سرمقاله

سرمقاله

سرمقاله

بشر همواره از دیرباز در جستجوی سعادت و کمال خویش بوده­ است. بی­تردید یگانه عاملی که می­تواند انسان را به این هدف رهنمون سازد، دین است. انسان بدون کمک دین نمی­تواند برخورد مناسبی با تمام مشکلات پیش روی خود داشته باشد. دین می­تواند راه زندگی سالم و سعادتمند را به انسان بیاموزد و همواره عامل اعتماد، ایمان و گامی به سوی سعادت فردی و اجتماعی او باشد. در دنیای مدرن علی­رغم پیشرفت­های متنوع در حوزه­های مختلف علمی و نیا­زهای مادی انسان، این پیشرفت­ها نه تنها نتوانسته آرامش روحی و روانی و زندگی همراه با امنیت را برای او به ارمغان بیاورد، بلکه هر روز با پیشرفت این علوم و تکنولوژی، انسان معاصر بیشتر دچار فشار­های روحی و روانی، اضطراب­ها و سردر­گمی شده است. انسان معاصر همواره خلاء دین را در زندگی خود احساس می­کند و همواره کوشیده است با گام نهادن در این مسیر تا حدود زیادی از این آسیب­ها و مشكلات فراروی خود را بکاهد. یکی از موضوعاتی که در دین از جایگاه ویژه­ای برخوردار است، تربیت دینی است. تربیت دینی انسان را به تکامل و تعالی در راستای بندگی خداوند می­رساند و با بررسی و تحلیل همه جانبه نیازها، استعدادها و بهره­مندی از توانایی­ها و قابلیت­های دینی و معنوی انسان­ها، با تکیه بر عقلانیت و خردورزی، آنان را در جهت رستگاری و سعادت رهنمون می­سازد.

با نگاهی به بستر جامعه، معضلات و ناهنجاری­های آن خواهیم فهمید که ریشه بیشتر این نابسامانی­ها در کنار نهادن یا بی­توجهي به مسئله مهم تربیت­دینی در جامعه است. سهل­انگاری و ناآگاهی خانواده­ها نسبت به تربیت­دینی فرزندان خود، ناکارآمدی و نارسایی کانون­ها و نهاد­های دینی جامعه، عدم پاسخ­گویی کامل به نیازهای نسل جوان جامعه با توجه به آموزه­های مبتنی بر دین، عدم پاسخ­گویی به موقع و مناسب به شبهات دینی نسل جوان و برداشت­های غلط و گاهاً ابزارگونه از دین، تهاجم­فرهنگی، عدم درک واقعیت­های دوران نوجوانی و جوانی و مواردی از این قبیل، لزوم و ضرورت توجه بیشتر به مقوله تربیت­دینی را در جامعه بیش از پیش نمایان می­سازد.

فصلنامه علمی-تخصصی نامه­تربیت وابسته به پژوهشکده باقرالعلوم(ع) با نگاهی کاربردی- تبلیغی به مسائل تربیتی در نظر دارد با محوریت تولید دانش دراین حوزه و با ایجاد پروسه­ای که شامل مراحلی­ از جمله: نیازسنجی­ مخاطبان­ و موضوعات مورد نیاز آنان، نیازسنجی مربیان و مبلغین، آسیب­شناسی و مسئله­شناسی مسائل تربیتی و انتشار مقالات تخصصی، جهت­دهی و ارجاع مخاطبان به منابع و مباحث مربوط به موضوعات تربیتی، الگوپروری با محوریت تربیت­اسلامی برای نسل جوان، آموزش مسائل تربیتی مورد نیاز جامعه بر اساس نیازسنجی و نظرسنجی از مخاطبین، استفاده از نظرات بزرگان و نویسندگان در حوزه تربیت دینی به­صورت گفت­وگو و مصاحبه در مجله و ...گامی در حد توان در جهت رفع این مشکلات بردارد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛  چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

پژوهش حاضر به‌ دنبال تبيين «نسبت‌جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلامي» بوده و با توجه به عنوان و سؤال‌هاي مطروحه، پژوهش به شيوه توصيفي و از نوع تحليلِ اسنادي انجام شده است.
بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.
آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

پژوهش حاضر با هدف شناسایی آسیب‌های روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی در مقاطع کارشناسی‌ارشد دانشگاه‌های تهران، صورت گرفته است.

پر بازدیدترین ها

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.
مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

در این مقاله، به تبیین هفت مبنای انسانشناختی تعلیم و تربیت و کارکردهای آنها پرداخته شده است.
بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار  از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

هدف از اين مقاله تحليلي در درجه نخست، تبيين فلسفه ازدواج، آسيب‌هاي حاصل از موانع ازدواج و تشكيل خانواده پايدار و در درجه دوم تحلیل این آسیب‌ها از ابعاد زيست‌شناختي، روان‌شناختي و جامعه‌شناختي است و درنهایت به ارائه راهکارهایی کاربردی برای رفع آنها از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرایان پرداخته است.
Powered by TayaCMS