فرزندانی را که به تکلیف رسیده‌اند چگونه برای نماز صبح بیدار کنیم؟

فرزندانی را که به تکلیف رسیده‌اند چگونه برای نماز صبح بیدار کنیم؟

پرسش:

فرزندانی را که به تکلیف رسیده‌اند چگونه برای نماز صبح بیدار کنیم؟

پاسخ:

پیش از هر چیز خواب آنان باید طبق برنامه باشد کودکان و نوجوانانی که شب‌ها دیر می‌خوابند صبح‌ها به‌سختی بیدار می‌شوند؛ یکی از عوامل مهم دیر خوابیدن آنان، خواب زیاد روز (بعدازظهر) است.

رژیم غذایی نیز می‌تواند در سستی و رخوت و سخت بیدار شدن آنها مؤثر باشد.

هنگامی‌که صبح‌ها می‌خواهید فرزند خود را بیدار کنید به مرحله گذر توجه داشته باشید؛ بدین معنا که حدود 15 دقیقه قبل از موعد و در سه مرحله او را بیدار کنید. مرحله اول وقتی خودتان بیدار می‌شوید؛ مرحله دوم پس از وضو و آماده شدن برای نماز و مرحله سوم پس از نماز. بیدار شدن نوجوان به شکل تدریجی برای او راحت‌تر است. برای نظارت غیرمستقیم بر اقامه نماز فرزند دقایقی پس از نماز خود به تعقیبات نماز یا تلاوت قرآن بپردازید.

زمان بیداری فرزند را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که بتواند پس از نماز ساعتی را استراحت کند، امید به استراحت پس از نماز عاملی برای بیدار شدن او است. وقتی او را بیدار می‌کنید از راه دور فریاد نزنید در کنار بسترش قرار گیرید و با سخن نرم، همراه با مهربانی و عطوفت و ناز و نوازش او را به‌آرامی تکان دهید تا بیدار شود. برخی کودکان و نوجوانان از ماساژ عضلات پشت و گردن به‌وسیله والدین آرامش می‌یابند و لذت می‌برند و این عمل زمینه بیدار شدن بدون تنش آنان را فراهم می‌سازد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

آزادی معنوی

آزادی معنوی

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

مسئله این است که آیا جنبش­های معنوی نوظهور در جنگ نرم علیه نظام جمهوری اسلامی ایران نقش و کارکردی دارند؟ ادیان جدید و معنویت­ های نوظهور با تکثرگرایی، شک­ گرایی، احساس­گرایی، ناعقل­ گروی و خودمحور معنوی، فرهنگ دینی را دگرگون می­کنند و فرهنگ سیاسی برآمده از آن را ـ که پشتوانة نظام جمهوری اسلامی است ـ تغییر می­دهند.
رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

آزادی معنوی» لازمه سرشت و سرنوشت انسان است و «عقل و اراده» بر محور «فطرت» مبانی «آزادی انسان» در آموزه­های وحیانی است. آزادی در یک تحلیل مفهوم­شناسانه و پدیدارشناسانه دو نوع است: الف) آزادی درونی = معنوی؛ ب) آزادی برونی = آزادی اجتماعی.

پر بازدیدترین ها

سرمقاله

سرمقاله

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

مسئله این است که آیا جنبش­های معنوی نوظهور در جنگ نرم علیه نظام جمهوری اسلامی ایران نقش و کارکردی دارند؟ ادیان جدید و معنویت­ های نوظهور با تکثرگرایی، شک­ گرایی، احساس­گرایی، ناعقل­ گروی و خودمحور معنوی، فرهنگ دینی را دگرگون می­کنند و فرهنگ سیاسی برآمده از آن را ـ که پشتوانة نظام جمهوری اسلامی است ـ تغییر می­دهند.
آزادی معنوی

آزادی معنوی

Powered by TayaCMS