حقِّ پنهان

حقِّ پنهان

موسی (علیه السلام) در طور سینا با خداوند مناجات می‌کرد. روزی از خدای خواست که خداوندا! عدل و داد خود را به من نشان بده...

خداوند گفت: ای موسی! تو مردی کم‌طاقت و حساس هستی و نمی‌توانی بر عدل ما صبر کنی.

موسی گفت: خدایا به کمک تو خواهم توانست ...

خداوند گفت: به کنار فلان چشمة آب برو و آنجا در جایی مخفی، بنشین و قدرت علم پنهان ما را نگاه کن...

 موسی روی تپه‌ای رو‌به‌روی چشمه پنهان شد.

مردی سوار بر اسب رسید. از اسب پیاده شد. اندکی آب خورد و نماز خواند و کیسه‌ای پر از سکه‌های طلا را باز کرد و آنجا گذاشت.

مرد زمان رفتن کیسه را فراموش کرد... پس از او کودکی به کنار چشمه آمد، آب خورد و کیسة پر از سکه‌های طلا را دید، برداشت و رفت...

سپس مردی نابینا به سر چشمه آمد. آب خورد. وضویی گرفت و مشغول نمازخواندن شد.

آن مرد اسب‌سوار ناگهان کیسه طلاهایش را به یاد آورد. سراسیمه برگشت و مرد نابینا را که آنجا بود، گرفت.

سوار به نابینا گفت: من کیسه‌ای پر از طلا را اینجا فراموش کرده و جاگذاشتم و در این مدت به‌جز تو کسی به اینجا نیامده!

پیرمرد گفت: ای سوار! من مردی نابینا هستم. چگونه کیسه تو را دیده‌ام؟!

سوار خشمگین شد، شمشیرش را بیرون کشید و مرد را کشت... مدتی به دنبال کیسه‌اش گشت؛ اما آن را پیدا نکرد و رفت.

موسی گفت: خداوندا! من دیگر طاقت ندارم. تو عادل هستی. برای من حقیقت این ماجرا را معلوم کن.

جبرئیل آمد و گفت: خداوند می‌گوید که من عالِم اسرارم، چیزی را می‌دانم که تو نمی‌دانی.

 بدان آن کودک که کیسه را برداشت در حقیقت، حقّ خود را برداشته است؛ زیرا پدرش کارگر مرد اسب‌سوار بود و همان مقدار مزد که در کیسه بود، از او طلب داشت و الان آن کودک به‌ حق خود رسید.

اما آن پیرمرد قبل از نابیناشدن، پدر مرد سوارکار را کشته بود و قصاص خود را از خدا می‌خواست. حق او نیز همین بود.

پس حق به صاحبش رسید و عدل ما همان‌طور که می‌بینی ظریف و دقیق است.

و موسی با دیدن این ماجرا، استغفار کرد...

 

بازنگارش حکایتی از ابوحامد، محمد غزالی طوسی، نصیحة الملوک، ص103.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛  چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

پژوهش حاضر به‌ دنبال تبيين «نسبت‌جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلامي» بوده و با توجه به عنوان و سؤال‌هاي مطروحه، پژوهش به شيوه توصيفي و از نوع تحليلِ اسنادي انجام شده است.
بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.
آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

پژوهش حاضر با هدف شناسایی آسیب‌های روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی در مقاطع کارشناسی‌ارشد دانشگاه‌های تهران، صورت گرفته است.

پر بازدیدترین ها

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.
پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

در این مقاله، به تبیین هفت مبنای انسانشناختی تعلیم و تربیت و کارکردهای آنها پرداخته شده است.
بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار  از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

هدف از اين مقاله تحليلي در درجه نخست، تبيين فلسفه ازدواج، آسيب‌هاي حاصل از موانع ازدواج و تشكيل خانواده پايدار و در درجه دوم تحلیل این آسیب‌ها از ابعاد زيست‌شناختي، روان‌شناختي و جامعه‌شناختي است و درنهایت به ارائه راهکارهایی کاربردی برای رفع آنها از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرایان پرداخته است.
Powered by TayaCMS