آداب و فواید خموشی

آداب و فواید خموشی

قال الصّادق(ع):

الصّمت شعار المحقّقین بحقائق ما سبق و جفّ القلم به، و هو مفتاح کلّ راحة من الدّنیا و الاخرة [و فیه رضا اللَّه و تخفیف الحساب ] و الصّون من الخطایا و الزّلل. و قد جعله اللَّه ستراً علی الجاهل و تزیّناً للعالم، و فیه عزل الهوی و ریاضة النّفس و حلاوة العبادة و زوال قساوة القلب و العفاف و المروّة و الظّرف. فاغلق باب لسانک عمّا لک منه بدّ لا سیّما اذا لم تجد اهلاً للکلام و المساعد فی المذاکرة للَّه و فی اللَّه. و کان الرّبیع بن خثیم یضع قرطاساً بین یدیه فیکتب کلّ ما یتکلّم به ثمّ یحاسب نفسه فی عشیّته ما له و ما علیه و یقول: [آه ] آه! نجا الصّامتون یقیناً و کان بعض اصحاب رسول‌اللَّه(ص) یضع حصاة فی فمه، فاذا اراد ان یتکلّم بما علم انّه للَّه و فی اللَّه و لوجه اللَّه، اخرجها من فمه. و انّ کثیراً من الصّحابة – رضوان‌اللَّه‌علیهم - کانوا یتنفّسون الصّعداء و یتکلّمون شبه المرضی. و انّما سبب هلاک الخلق و نجاتهم الکلام و الصّمت. فطوبی لمن رزق معرفة عیب الکلام و صوابه، و فوائد الصّمت، فانّ ذلک من اخلاق الانبیاء و شعار الاصفیاء. و من علم قدر الکلام احسن صحبة الصّمت، و من اشرف علی ما فی لطائف الصّمت و ائتّمن علی خزائنه، کان کلامه و صمته عبادة، و لایطّلع علی عبادة هذه الّا الملک الجبّار.

 

امام‌صادق(ع) فرمود:

خموشی، شیوة اهل تحقیق و سرلوحة عمل کسانی است که به حال گذشتگان نگریسته و به تحوّل و تغییر روزگار پی برده‌اند و رضایت خداوند و سبک‌شدن حساب و مصون‌ماندن از خطاها و لغزش‌ها در سکوت است. خداوند، خاموشی را پوششی برای نادان و زینتی برای دانا قرار داده است. خاموشی، دوری‌جستن از هواوهوس و ریاضت نفس و شیرینی عبادت و زدودن قساوت قلب و عفاف و جوانمردی و زیرکی است. پس، زبان خود را از بازشدن به سخنانی که مجبور به گفتن آن‌ها نیستی؛ به ویژه زمانی که شنوندة شایسته‌ای نمی‌یابی که برای خدا و در راه خدا با او سخن گویی. ربیع بن خثیم کاغذی به همراه داشت و هرچه را بر زبان می‌آورد، در آن می‌نوشت، و شب، نفس خویش را به محاسبه می‌کشانید و می‌گفت: [آه] آه! به یقین که خاموشان رستگار شدند. یکی از اصحاب رسول‌خدا(ص) ریگی در دهان خود می‌گذاشت و وقتی قصد سخن گفتن داشت، آن سخن را می‌سنجید و چون آن را در راه خدا می‌دید، ریگ را از دهان بیرون می‌آورد. بسیاری از صحابه – رضوان‌اللَّه‌علیهم - چنان نفَس می‌کشیدند که گویی نفس، از سینه‌ای پردرد برمی‌آید و چون بیماران سخن می‌گفتند. سبب هلاکت و نجات مردمان، در سخن‌گفتن و خاموشی است. پس خوشا به حال کسی که معرفت سخن نیک و بد و دانش خاموشی و فواید آن، روزی‌اش شده باشد که این، از اخلاق انبیا و شعار اصفیاست. کسی که ارزش و قدر کلام را بداند و به پیامدها و کاستی‌های آن پی برد، خاموشی برگزیند و آن کس که از فواید خاموشی آگاه گشته و بر خزائن گران‌بهایش دست یافت، هم سخن و هم خاموشی او عبادت است و بر این عبادت وی، جز خدای ملک جبّار آگاهی نیابد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛  چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

پژوهش حاضر به‌ دنبال تبيين «نسبت‌جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلامي» بوده و با توجه به عنوان و سؤال‌هاي مطروحه، پژوهش به شيوه توصيفي و از نوع تحليلِ اسنادي انجام شده است.
بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.
آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

پژوهش حاضر با هدف شناسایی آسیب‌های روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی در مقاطع کارشناسی‌ارشد دانشگاه‌های تهران، صورت گرفته است.

پر بازدیدترین ها

آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

پژوهش حاضر با هدف شناسایی آسیب‌های روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی در مقاطع کارشناسی‌ارشد دانشگاه‌های تهران، صورت گرفته است.
مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

در این مقاله، به تبیین هفت مبنای انسانشناختی تعلیم و تربیت و کارکردهای آنها پرداخته شده است.
بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.
Powered by TayaCMS