معرفی کتاب زلال حکمت در اخلاق

معرفی کتاب زلال حکمت در اخلاق

معرفی کتاب زلال حکمت در اخلاق، آداب زندگی و سیر و سلوک بانو مجتهده امین، که توسط نرگس علی مردانی نوشته شده است. کتاب حاضر می‌کوشد به جای تمرکز و تأکید ویژه بر شرح کرامات و حکایت‌های زندگی این بزرگواران که در جای خود  لازم و مفید است به اصل تعالیم و سیره عملی ایشان که خود مشتاق ترویج آن در بین مردم بودند پرداخته و سخنان، پندها، دستورالعمل‌ها و نصایح آنها را در قالب جملات کوتاه و مختصر ارائه دهد تا هم خواننده به سهولت به جوهره کلام دست یافته و هم از تطویل ملال آور جلوگیری شود. در واقع خواننده با گزیده‌ای از کلام که بایسته و چکیده مبحثی طولانی است روبرو می‌شود. گزیده‌ها گرچه کوتاه اما بسیار پر مغز و آموزنده‌اند.

از این بانوی مجتهده کتابی ارزشمند با عنوان «سیر و سلوک در روش اولیاء الله و طریق پیمودن راه حق تعالی» به یادگار مانده است. مرحوم علامه محمد تقی جعفری (ره) در این باره می‌گوید: «اشراف و آگاهی خانم امین در کتاب سیر و سلوک به واقعیات قابل اهمیت، توأم با نوعی وجدان علمی که متأسفانه افراد کمی از دانشمندان موفق به داشتن آن می‌شوند، به خوبی آشکار است.» این بانوی مجتهده عارفه، با بیانی شیوا و قلمی روان به بیان مراحل مختلف سلوک الی الله، از جمله معرفت نفس، خدا شناسی، تهذیب اخلاق، اسفار اربعه، و ... می‌پردازد. در پایان کتاب نیز فصلی به شرح اسماء حسنای الهی اختصاص یافته که در بخش اول آن توضیحاتی دربارة اسماء الله و در بخش دوم، آثار و خواص اسماء الله بیان شده است.

در بریده‌ای از کتاب می‌خوانیم:«یکی از شاگردان بانو امین نقل کرده اند که: «یک روز مرحوم استاد علامه طباطبایی صاحب تفسیر «المیزان» به اصفهان آمده و با این بانوی اندیشمند دیدار نمود. فردای همان روز بانو امین به یکی از شاگردان خود گفت: «دیروز این مرد بزرگ و دانشمند با آن مراتب رفیع علمی خویش آمده و از این حقیر راجع به «اِلاّ مَنْ اَتیَ اللّه َ بِقلبٍ سلیم» می‌پرسید یعنی چه؟ یعنی ایشان که استادند از من که شاگردم می‌پرسند اِلاّ مَنْ اَتیَ اللّه َ بِقلبٍ سلیم چه مفهومی دارد؟ در صورتی که خودشان مَنْ اَتیَ اللّه َ بقلبٍ سلیم بودند» .

از روحیات بارز ایشان نهایت فروتنی و تواضع بود و همچنین داشتن خصیصه «آرامش دل» که سعادت انسان را مرهون آن می‌دانست و علاوه بر مقام و مرتبت والای علمی کمال توجه را نسبت به خانه داری، همسرداری و تربیت فرزند مبذول می‌داشت و هیچ گاه ذره‌ای اسراف را جایز نمی دانست. همسر ایشان به دلیل هوش و ذکاوت این بانو همیشه در کارها با ایشان مشورت می‌نمود».

بانو مجتهده سیده نصرت امین، ملقب به بانوی اصفهانی(ره) یکی از وارستگانی است که پرورش یافته مکتب اهل بیت (ع) بوده و خود مسافر به مقصد رسیده راه خدا بود.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

معرفی کتاب تجربه‌های عرفانی در ادیان

معرفی کتاب تجربه‌های عرفانی در ادیان

كتاب به بررسي تجربه عرفاني در سنت‌های معنوي بوميان قاره امريكا تايوييسم بوديسم و هندوييسم و مطالعه عرفان مسيحي يهودي و اسلامي...
معرفی کتاب جنبش‏های نوپدید دینی – معنوی (مجموعه مقالات)

معرفی کتاب جنبش‏های نوپدید دینی – معنوی (مجموعه مقالات)

کتاب جنبش‏های نوپدید دینی – معنوی(مجموعه مقالات) به اهتمام محمد حسین کیانی و توسط انتشارات پژوهشکده باقرالعلوم(ع) منتشر شده است. این اثر شامل مجموعه مقالاتی است که در باب «جنبش‏های نوپدید دینی- معنوی» در شماره‌های مختلف فصلنامه مطالعات معنوی توسط متخصصان این حوزه نوشته و منتشر شده است.
 معرفی کتاب «نیم‌نگاهی به خود خدايي شيطان گرايان»

معرفی کتاب «نیم‌نگاهی به خود خدايي شيطان گرايان»

گروه­هايي از انسانهاي بدوي، به علت نسبت دادن پديده‌هاي منفي به موجودات شرير (از جمله شيطان) قائل به نوعي دوگانه گرايي و ثنويت شدند و در کنار تعليمات انبياء به تعظيم و تجليل از قدرت­هاي شر گرايش پيدا نمودند
 معرفی کتاب دین و چشم اندازهای نو

معرفی کتاب دین و چشم اندازهای نو

کتاب حاضر مجموعه‌ای است از هشت مقاله که هرکدام جداگانه و به تفصیل به مسئله دین پرداخته است. هر نویسنده با رویکردی خاص؛ فلسفی، جامعه‌ شناختی و کارکردگرایانه، زوایایی از دین را بررسی کرده...
Powered by TayaCMS