نگاهی تطبیقی به بیانیه عجیب مجمع محققین حوزه و طرح های صلح آل سعود (بخش اول)

نگاهی تطبیقی به بیانیه عجیب مجمع محققین حوزه و طرح های صلح آل سعود (بخش اول)

✍️محمد باغچقی (عضو گروه امت و تمدن پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام قم)

این روزها که دنیا شاهد جنایات بی نظیر و یا لااقل کم نظیر رژیم صهیونیستی و حامیان غربی اش در فلسطین و لبنان است، و همچنین پیروان واقعی اسلام ناب نیز همه توان خود را صرف مبارزه با این رژیم منحوس و حمایت از مظلومان منطقه، کرده اند، متاسفانه شاهد صدور بیانیه ای عجیب و البته تاسف بار از سوی گروهی موسوم به «مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم» هستیم؛
‼️در این بیانیه که سخن از بازگشت رژیم صهیونیستی به مرزهای قانونی پیش از تهاجم ۱۹۶۷میلادی، به میان آمده است، تشکیل دولت مستقل فلسطین نیز به عنوان راه حل برون رفت از بحران منطقه معرفی می شود!!!
فارغ از اینکه رهبر انقلاب (مدظله العالی) در دهه 90 شمسی، طرح دولت خودگران فلسطین مبنی بر به رسمیت شناختن دولت مستقل فلسطین در مرزهای 1967 میلادی، را تن دادن به خواسته صهیونیست ها دانسته و آن را به معنی پذیرش دولت صهیونیستی در سرزمین فلسطین می دانند، همچنین باید توجه داشت طرح هایی شبیه طرح «مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم»، پیش تر نیز از سوی برخی غربگرایان صادر شده است.
 به عنوان نمونه مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی در خطبه های نمازجمعه 21 مهر 1402، راه حل برون رفت از بحران فلسطین را تشکیل دو کشور و حکومت مستقل دانسته است.
طرح صلح ملک فهد نیز یکی دیگر از طرح هایی است که شباهت فراوانی با بیانیه مجمع محققین دارد. در این طرح، هشت ماده ای نیز ضمن درخواست عقب نشینی اسرائیل به مرزهای 1967 میلادی، همچنین از دولت مستقل فلسطین سخن به میان آمده و به طور ضمنی نیز رژیم غاصب صهیونیستی به عنوان دولتی مستقل، به رسمیت شناخته می شود. (وب سایت الریاض، القضية الفلسطينية في قلب إهتمام القيادة السعودية، کدخبر: 13557، تاریخ انتشار: 7 رجب 1426ه‌ق.)
شایان ذکر است امام خمینی (ره) در واکنش به طرح صلح ملک فهد فرمودند: «ابرقدرتها می خواهند انسانیت، انسان ها را تحت سلطه قرار دهند، و ما و شما و هر مسلمانی مکلف است که در مقابل آنها بایستد و سازش نکند و طرح‏هايي از قبيل طرح سادات و فهد را رد كند. بر ما واجب است كه اين‏گونه طرح‏ها را كه به نفع مستضعفين نيست محكوم نماييم.»

طبق این فرمایش، محکوم کردن چنین طرح هایی واجب می باشد چرا که اینگونه طرح ها به هیچ وجه به نفع مظلومان نیست.

ادامه دارد.......

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

آزادی معنوی

آزادی معنوی

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

مسئله این است که آیا جنبش­های معنوی نوظهور در جنگ نرم علیه نظام جمهوری اسلامی ایران نقش و کارکردی دارند؟ ادیان جدید و معنویت­ های نوظهور با تکثرگرایی، شک­ گرایی، احساس­گرایی، ناعقل­ گروی و خودمحور معنوی، فرهنگ دینی را دگرگون می­کنند و فرهنگ سیاسی برآمده از آن را ـ که پشتوانة نظام جمهوری اسلامی است ـ تغییر می­دهند.
رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

آزادی معنوی» لازمه سرشت و سرنوشت انسان است و «عقل و اراده» بر محور «فطرت» مبانی «آزادی انسان» در آموزه­های وحیانی است. آزادی در یک تحلیل مفهوم­شناسانه و پدیدارشناسانه دو نوع است: الف) آزادی درونی = معنوی؛ ب) آزادی برونی = آزادی اجتماعی.

پر بازدیدترین ها

سرمقاله

سرمقاله

آزادی معنوی

آزادی معنوی

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

آزادی معنوی» لازمه سرشت و سرنوشت انسان است و «عقل و اراده» بر محور «فطرت» مبانی «آزادی انسان» در آموزه­های وحیانی است. آزادی در یک تحلیل مفهوم­شناسانه و پدیدارشناسانه دو نوع است: الف) آزادی درونی = معنوی؛ ب) آزادی برونی = آزادی اجتماعی.
نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

مسئله این است که آیا جنبش­های معنوی نوظهور در جنگ نرم علیه نظام جمهوری اسلامی ایران نقش و کارکردی دارند؟ ادیان جدید و معنویت­ های نوظهور با تکثرگرایی، شک­ گرایی، احساس­گرایی، ناعقل­ گروی و خودمحور معنوی، فرهنگ دینی را دگرگون می­کنند و فرهنگ سیاسی برآمده از آن را ـ که پشتوانة نظام جمهوری اسلامی است ـ تغییر می­دهند.
Powered by TayaCMS