اعتياد اينترنتي و پيامدهاي آن بر ابعاد مختلف تربيت

اعتياد اينترنتي و پيامدهاي آن بر ابعاد مختلف تربيت

نویسندگان: رحيم دهقان* و ولي الله نصيري**

يكي از آسيب‌‌هاي جدي استفاده بي‌‌رويه از اينترنت، «اعتياد اينترنتي» است كه امروزه مي‌‌توان آن را تهديدي براي تربيت جوانان، نوجوانان و حتّي كودكان دانست. اين مسئله علاوه بر اينكه آسيب‌‌هايي چون نگراني و بي‌‌حوصلگي، اختلالات عاطفي، افسردگي، بدخلقي و از هم گسيختگي روابط خانوادگي و اجتماعي را به دنبال دارد، پيامدهاي ناگواري، همچون ضعف باورهاي ديني، گرايش به پورنوگرافي و مسائل جنسي، ايجاد روابط ناسالم اجتماعي، كاهش تأثيرپذيري اطفال از والدين، افزايش كجروي‌‌ها و انحرافات اجتماعي، دوست‌‌يابي‌‌هاي خطرناك اينترنتي و مواردي از اين قبيل را نيز در پي خواهد داشت. پژوهش حاضر تلاش خواهد نمود تا پيامدهاي اعتياد به اينترنت را در سه بُعد عمدۀ تربيت ديني، اخلاقي و اجتماعي با روشي تحليلي مورد بررسي قرار دهد.

واژگان كليدي: اعتياد اينترنتي؛ تربيت ديني؛ تربيت اخلاقي؛ تربيت جنسي؛ فضاي مجازي.

 

-------------------------------------

* . دانشجوي دكتري دين­پژوهي. R.dehghan@urd.ac.ir

** . دانشجوي دكتري دين­پژوهي دانشگاه اديان و مذاهب قم.



Internet addiction and its consequences on the different educational aspects

Rahim Dehqan*

Waliullah Nasiri**

 

“Internet addiction” is a serious damage caused by excessive use of internet. Today it may be considered as a threat for the education of the youth, teenagers, and even children. In addition to different damages caused by this matter including stress and lack of patience, affection disorders, anxiety, bad temper, and disruption of family and social relations it has many unpleasant consequences like weakening of religious beliefs, inclination to pornography and sexual matters, creating unhealthy social relations, lowering the influence of parents on children, increasing social deviations, seeking dangerous friends on internet, and so on. The present research, using an analytical method, attempts to study the consequences of internet addiction in three major religious education, moral and social dimensions.

Keywords: Internet addiction, religious education, moral education, sexual education, cyberspace.

 

----------------------------------------

* .PhD student of religious study, R.dehghan@urd.ac.ir       

** . PhD student of religious study, University of religions and denominations in Qom

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛  چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

پژوهش حاضر به‌ دنبال تبيين «نسبت‌جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلامي» بوده و با توجه به عنوان و سؤال‌هاي مطروحه، پژوهش به شيوه توصيفي و از نوع تحليلِ اسنادي انجام شده است.
بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.
آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

پژوهش حاضر با هدف شناسایی آسیب‌های روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی در مقاطع کارشناسی‌ارشد دانشگاه‌های تهران، صورت گرفته است.

پر بازدیدترین ها

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

در این مقاله، به تبیین هفت مبنای انسانشناختی تعلیم و تربیت و کارکردهای آنها پرداخته شده است.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.
بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار  از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

هدف از اين مقاله تحليلي در درجه نخست، تبيين فلسفه ازدواج، آسيب‌هاي حاصل از موانع ازدواج و تشكيل خانواده پايدار و در درجه دوم تحلیل این آسیب‌ها از ابعاد زيست‌شناختي، روان‌شناختي و جامعه‌شناختي است و درنهایت به ارائه راهکارهایی کاربردی برای رفع آنها از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرایان پرداخته است.
آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

پژوهش حاضر با هدف شناسایی آسیب‌های روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی در مقاطع کارشناسی‌ارشد دانشگاه‌های تهران، صورت گرفته است.
Powered by TayaCMS