معرفی کتاب آموزش اخلاق، رفتار اجتماعی و قانون پذیری به کودکان (راهنمای عملی)

معرفی کتاب آموزش اخلاق، رفتار اجتماعی و قانون پذیری به کودکان (راهنمای عملی)

نویسنده کتاب آموزش اخلاق، رفتار اجتماعی و قانون پذیری به کودکان (راهنمای عملی) مسعود جان بزرگی و دیگران است. در این کتاب آمده است: «آموزش اخلاق، رفتار اجتماعی و قانون پذیری به کودکان» عنوان کتابی است که دکتر مسعود جان بزرگی، ناهید نوری و مژگان آگاه هریس آن را در 291 صفحه نوشته اند. کتاب بر آنست تا مخاطب را به روشی آگاه سازد تا به وسیله آن زمینه تربیت موفق فراهم شود. آنچه کتاب ارائه می کند، که بخشی از چارچوب های عملی نیز در آن لحاظ شده، اگر بخواهیم احترام به قانون و یا مفاهیم اخلاقی در کودکان مان درونی شود، باید مهارت لازم را به آن ها آموزش دهیم و آمادگی روانی را در آن ها ایجاد کرد.

در اثر حاضر، نگارنده ها ابتدا مخاطب را با مدل تربیتی اخلاقی کودکان که زمینه را برای درونی سازی مفاهیم اجتماعی و اخلاقی فراهم می کند آماده می کند، آشنا می سازند و پس از آن چند مجموعه آموزشی شامل یک مدل بازی درمانی، آموزش قانون به کودکان، آموزش شیوه های همدلی و آموزش خود مهارگری به مخاطبان ارائه می شود.

مطالب کتاب در سه بخش اصلی و ضمائم ارائه می شود. بخش اول کتاب به تبیین اصول نظری می پردازد که شامل دو بحث می شود و هر موضوع در فصلی جداگانه مورد بررسی قرار می گیرد. آموزش اخلاق به کودکان و فرزند پروری دو موضوعی است که در بخش اول کتاب به آن پرداخته می شود. انواع فرزند پروری از مباحث مهمی است که در فصل فرزند پروری مطرح می شود و چهار نوع فرزند پروری (سخت گیرانه، مقتدرانه، اغماض گرانه و سهل گیرانه) به مخاطب معرفی می شود که شیوه مقتدرانه مورد پسند است و مهارت هایی برای این منظور به والدین آموزش داده می شود.

در بخش بعدی کتاب به روش های عملی خود مهارگری، همدلی، قانون، صلح و اعتماد به نفس به کودکان آموزش داده شود و در ادامه مسأله بازی درمانی گروهی برای تقویت رفتار اجتماعی کودکان مورد بررسی قرار می گیرد. در این بخش اصول نظری بازی درمانی گروهی مطرح می شود و سپس برنامه تقویت مهارت های اجتماعی به صورت کاملا کاربردی معرفی می شود. پس از مباحث کتاب، ضمیمه هایی به مطالب کتاب اضافه می شود که بیشتر به کارهای میدانی می پردازد و پرسش نامه هایی را رائه می کند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛  چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

پژوهش حاضر به‌ دنبال تبيين «نسبت‌جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلامي» بوده و با توجه به عنوان و سؤال‌هاي مطروحه، پژوهش به شيوه توصيفي و از نوع تحليلِ اسنادي انجام شده است.
بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.
آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

پژوهش حاضر با هدف شناسایی آسیب‌های روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی در مقاطع کارشناسی‌ارشد دانشگاه‌های تهران، صورت گرفته است.

پر بازدیدترین ها

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.
مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

در این مقاله، به تبیین هفت مبنای انسانشناختی تعلیم و تربیت و کارکردهای آنها پرداخته شده است.
بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار  از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

هدف از اين مقاله تحليلي در درجه نخست، تبيين فلسفه ازدواج، آسيب‌هاي حاصل از موانع ازدواج و تشكيل خانواده پايدار و در درجه دوم تحلیل این آسیب‌ها از ابعاد زيست‌شناختي، روان‌شناختي و جامعه‌شناختي است و درنهایت به ارائه راهکارهایی کاربردی برای رفع آنها از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرایان پرداخته است.
Powered by TayaCMS