فواید نیکی به والدین

فواید نیکی به والدین قال الصّادق(ع): برّ الوالدین من حسن معرفة العبد باللَّه، اذ لا عبادة اسرع بلوغاً بصاحبها الی رضا اللَّه من برّ الوالدین المؤمنَیْنِ لوجه اللَّه تعالی لانّ حقّ الوالدین مشتقّ من حقّ اللَّه تعالی اذا کانا علی منهاج الدّین و السّنّة و لایکونان یمنعان الولد من طاعة اللَّه الی طاعتهما و من الیقین الی الشّکّ، و من الزّهد الی الدّنیا، و لایدعوانه الی خلاف ذلک. فاذا کانا کذلک فمعصیتهما طاعة و طاعتهما معصیة. قال اللَّه تعالی: (و وصّینا الانسان بوالدیه حسناً...) (عنکبوت:8) (و ان جاهداک علی ان تشرک بی ما لیس لک به علم فلا تطعهما و صاحبهما فی الدّنیا معروفاً و اتّبع سبیل من اناب الیّ ثمّ الیّ مرجعکم....) (لقمان: 15) و امّا فی باب العشرة فدارهما و ارفق بهما و احتمل اذا هما نحو ما احتملا عنک فی حال صِغَرک و لاتضیّق عنهما فی ما قد وسّع اللَّه تعالی علیک من المأکول و الملبوس و لا تحوّل وجهک عنهما و لاترفع صوتک فوق اصواتهما فانّ تعظیمهما من امر اللَّه و قل لهما باحسن القول و اَلْطَفه فانّ اللَّه لایضیع اجر المحسنین.   امام‌صادق(ع) فرمود: نیکی به پدرومادر، نشانة شناخت بنده از خدا و حقوق اوست؛ زیرا هیچ عبادتی چون نیکیِ خالصانه برای خدا به والدین مؤمن، انسان را به رضای خداوند نمی‌رساند؛ زیرا حق والدین، مشتق از حق خداوند متعال است؛ البته اگر آن‌ها بر راه دین و سنّت گام نهند و فرزند خویش را از طاعت خداوند به طاعت خویش سوق ندهند و از یقین به شک و از زهد به دنیاطلبی نکشانند؛ بنابراین چون والدین بر این راهِ خطا باشند، نافرمانی از آن‌ها عین اطاعت و فرمان‌برداری‌شان عین معصیت است. خدای تعالی فرماید: و اگر تو را وادار کنند تا درباره چیزی که دانشی نداری، به من شرک ورزی، از آنان فرمان مبر؛ و[لی] در دنیا به خوبی با آنان معاشرت کن و از راه کسی پیروی کن که توبه‌کنان به سوی من بازمی‌گردد و [سرانجام ] بازگشت شما به سوی من است... و امّا اینکه چگونه با والدین رفتار کنی، پس باید با آن‌ها مدارا کنی و سختی آنان را بر خود هموار کنی؛ زیرا آن‌ها به سبب زحمت و رنجی که در کودکی از تو دیده‌اند، بر گردنت حقی دارند و از نعمت‌ها چه خوراک و چه پوشاک که خداوند بر تو ارزانی داشته، از آنان دریغ مدار و از آنان روی بر مگردان و صدایت را از صدایشان بلندتر مکن؛ زیرا احترام به والدین، امر خداوند است. با آنان به زیباترین و نرم‌ترین کلام سخن بگو؛ زیرا خداوند اجر نیکوکاران را تباه نمی‌کند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

آزادی معنوی

آزادی معنوی

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

مسئله این است که آیا جنبش­های معنوی نوظهور در جنگ نرم علیه نظام جمهوری اسلامی ایران نقش و کارکردی دارند؟ ادیان جدید و معنویت­ های نوظهور با تکثرگرایی، شک­ گرایی، احساس­گرایی، ناعقل­ گروی و خودمحور معنوی، فرهنگ دینی را دگرگون می­کنند و فرهنگ سیاسی برآمده از آن را ـ که پشتوانة نظام جمهوری اسلامی است ـ تغییر می­دهند.
رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

آزادی معنوی» لازمه سرشت و سرنوشت انسان است و «عقل و اراده» بر محور «فطرت» مبانی «آزادی انسان» در آموزه­های وحیانی است. آزادی در یک تحلیل مفهوم­شناسانه و پدیدارشناسانه دو نوع است: الف) آزادی درونی = معنوی؛ ب) آزادی برونی = آزادی اجتماعی.

پر بازدیدترین ها

آزادی معنوی

آزادی معنوی

سرمقاله

سرمقاله

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

مسئله این است که آیا جنبش­های معنوی نوظهور در جنگ نرم علیه نظام جمهوری اسلامی ایران نقش و کارکردی دارند؟ ادیان جدید و معنویت­ های نوظهور با تکثرگرایی، شک­ گرایی، احساس­گرایی، ناعقل­ گروی و خودمحور معنوی، فرهنگ دینی را دگرگون می­کنند و فرهنگ سیاسی برآمده از آن را ـ که پشتوانة نظام جمهوری اسلامی است ـ تغییر می­دهند.
رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

آزادی معنوی» لازمه سرشت و سرنوشت انسان است و «عقل و اراده» بر محور «فطرت» مبانی «آزادی انسان» در آموزه­های وحیانی است. آزادی در یک تحلیل مفهوم­شناسانه و پدیدارشناسانه دو نوع است: الف) آزادی درونی = معنوی؛ ب) آزادی برونی = آزادی اجتماعی.
Powered by TayaCMS