سرمقاله

سرمقاله

سرمقاله

بشر همواره از دیرباز در جستجوی سعادت و کمال خویش بوده­ است. بی­تردید یگانه عاملی که می­تواند انسان را به این هدف رهنمون سازد، دین است. انسان بدون کمک دین نمی­تواند برخورد مناسبی با تمام مشکلات پیش روی خود داشته باشد. دین می­تواند راه زندگی سالم و سعادتمند را به انسان بیاموزد و همواره عامل اعتماد، ایمان و گامی به سوی سعادت فردی و اجتماعی او باشد. در دنیای مدرن علی­رغم پیشرفت­های متنوع در حوزه­های مختلف علمی و نیا­زهای مادی انسان، این پیشرفت­ها نه تنها نتوانسته آرامش روحی و روانی و زندگی همراه با امنیت را برای او به ارمغان بیاورد، بلکه هر روز با پیشرفت این علوم و تکنولوژی، انسان معاصر بیشتر دچار فشار­های روحی و روانی، اضطراب­ها و سردر­گمی شده است. انسان معاصر همواره خلاء دین را در زندگی خود احساس می­کند و همواره کوشیده است با گام نهادن در این مسیر تا حدود زیادی از این آسیب­ها و مشكلات فراروی خود را بکاهد. یکی از موضوعاتی که در دین از جایگاه ویژه­ای برخوردار است، تربیت دینی است. تربیت دینی انسان را به تکامل و تعالی در راستای بندگی خداوند می­رساند و با بررسی و تحلیل همه جانبه نیازها، استعدادها و بهره­مندی از توانایی­ها و قابلیت­های دینی و معنوی انسان­ها، با تکیه بر عقلانیت و خردورزی، آنان را در جهت رستگاری و سعادت رهنمون می­سازد.

با نگاهی به بستر جامعه، معضلات و ناهنجاری­های آن خواهیم فهمید که ریشه بیشتر این نابسامانی­ها در کنار نهادن یا بی­توجهي به مسئله مهم تربیت­دینی در جامعه است. سهل­انگاری و ناآگاهی خانواده­ها نسبت به تربیت­دینی فرزندان خود، ناکارآمدی و نارسایی کانون­ها و نهاد­های دینی جامعه، عدم پاسخ­گویی کامل به نیازهای نسل جوان جامعه با توجه به آموزه­های مبتنی بر دین، عدم پاسخ­گویی به موقع و مناسب به شبهات دینی نسل جوان و برداشت­های غلط و گاهاً ابزارگونه از دین، تهاجم­فرهنگی، عدم درک واقعیت­های دوران نوجوانی و جوانی و مواردی از این قبیل، لزوم و ضرورت توجه بیشتر به مقوله تربیت­دینی را در جامعه بیش از پیش نمایان می­سازد.

فصلنامه علمی-تخصصی نامه­تربیت وابسته به پژوهشکده باقرالعلوم(ع) با نگاهی کاربردی- تبلیغی به مسائل تربیتی در نظر دارد با محوریت تولید دانش دراین حوزه و با ایجاد پروسه­ای که شامل مراحلی­ از جمله: نیازسنجی­ مخاطبان­ و موضوعات مورد نیاز آنان، نیازسنجی مربیان و مبلغین، آسیب­شناسی و مسئله­شناسی مسائل تربیتی و انتشار مقالات تخصصی، جهت­دهی و ارجاع مخاطبان به منابع و مباحث مربوط به موضوعات تربیتی، الگوپروری با محوریت تربیت­اسلامی برای نسل جوان، آموزش مسائل تربیتی مورد نیاز جامعه بر اساس نیازسنجی و نظرسنجی از مخاطبین، استفاده از نظرات بزرگان و نویسندگان در حوزه تربیت دینی به­صورت گفت­وگو و مصاحبه در مجله و ...گامی در حد توان در جهت رفع این مشکلات بردارد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

مصاحبه: چیستی و چرایی تربیت تبلیغی در مصاحبه با دکتر اعرافی

مصاحبه: چیستی و چرایی تربیت تبلیغی در مصاحبه با دکتر اعرافی

به نظر می‌رسد تربيت تبليغي يك معني بيشتر ندارد و آن عبارت است از انتقال و تثبيت مباني و روش‌های صحيح و مؤثر علمي و عملي تبليغ در عمق جان مخاطب، به‌گونه‌ای كه خود به يك مبلغ مؤفق تبديل شود...
مصاحبه: چیستی و چرایی تربیت تبلیغی

مصاحبه: چیستی و چرایی تربیت تبلیغی

با توجه به وجوه اشتراک بین تبلیغ و تربیت که مهم‌ترین آنها، هدفمند و نظامدار بودن و داشتن اجزای مشترک بین این دو مفهوم است؛ بنابراین یک مبلغ می‌تواند یک مربی در حوزۀ تربیت تلقّی شود. لوازم این امر عبارت است از...
مصاحبه با دکتر حسینعلی رحمتی

مصاحبه با دکتر حسینعلی رحمتی

مدتي قبل ساعت يك يا دو بعد از نیمه‌شب بود كه هنگام كار با اينترنت متوجه شدم يكي از جوان‌هایی كه می‌شناختم، به‌قول‌معروف «آنلاين» است؛ وقتي از او پرسيدم چرا اين وقت شب نخوابيده است، گفت: «الان برنامه‌هاي «وايبر»، «واتس آپ» و «لاين» در تلفنم فعال است و با چند نفر از دوستانم با اين برنامه‌ها در تماس هستم». طبیعتاً اگر شما از والدين اين جوان دربارة اين برنامه‌ها سؤال كنيد ممكن است اصلاً نام آنها را هم نشنيده باشند، چه رسد به اینکه از آنها استفاده كنند يا از خوب و بد آنها خبر داشته باشند. اين تفاوت و فاصله بين والدين و فرزندان را می‌توان «شكاف ديجيتالي» ‌بين دو نسل ناميد.
مصاحبه با حجت الاسلام دكتر عليرضا قائمی نيا

مصاحبه با حجت الاسلام دكتر عليرضا قائمی نيا

بايد در اين جدال معايب «عرفان سنتي» را دنبال كرد. همان‏ظور كه بايد معايب عرفان‏هاي جديد را مورد بررسي قرار داد و به سمتي رفت كه عرفان اسلامي از لحاظ ادبيات و محتوايي مشكلات بشر جديد را حل كند.
  مصاحبه با محمد حسين كياني

مصاحبه با محمد حسين كياني

به راستي اين پديده چه عنواني دارد؟ «جنبش‏هاي نو پديد ديني»؟ «جنبش‏هاي نوپديد معنوي»؟ «اديان جديد»؟ «اديان بديل»؟ «عرفان سكولار»؟ آيا «عرفان كاذب» عنوان درستي براي اين پديده هست؟!

پر بازدیدترین ها

مصاحبه با دکتر حسینعلی رحمتی

مصاحبه با دکتر حسینعلی رحمتی

مدتي قبل ساعت يك يا دو بعد از نیمه‌شب بود كه هنگام كار با اينترنت متوجه شدم يكي از جوان‌هایی كه می‌شناختم، به‌قول‌معروف «آنلاين» است؛ وقتي از او پرسيدم چرا اين وقت شب نخوابيده است، گفت: «الان برنامه‌هاي «وايبر»، «واتس آپ» و «لاين» در تلفنم فعال است و با چند نفر از دوستانم با اين برنامه‌ها در تماس هستم». طبیعتاً اگر شما از والدين اين جوان دربارة اين برنامه‌ها سؤال كنيد ممكن است اصلاً نام آنها را هم نشنيده باشند، چه رسد به اینکه از آنها استفاده كنند يا از خوب و بد آنها خبر داشته باشند. اين تفاوت و فاصله بين والدين و فرزندان را می‌توان «شكاف ديجيتالي» ‌بين دو نسل ناميد.
 مصاحبه باحجت‏ الاسلام حميد رضا مظاهري‏ سيف

مصاحبه باحجت‏ الاسلام حميد رضا مظاهري‏ سيف

با كدام مباني؟ ما که درباره عرفان‏هاي كاذب در حوزه علميه قم كار كنيم مي‏گويند اسم «عرفان» را نياوريد! ما مي‏خواهيم نقد كنيم، مي‏گويند «عرفان» يعني چه؟ همه‏ي «عرفان» كاذب است! صادق آن هم كاذب است
 مصاحبه باآيت الله محمد حسن فاضل گلپايگاني

مصاحبه باآيت الله محمد حسن فاضل گلپايگاني

از آن جهت که ديد عرفان در مملکت ما كارايي زياد دارد، بخصوص الان که پُل عرفان در دنيا پيش‏روي مي‏كند. دشمنان براي اينكه بتوانند اهداف خودشان را از پل عرفان پياده كنند سرسختانه كار مي‏كنند. البته ما خودمان را بايد خيلي آماده بكنيم
مصاحبه: چیستی و چرایی تربیت تبلیغی در مصاحبه با دکتر اعرافی

مصاحبه: چیستی و چرایی تربیت تبلیغی در مصاحبه با دکتر اعرافی

به نظر می‌رسد تربيت تبليغي يك معني بيشتر ندارد و آن عبارت است از انتقال و تثبيت مباني و روش‌های صحيح و مؤثر علمي و عملي تبليغ در عمق جان مخاطب، به‌گونه‌ای كه خود به يك مبلغ مؤفق تبديل شود...
مصاحبه: چیستی و چرایی تربیت تبلیغی

مصاحبه: چیستی و چرایی تربیت تبلیغی

با توجه به وجوه اشتراک بین تبلیغ و تربیت که مهم‌ترین آنها، هدفمند و نظامدار بودن و داشتن اجزای مشترک بین این دو مفهوم است؛ بنابراین یک مبلغ می‌تواند یک مربی در حوزۀ تربیت تلقّی شود. لوازم این امر عبارت است از...
Powered by TayaCMS