معرفی کتاب مهدویت و جهانی‌شدن

معرفی کتاب مهدویت و جهانی‌شدن

نویسنده کتاب مهدویت و جهانی شدن بتول ده شیخی است. این کتاب توسط انتشارات پژوهشکده باقرالعلوم (ع) منتشر شده است. نویسنده در این اثر به شناساندن ‌فرهنگ‌ مهدویت ‌و عدم‌ ارتباط‌ و اشتراک‌ آن‌ با جهانی‌سازی‌‌ غرب پرداخته است. مهدویت در باور اعتقادات عمیق مردم ما ریشه دارد و از پشتوانه فکری و مبانی قوی و عمیق برخوردار است و درباره آن روایات زیادی، سفارش و تأکید کرده‌اند... حکومت مهدوی (عج) به دلیل الگو بودن می‌تواند برای اهداف راهبردی نظام در عرصه های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی سودمند باشد و باعث رشد و توسعه جامعه ما بویژه در بعد فرهنگ دینی شود.

نویسنده در این نوشتار بر آن است که اولاً از بحث‌های مطرح‌شده در زمینه (جهانی‌شدن) پلی برای فهم و درک بهتر حکومت جهانی مهدوی ایجاد نماید تا بتواند تقویت نظریه بی‌بدیل مهدویت را به اثبات برساند؛ و با توجه دادن خواننده به مبانی و ویژگی‌های جهانی‌شدن اسلام و دولت کریمه مصلح موعود و جهانی‌شدن غربی عدم ارتباط و اشتراک آنها باهم را نشان داده، این مطلب را روشن نماید که روند جهانی‌شدن کنونی غرب نمی‌تواند پیش‌زمینه و مقدمه‌ای برای تشکیل دولت فراگیر حضرت مهدی (عج) باشد. ثانیاً: دو موضوع حکومت جهانی ایدئال و شناساندن رهبر این حکومت که تاکنون غالباً در قالب مقاله به آن پرداخته شده، به‌صورت تلفیقی و مقایسه‌ای مورد کنکاش و تحقیق قرار داده تا با بررسی جوانب مختلف متعدد، این نقیصه را بر طرف نماید.

مباحث این کتاب در چهار بخش تدوین شده است. بخش اول مفاهیم و مبانی اسلام و مهدویت اسلامی است که دارای دو فصل «مفاهیم و مبانی مهدویت» و «دلایل و مبانی فکری ـ فلسفی جهانی‌شدن اسلام» است. بخش دوم با عنوان مهدویت و حکومت جهانی مهدی شامل «ضرورت حکومت جهانی و اعتراف دانشمندان به لزوم»، «اثبات مهدویت و حکومت جهانی مهدی از منظر قرآن» و «ویژگی‌های حکومت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف» است. بخش سوم شامل مفاهیم، مبانی و ویژگی‌های جهانی‌شدن غربی است که به سه فصل: «تعاریف و ریشه گرایش غربیان به جهانی‌شدن»، «مبانی و ویژگی‌های جهانی‌شدن غربی» و «دیدگاه‌های موافق و مخالف درباره جهانی‌شدن و...» پرداخته است. بخش آخر کتاب نیز شامل مقایسه جهانی بودن اسلام و جهانی‌سازی غربی است که در سه فصل: «اسلام و رویه تکنولوژیک و ایدئولوژیک جهانی شدن»، «وجود سازگار و ناسازگار جهانی‌شدن اسلام» و «امتیازات جهانی‌شدن اسلام بر جهانی شدن غربی» تدوین شده است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

آزادی معنوی

آزادی معنوی

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

مسئله این است که آیا جنبش­های معنوی نوظهور در جنگ نرم علیه نظام جمهوری اسلامی ایران نقش و کارکردی دارند؟ ادیان جدید و معنویت­ های نوظهور با تکثرگرایی، شک­ گرایی، احساس­گرایی، ناعقل­ گروی و خودمحور معنوی، فرهنگ دینی را دگرگون می­کنند و فرهنگ سیاسی برآمده از آن را ـ که پشتوانة نظام جمهوری اسلامی است ـ تغییر می­دهند.
رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

آزادی معنوی» لازمه سرشت و سرنوشت انسان است و «عقل و اراده» بر محور «فطرت» مبانی «آزادی انسان» در آموزه­های وحیانی است. آزادی در یک تحلیل مفهوم­شناسانه و پدیدارشناسانه دو نوع است: الف) آزادی درونی = معنوی؛ ب) آزادی برونی = آزادی اجتماعی.

پر بازدیدترین ها

آزادی معنوی

آزادی معنوی

سرمقاله

سرمقاله

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

مسئله این است که آیا جنبش­های معنوی نوظهور در جنگ نرم علیه نظام جمهوری اسلامی ایران نقش و کارکردی دارند؟ ادیان جدید و معنویت­ های نوظهور با تکثرگرایی، شک­ گرایی، احساس­گرایی، ناعقل­ گروی و خودمحور معنوی، فرهنگ دینی را دگرگون می­کنند و فرهنگ سیاسی برآمده از آن را ـ که پشتوانة نظام جمهوری اسلامی است ـ تغییر می­دهند.
رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

آزادی معنوی» لازمه سرشت و سرنوشت انسان است و «عقل و اراده» بر محور «فطرت» مبانی «آزادی انسان» در آموزه­های وحیانی است. آزادی در یک تحلیل مفهوم­شناسانه و پدیدارشناسانه دو نوع است: الف) آزادی درونی = معنوی؛ ب) آزادی برونی = آزادی اجتماعی.
Powered by TayaCMS