همت، بلند دار

همت، بلند دار

ابویعقوب بصری[1] می‌گوید که: « ده روز در حرم گرسنه بودم، بی‌طاقت شدم، بیرون آمدم، شلغمی انداخته دیدم، گفتم برگیرم، گویی کسی از باطن من ندا کرد که ده روز گرسنگی آنگاه به آخر نصیب تو شلغمی پوسیده! دست بر داشتم و به مسجد آمدم، یکی در آمد و یک قَمطَره[2] کعک[3] و شکر و بادام مغز پیش من نهاد و گفت: در دریا بودم که باد برآمد، نذر کردیم که اگر به سلامت برهیم، این قِمطَر به اوّل درویش دهیم که ببینیم؛ از هر یکی کفی برگرفتم و گفتم باقی به تو بخشیدم.

 با خویشتن گفتم باد را فرموده‌اند تا در میان دریا روزی تو راست می‌کند و تو از جای دیگر طلب می‌کنی».

 منبع: (ابوحامد، محمّد غزّالی طوسی؛ کیمیای سعادت؛ 2، 551).

 

[1] . ابویعقوب اقطع بصری را مصحح ترجمة رسالة قشیریه، بدیع الزمان فروزانفر، از معاصران جُنید می‌شمارد.

[2] . قِمطَره: صندوقچه، جعبه‌‌ی که در آن کتاب یا عطریات نگاه دارند.

[3] . کعک: عربی شدة کاک است، نانی که از آرد خشکه یا روغن و شیر پزند. واژه کیک cake]] احتمالاً از همین کاک فارسی می‌آید که ایرانیان رفته به اندلس در اروپا رواج دادند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

آزادی معنوی

آزادی معنوی

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

مسئله این است که آیا جنبش­های معنوی نوظهور در جنگ نرم علیه نظام جمهوری اسلامی ایران نقش و کارکردی دارند؟ ادیان جدید و معنویت­ های نوظهور با تکثرگرایی، شک­ گرایی، احساس­گرایی، ناعقل­ گروی و خودمحور معنوی، فرهنگ دینی را دگرگون می­کنند و فرهنگ سیاسی برآمده از آن را ـ که پشتوانة نظام جمهوری اسلامی است ـ تغییر می­دهند.
رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

آزادی معنوی» لازمه سرشت و سرنوشت انسان است و «عقل و اراده» بر محور «فطرت» مبانی «آزادی انسان» در آموزه­های وحیانی است. آزادی در یک تحلیل مفهوم­شناسانه و پدیدارشناسانه دو نوع است: الف) آزادی درونی = معنوی؛ ب) آزادی برونی = آزادی اجتماعی.

پر بازدیدترین ها

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

مسئله این است که آیا جنبش­های معنوی نوظهور در جنگ نرم علیه نظام جمهوری اسلامی ایران نقش و کارکردی دارند؟ ادیان جدید و معنویت­ های نوظهور با تکثرگرایی، شک­ گرایی، احساس­گرایی، ناعقل­ گروی و خودمحور معنوی، فرهنگ دینی را دگرگون می­کنند و فرهنگ سیاسی برآمده از آن را ـ که پشتوانة نظام جمهوری اسلامی است ـ تغییر می­دهند.
رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

آزادی معنوی» لازمه سرشت و سرنوشت انسان است و «عقل و اراده» بر محور «فطرت» مبانی «آزادی انسان» در آموزه­های وحیانی است. آزادی در یک تحلیل مفهوم­شناسانه و پدیدارشناسانه دو نوع است: الف) آزادی درونی = معنوی؛ ب) آزادی برونی = آزادی اجتماعی.
سرمقاله

سرمقاله

آزادی معنوی

آزادی معنوی

Powered by TayaCMS