دلیلی بر تأیید یا رد آنها از سوی گروه آسیب‌شناسی و نقد رسانه و سینما یا پژوهشکده باقرالعلوم (ع) نیست. همچنین نظرات کارشناسان ـ دیدگاه‌های شخصی ایشان بوده و چاپ و نشر آنها در کتاب با این نگاه صورت گرفته است که به‌نوعی آشنایی مخاطب را بادانش رسانه‌ای و مهارت تحلیل‌گری افزون‌تر ‌سازد. در این راستا از منظری جامع‌تر، مقاله‌ای تحلیلی برای تکمیل مباحث به مطالب کتاب اضافه شده است.

 این اثر در قطع رقعی با 230 صفحه و قیمت 9.000 تومان از سوی پژوهشکده باقرالعلوم چاپ و منتشر شده است.

 

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛  چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

پژوهش حاضر به‌ دنبال تبيين «نسبت‌جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلامي» بوده و با توجه به عنوان و سؤال‌هاي مطروحه، پژوهش به شيوه توصيفي و از نوع تحليلِ اسنادي انجام شده است.
بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.
آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

پژوهش حاضر با هدف شناسایی آسیب‌های روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی در مقاطع کارشناسی‌ارشد دانشگاه‌های تهران، صورت گرفته است.

پر بازدیدترین ها

آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

پژوهش حاضر با هدف شناسایی آسیب‌های روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی در مقاطع کارشناسی‌ارشد دانشگاه‌های تهران، صورت گرفته است.
بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

در این مقاله، به تبیین هفت مبنای انسانشناختی تعلیم و تربیت و کارکردهای آنها پرداخته شده است.
پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار  از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

هدف از اين مقاله تحليلي در درجه نخست، تبيين فلسفه ازدواج، آسيب‌هاي حاصل از موانع ازدواج و تشكيل خانواده پايدار و در درجه دوم تحلیل این آسیب‌ها از ابعاد زيست‌شناختي، روان‌شناختي و جامعه‌شناختي است و درنهایت به ارائه راهکارهایی کاربردی برای رفع آنها از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرایان پرداخته است.
Powered by TayaCMS