معرفی کتاب جهان مذهبی، ادیان در جوامع امروز

معرفی کتاب جهان مذهبی، ادیان در جوامع امروز

نویسنده کتاب جهان مذهبی، ادیان در جوامع امروز، رابرت دیی است که توسط عبدالرحیم گواهی و دفتر نشر فرهنگ اسلامی چاپ اول /1374 منتشر شده است. کتاب حاضر با رویکردی تحلیلی، و نه صرفاً تاریخی، درباره‌ی ادیان زنده جهان به مطالعه می‌پردازد. نویسنده در تقسیم‌بندی خود درباره‌ی ادیان جهان تقریباً به تمام ادیان قاره‌ای اشاره می‌کند؛ از ادیان بومی آمریکا گرفته تا ادیان آفریقایی و هندویی، بودایی و ادیان یهود، مسیحیت و اسلام؛ همچنین برخلاف کتاب‌هایی که سعی دارند گذشته، حال و آینده هر دینی را در فصل پایانی کتاب و به طور یکجا جمع‌بندی کنند، در کتاب حاضر، وضعیت گذشته و موجود ادیان خاص در هر فصل بررسی شد و فصل کاملی نیز به ادیان جدید در آمریکا و ژاپن اختصاص یافته است. و نویسنده با مطرح کردن پرسش‌هایی کلیدی درباره‌ی ادیان سعی دارد پاسخ‌های جامعی را درباره‌ی شناخت کامل ادیان به این پرسش‌ها بدهد.

بیان پرسشهای مقدماتی

مذهب چگونه پدید آمد؟

صاحب نظران درباره‌ی منشأ پیدایش آن چه می‌دانند؟

دانستن زمان پدید آمدن مذهب چه فایده‌ و اهمیتی برای جامعه دارد؟

متون مقدس

متون مقدس دینی چه اندازه برای دین خاص، مهم است؟

نحوه‌ی برخورد با این متون و نگرش نسبت به آن چگونه است؟

انواع متون مقدس گوناگون چه نوع اعتبار در زندگی روزمره پیروان برخود و چه نوع اقتداری در زندگی آنها دارند؟

عقائد و نظریات

عقاید و نظریات چگونه از متون مقدس و سایر منابع یک دین به دست می‌آید؟ این عقاید و نظریات چگونه در دوره‌ی تاریخی یک جامعه مذهبی، تهذیب یافته، دگرگون می‌کند؟

آداب و رسوم

چه نوع عملکردی نشانه حیات دینی است؟

نقش آیین‌های عبادی و تشریفاتی چیست؟

زندگی اخلاقی چگونه تعریف و این نوع زندگی چگونه صورت می‌گیرد؟

تشکیلات و نهادها

چه نوع چارچوب سازمانی در یک دین حکم‌ فرماست؟ نهادها‌ی دینی چگونه پدید آمده، گسترش می‌یابند؟

افراد چگونه با این ساختارها ارتباط پیدا می‌کنند؟

شاخه‌ها، تقسیمات و گروه‌ها

آیا در یک دین خاص، شاخه‌ها و یا گروه‌های عمده‌ای وجود دارد؟ این گونه تقسیمات و گروه‌بندی‌ها بر چه مبنایی آغاز شده و ادامه می‌یابند؟

آیا خطوط تقسیم بندی آنها دقیق است؟

دین و جامعه

دین چگونه با جامعه رابطه می‌یابد؟

آیا این رابطه، ثابت و دایمی بوده و یا اینکه دستخوش تغییر و نوسان است؟

یک گروه مذهبی با تغییرات اجتماعی چگونه برخورد می‌کند؟

اهداف

اهدافی که موجب سرسپردگی و اخلاص و امید و آرزوی یک فرد مؤمن می‌شوند، کدام‌ها هستند؟

آیا اهداف آن جهانی بیشتر غلبه دارند یا اهداف این جهانی؟

دین در عصر حاضر

کاربرد دین در دنیای معاصر چگونه است و گروه‌های مذهبی چگونه با مسائل و مشکلاتی که به دوران جدید مربوط است، روبرو می‌شوند؟

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛  چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

پژوهش حاضر به‌ دنبال تبيين «نسبت‌جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلامي» بوده و با توجه به عنوان و سؤال‌هاي مطروحه، پژوهش به شيوه توصيفي و از نوع تحليلِ اسنادي انجام شده است.
بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.
آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

پژوهش حاضر با هدف شناسایی آسیب‌های روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی در مقاطع کارشناسی‌ارشد دانشگاه‌های تهران، صورت گرفته است.

پر بازدیدترین ها

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.
پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

در این مقاله، به تبیین هفت مبنای انسانشناختی تعلیم و تربیت و کارکردهای آنها پرداخته شده است.
بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار  از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

هدف از اين مقاله تحليلي در درجه نخست، تبيين فلسفه ازدواج، آسيب‌هاي حاصل از موانع ازدواج و تشكيل خانواده پايدار و در درجه دوم تحلیل این آسیب‌ها از ابعاد زيست‌شناختي، روان‌شناختي و جامعه‌شناختي است و درنهایت به ارائه راهکارهایی کاربردی برای رفع آنها از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرایان پرداخته است.
Powered by TayaCMS