معرفی کتاب «نظریه اسلامی تعلیم و تربیت»

معرفی کتاب «نظریه اسلامی تعلیم و تربیت»

نویسنده کتاب نظریه اسلامی تعلیم و تربیت، خانم جمیله علم الهدی ‌است. این کتاب توسط انتشارات دانشگاه امام صادق علیه‌السلام منتشر شده است.

این اثر برآیند دو پژوهش مؤلف با عناوین «مبانی تربیت اسلامی و برنامه‌ریزی درسی بر اساس فلسفه ملاصدرا» و «فلسفه تعلیم و تربیت رسمی از دیدگاه اسلام» است. نظریه تربیت اسلام، اگرچه بر تببین‌های کلی دربارۀ انسان، هستی و ارزش و دانش استوار است، اما افزون بر آن، نوعی تئوری عمل است که ناگزیر باید از تعاملات نهادهای سیاست، اقتصاد و خانواده و حقوق و قوانین با نهاد تعلیم و  تربیت، تبیینی ارائه نماید. اگرچه شاخه­های مختلف تفکر فلسفی مانند انسان‌شناسی و معرفت‌شناسی و ارزش‌شناسی و … هر یک به‌نوبه خود به این پروژه مساعدت می‌رسانند، ولی برقراری پیوند میان این مباحث فلسفی با عمل تعلیم و تربیت بر اساس دیدگاه اسلام وظیفه اصلی نظریه تربیتی اسلام است.

مؤلف در این اثر بر آن است تا با بررسی موشکافانه نظریات مختلف حوزه فلسفه تعلیم و تربیت و نقد و تبیین متون روایی و اسلامی (با تکیه‌بر آراء ملاصدرا) در نهایت به دیدگاهی جامع در خصوص نظریه تعلیم و تربیت اسلامی دست یابد.

کتاب دارای یک مقدمه و نُه فصل است که عناوین فصول عبارت‌اند از: مبانی وجودشناسی، مبانی انسان‌شناسی، مبانی معرفت‌شناسی، مبانی ارزش‌شناسی، ضرورت و ماهیت تعلیم و تربیت، چالش‌های فلسفی تعلیم و تربیت، رویکرد تعلیم و تربیت، اهداف تعلیم و تربیت، اصول تعلیم و تربیت است.

از جمله مطالبی که در این کتاب می‌خوانیم این است که مفهوم تربیت اسلامی به‌طور ضمنی به تربیت غیر اسلامی اشاره داد و ظرفیت پذیرش انواع تربیت سکولار را در کنار خود حفظ می‌کند، اما دعوت پیامبران، دعوتی عمومی است و قرآن بر یکتایی راه هدایت تأکید دارد. ن ظریه اسلامی تعلیم و تربیت، متضمن تبیین‌ها و تجویزهایی است که علاوه بر مؤمنان، برای تربیت همه انسان‌ها کمک ‌کننده است و می‌تواند تعیین اهداف، سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و اقدامات آموزشی را در جوامع گوناگون جهت‌دهی کند. این نظریه همچون پلی است که مباحثات کلامی و فلسفی را با عمل تعلیم و تربیت پیوند می‌دهد و با کمک نظریه سیاسی، نظریه حقوقی و نظریه اقتصادی اسلام، برای اهداف و فرایندهای نظام آموزشی الگویی متناسب عرضه می‌کند. آنچه در این کتاب آمده، حاصل دو پژوهش با عنوان «مبانی تربیت اسلامی و برنامه‌ریزی درسی بر اساس فلسفه صدرا» و «فلسفه تعلیم و تربیت رسمی از دیدگاه اسلام» همراه با برخی بحث‌های تکمیلی است. 

هداف تعلیم و تربیت شامل: الف: اهداف اصلی؛ ب: اهداف تدریجی. هدف اصلی  تعلیم و تربیت زمینه‌سازی و کمک به یادگیرندگان جهت شناخت ذات واقعیت و اثبات آن در خویشتن است. غایت آفرینش ظهور حقیقت از پس جلوه‌های آن نو به نو است و هدف تعلیم و تربیت نیز دانستن حقیقت و پیوستن به آن است. اهداف تربیتی به‌تدریج هدف نهایی و اصلی تعلیم و تربیت را محقق می‌سازند. خیزش اهداف تربیتی از مبانی اعتقادی و نظام ارزشی متوقف بر شرایط  محیطی است؛ و در هر شرایطی دسته‌ای از ارزش‌ها اولویت می‌یابند. ارزش یا آرمان ما در اهداف تعلیم و تربیت‌اند. آرمان تقوی ما در اهداف تعلیم و تربیت است که هدف اساسی و نهایی شناخت و اصلاح موقعیت از آن متولد می‌شود، ولی اهداف تدریجی تعلیم و تربیت برحسب شرایط پدیدار می‌شود. به‌طور خلاصه بررسی آیات قرآن نشان می‌دهد که تقوی بر سه رکن استوار است که عبارتند از: الف: شناسایی موقعیت تهدیدآمیز؛  ب: تدکز مستمر نسبت به این موقعیت؛  ج: اقدام برای اصلاح موقعیت و تدارک جهت تغییر آن اهداف تدریجی تعلیم و تربیت به‌طور خلاصه شامل موارد زیر است:

شناخت موقعیت (عناصر اساسی موقعیت یا موقعیت در حال تجزیه)؛ شناخت خود (شناسنده و تغییردهنده موقعیت)؛ به یاد داشتن موقعیت (موقعیت ویژه و تهدیدآمیز)؛ گرایش و رغبت به اصلاح موقعیت گزینش معیار (نفی جمود، نفی نسبیت، اولویت‌بندی منافع، تفکر انتقادی، نقد خویشتن، تأمل درونی، تأمل و استدلال، شرح صدر)؛ سامان‌دهی محیط طبیعی شناخت طبیعت، آموختن طبیعت، تکریم طبیعت، بهره‌گیری از طبیعت، حفظ طبیعت، کنترل طبیعت سامان‌دهی روابط اجتماعی (نظم، احسان، ستم‌ناپذیری، سازش‌پذیری، صداقت، مدارا، بی‌نیازی، تعاون)‌ امان‌دهی خود (زهد، اعتدال، پرهیزکاری، تولی، تبری، مراقبه، توکل، محاسبه).

الگوی اهداف تربیتی 

الگوی اهداف تربیتی عبارت از: سامانه خاصی است که در آن اهداف تربیتی به‌صورت ویژه‌ای به یکدیگر مربوط  می‌گردند. توجه به دو قسمت آغازین و نهایی یعنی انسان موجود و مطلوب برای تدوین الگوی اهداف ضروری است. الگوی اهداف تربیتی همچنین بر اساس انتظارات اجتماعی تدوین می‌شود. 
وبر اساس مبانی انسان‌شناختی اسلامی لزوماً یک الگوی تکاملی است. ویژگی تکاملی الگوی اهداف تربیتی ناشی از ارزش‌مداری تعلیم و تربیت است زیرا اهداف تربیتی فرزندان ارزش‌ها هستند و ارزش‌ها معطوف به صفات اخلاقی (فضایل و رذایل) می‌باشند. 

اصول تعلیم و تربیت 

اصول و اهداف هردو ماهیت تجویزی دارند و جهت دهنده به عمل هستند ولی به لحاظ کلیت و توالی باهم متفاوت‌اند یعنی اهداف کلی‌تر از اصول هستند و بر آنها مقدم می‌باشند. اصول از اهداف ناشی می‌شوند و فراگیری کمتری دارند اهداف نیز که تجویزی هستند خود از جنس اصول‌اند بلکه آنها در واقع فراگیرترین و مهم‌ترین اصول تربیتی هستند. اصول تعلیم و تربیت عبارت‌اند از یکسری گزاره‌های تجویزی که لازم است مفاد آن ها در تمام مؤلفه‌های تعلیم و تربیت جاری گردد. برنامه‌ریزی فعالیت‌های تربیتی با توجه به آن ها صورت می‌گیرد و اقدامات تربیتی نیز بر اساس این نوع گزاره‌های تجویزی هدایت‌کننده اجرا و ارزشیابی می‌شود. اصول تعلیم و تربیت، تعیین اولویت‌ها، تدوین محتوای آموزشی، تنظیم فرصت‌ها و فعالیت‌های یادگیری، تعیین رویکردی مدیریتی و تخصیص منابع، به‌کارگیری روش‌های تدریس، تعیین شاخص‌ها و شیوه‌های ارزشیابی، تعیین رویکردهای کلان برنامه درسی و برنامه‌ریزی آموزشی، نحوه ارتقاء یادگیرندگان و یاد دهندگان حدودوثغور مشارکت‌های اجتماعی و غیره را هدایت می‌کند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

آیه «وَ وَجَدَكَ عائِلاً فَأَغنى»، قطره ای از دریای فضائل بی نظیر حضرت ام المومنین خدیجه (سلام الله علیها)

آیه «وَ وَجَدَكَ عائِلاً فَأَغنى»، قطره ای از دریای فضائل بی نظیر حضرت ام المومنین خدیجه (سلام الله علیها)

بسیاری از مفسران شیعه و سنی در تفسیر آیه «وَ وَجَدَكَ عائِلاً فَأَغنى»، تصریح کرده اند بی نیازی رسول خدا (صلی الله علیه وآله) به واسطه اموالی بوده است که حضرت ام المومنین خدیجه (سلام الله علیها)، مجاهدانه و مخلصانه آن اموال را به پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله)، تقدیم فرمود. از این رو می توان آیه مذکور را در واقع، قطره ای از دریای فضائل بی نظیر حضرت ام المومنین خدیجه (سلام الله علیها) تلقی کرد.
پاسخ به سخنان خلاف اسلام مولوی محمد عثمان قلندرزهی امام جمعه مسجد الخلیل خاش

پاسخ به سخنان خلاف اسلام مولوی محمد عثمان قلندرزهی امام جمعه مسجد الخلیل خاش

سالیان متمادی است که مولوی محمدعثمان قلندرزهی، امام جمعه مسجد جامع الخلیل خاش، در خطبه‌های نماز جمعه یا در درس تفسیر خود یا در سخنرانی‌های خود که غالب آن‌ها در کانال رسمی دفتر او به‌صورت کلیپ یا صوت یا متن منعکس شده است، مباحثی در میان سخنرانی‌های خود مطرح می‌کند که پیامد آن چیزی جز تکفیر مسلمانان و مشرک دانستن آن‌ها و ترویج عقیده وهابیت تکفیری نیست.
دوستی با مؤمنان و دشمنی با دشمنان

دوستی با مؤمنان و دشمنی با دشمنان

این نوشتار قصد دارد بخشی از آیه ۲۹ سوره «فتح» را که درباره ویژگی های ممتاز رسول الله له و یاران واقعی ایشان نازل شده است تبیین کند
مجاهدان متحد، محبوبان خدا

مجاهدان متحد، محبوبان خدا

وحدت مجاهدان در راه خدا از دیدگاه آیات و روایات اهمیت بسزایی در اسلام دارد. وجود اختلاف ها و نزاع ها میان مجاهدان و جبهه مقاومت یکی از ترفندهای دشمنان اسلام است
مسئله فلسطين از دیدگاه مقام معظم رهبری

مسئله فلسطين از دیدگاه مقام معظم رهبری

امروزه مسئله فلسطین، مسئله اول جهان اسلام و بشر است که در کانون تحولات جدید قرار دارد؛ تحولاتی که آمریکا و صهیونیستها در تلاش برای تغییر تاریخ و رقم زدن وقایع عظیم هستند. آغاز این تحولات به عملیات طوفان الاقصی در تاریخ ۷ اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵) مهر ماه ١٤٠٢) بر می گردد؛ زمانی که جنبش حماس حمله های خود به پایگاههای اسرائیلی را آغاز کرد.

پر بازدیدترین ها

بررسی مبانی قرآنی و روایی حمایت از مظلومان

بررسی مبانی قرآنی و روایی حمایت از مظلومان

ملاحظه تأکید سنت و روایات متعدد در باب حمایت از مظلومان، از خداوند متعال، پیامبر (صلی الله علیه وآله)، اهل بیت (علیهم السلام) و فقهای شیعه، نشان از اهمیت این مساله در منظومه اسلام و یکی از مسائل پر اهمیت در دین اسلام شمرده می شود. طبق مبانی قرانی و روایی اسلام همه مظلومان جهان، مورد حمایت هستند. دین، مذهب، رنگ، نژاد، جغرافیا، جنست و مانند آنها موجب ترک حمایت و دفاع از مظلومان نمی گردد. از آنجایی که برای برخی، شبهه و سوال است که چه نیازی به حمایت مستضعفین عالم است؟ و به چه دلیل نظام اسلامی به دیگر ملت های مستضعف در مقابل مستکبران حمایت می کند؟ لذا در این نوشتار بررسی می شود آیا حمایت از مظلومان طبق مبانی آیات و روایات است یا نه؟ با تحقیقاتی که انجام شده بدست می آید: آیات و روایات متعددی از اهل بیت (علیهم السلام) دلالت بر حمایت از مستضعفین و مظلومان جهان، دارد تا جایی که بسیاری از فقهای شیعه حمایت از مظلومان را در مقابل ظالم واجب شمردند.
برکات اجتماعی ظهور حضرت مهدی (عج) در روایات فریقین

برکات اجتماعی ظهور حضرت مهدی (عج) در روایات فریقین

به گواه روایات متعددی که در مصادر اسلامی (اعم از کتب روایی شیعیان و یا اهل سنت) نقل شده اند، عصر ظهور حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، را می توان عصری بی نظیر و آرمانی خواند که عموم آحاد بشریت در آن دوران، از برکات و ثمرات فراوانی متنعم خواهند بود. در این میان، آثار اجتماعی عصر ظهور را می توان یکی از مهم ترین جلوه های نزول برکات الهی در آن روزگار قلمداد کرد که بی تردید بیان و یادآوری روایات موجودی که محدثین مسلمان در این باره نقل کرده اند، نقش بسزایی در راستای تقویت فرهنگ انتظار در جامعه اسلامی خواهد داشت. از این رو نگارنده در نوشتار پیش رو با نیم نگاهی به روایاتی که شیعه و سنی در رابطه با برکات اجتماعی عصر ظهور حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نقل کرده اند، به برخی از این برکات اشاره می کند. شایان ذکر است نابودی ظلم، توسعه رفاه اجتماعی، از بین رفتن نا امنی، شکل گیری رضایت عمومی و تحقق وحدت از جمله مهم ترین برکات اجتماعی عصر ظهور هستند که نویسنده در این نوشتار، آن ها را بیان کرده است.
آیه «وَ وَجَدَكَ عائِلاً فَأَغنى»، قطره ای از دریای فضائل بی نظیر حضرت ام المومنین خدیجه (سلام الله علیها)

آیه «وَ وَجَدَكَ عائِلاً فَأَغنى»، قطره ای از دریای فضائل بی نظیر حضرت ام المومنین خدیجه (سلام الله علیها)

بسیاری از مفسران شیعه و سنی در تفسیر آیه «وَ وَجَدَكَ عائِلاً فَأَغنى»، تصریح کرده اند بی نیازی رسول خدا (صلی الله علیه وآله) به واسطه اموالی بوده است که حضرت ام المومنین خدیجه (سلام الله علیها)، مجاهدانه و مخلصانه آن اموال را به پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله)، تقدیم فرمود. از این رو می توان آیه مذکور را در واقع، قطره ای از دریای فضائل بی نظیر حضرت ام المومنین خدیجه (سلام الله علیها) تلقی کرد.
بررسی مفاهیم مشترک احادیث شیعه و سنی در مقوله استکبارستیزی

بررسی مفاهیم مشترک احادیث شیعه و سنی در مقوله استکبارستیزی

ملاحظه تأکید سنت و روایات متعدد در مقوله استکبار ستیزی و ظلم ستیزی، از پیامبر (صلی الله علیه وآله)، اهل بیت (علیهم السلام)، نشان از اهمیت این مساله در منظومه اسلام و یکی از مسائل پر اهمیت در دین اسلام شمرده می شود. طبق مبانی قرانی و روایی اسلام همه مسلمانان باید استکبار ستیزی و ظلم ستیزی و حمایت از مظلومان را جزو برنامه خودشان قرار بدهند. از آنجایی که برای برخی، شبهه و سوال است که چرا باید از مستکبرین عالم بیزاری جست و در مقابل آنها باید قیام شود؟ و به چه دلیل نظام اسلامی باید در مقابل مستکبرین و زورگویان بایستد و از ملت های مستضعف در مقابل مستکبران حمایت کند؟ لذا در این جستار بررسی می شود آیا احادیث شیعه واهل سنت دلالت بر استکبار ستیزی و ظلم ستیزی دارد یا نه؟ با تحقیقاتی که انجام شده بدست می آید: روایات متعددی از رسول الله (صلی الله علیه وآله) و اهل بیت (علیهم السلام) در منابع شیع و اهل سنت وارد شده است که مسلمانان باید در مقابل ظالم و مستکبر سکوت نکنند و به آنها کمک داده نشود و اسلام بر هر آیین و مکتبی برتری دارد.
نشانه‌هاي ظهور حضرت مهدی علیه السلام در صحاح سته

نشانه‌هاي ظهور حضرت مهدی علیه السلام در صحاح سته

در صحاح سته از مهمترین منابع روایی اهل سنت بشمار می رود، در خصوص نشانه های ظهور حضرت مهدی علیه السلام، روایات فراوانی از پیامبر صلی الله علیه وآله و صحابه نقل شده است. هر چند در بین اهل سنت از آن به اشراط الساعه (نشانه های آخر الزمان) از آن یاد می شود ولی این منافاتی با نشانه های ظهور حضرت مهدی علیه السلام ندارد و گاها یکی می باشد زیرا بیشتر این روایات در خصوص مباحث مربوط به حضرت مهدی علیه السلام نقل شده است. این چیزی است که بزرگان اهل سنت نیز به آن اشاره کرده اند. از جمله نشانه های ظهور، پر شدن زمین از ظلم و جور و فتنه و کشتار می باشد. که در روایات زیاد به آن در صحاح سته اشاره شده است. همچنین خروج سفیانی و خسف بیداء می باشد که از نشانه های قبل از ظهور حضرت مهدی علیه السلام ذکر شده است.
Powered by TayaCMS