معرفی کتاب روش‌های صحیح تربیت

معرفی کتاب روش‌های صحیح تربیت

 نویسنده کتاب روش‌های صحیح تربیت، مهدی مراد‌ حاصل است.

در مقدمه کتاب آمده است که شادی و نشاط در خانه و مدرسه، عشق به زندگی متعالی و امید به فردایی روشن در گرو رشد و تربیت فرزندان صالح است. دنیای کودک و نوجوان تحت تأثیر عوامل و شرایطی است که والدین و مربیان زمینه‌ساز آن هستند. کودکان و نوجوانان، این غنچه‌های نوشکفته به افراد و الگوهایی نیاز دارند که آنها را در پیمودن مسیر زندگی باری دهند، توانایی و استعداد آنها را کشف کنند و با ایجاد شرایطی مناسب، زمینه‌های رشد و فعالیت آنها را فراهم آورند. بدیهی است در این رابطه نزدیک‌ترین و موثرترین افراد در خانه و مدرسه. والدین و مربیان‌اند. هیچ کس نمی‌خواهد فرزندش عمدا ترسو، بی نزاکت، کم‌رو، دروغگو یا لجباز شود. همه ما دوست داریم که فرزندانمان با ادب، دارای اعتماد به نفس، منضبط و مسئولیت‌پذیر باشند و ما همیشه شاهد پیشرفت‌های آموزشی و تربیتی مناسب آنها باشیم. هدف از نوشتن این کتاب، آشنایی والدین و مربیان با عوامل پیشگیری از بروز رفتارهای مشکل زا در کودکان و نوجوانان و نیز توجه والدین، مربیان و معلمان عزیز به نیازها و خواسته‌های آنان در مراحل رشد است.

در این کتاب سعی شده است به علت یابی در بروز مسائل و مشکلات تربیتی و روان شناختی توجهی ویژه مبذول شده و سپس شیوه‌های برخورد و درمان مسائل با زبان ساده مطرح شود. در فصول پایانی این کتاب، به نیازهای مختلف کودکان و نوجوانان همچون تغذیه، بهداشت، اعتماد به نفس، بازی‌های گروهی، نقاشی و... نیز پرداخته شده است. موضوعات مطرح شده در این کتاب عبارتنداز:

پرسش‌های کودکان؛ تربیت جنسی؛ لجبازی، اختلال یادگیری؛ مشکلات گفتاری و لکنت زبان؛ تشویق؛ تقویت و تشویق هوشی و فکری کودک؛ ترس؛ انضباط و نظم؛ بیش فعالی؛ بازی؛ رشد در دوران بلوغ؛ کودکستان و مهد کودک؛ تلویزیون؛ رشد اجتماعی نگاهی گذرا به مسائل تغذیه کودکان؛ خواب و قصه‌گویی؛ بهداشت کودکان؛ نقش پدر و مادر؛ نقاشی کردن کودکان؛ عزت‌نفس؛ مسئولیت‌پذیری و استقلال کودکان واکنش کودکان در قبال سوگ و بحران.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛  چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

پژوهش حاضر به‌ دنبال تبيين «نسبت‌جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلامي» بوده و با توجه به عنوان و سؤال‌هاي مطروحه، پژوهش به شيوه توصيفي و از نوع تحليلِ اسنادي انجام شده است.
بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.
آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

پژوهش حاضر با هدف شناسایی آسیب‌های روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی در مقاطع کارشناسی‌ارشد دانشگاه‌های تهران، صورت گرفته است.

پر بازدیدترین ها

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.
آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

پژوهش حاضر با هدف شناسایی آسیب‌های روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی در مقاطع کارشناسی‌ارشد دانشگاه‌های تهران، صورت گرفته است.
مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

در این مقاله، به تبیین هفت مبنای انسانشناختی تعلیم و تربیت و کارکردهای آنها پرداخته شده است.
Powered by TayaCMS