تبعات ازدواج اینترنتی در جامعه سنتی ایران

تبعات ازدواج اینترنتی در جامعه سنتی ایران

از روزی که اولین بار نام سایت های همسر‌یابی و ازدواج اینترنتی بر سر زبان‌ها افتاد، بیش از یک دهه نمی‌گذرد، اما از همان روزهای ابتدایی تا کنون شاهد عواقب و نتایج آن هستیم. ما در جامعه‌ای سنتی و مذهبی زندگی می‌کنیم که در دو دهه اخیر با ورود گسترده به فضای مجازی و تکنولوژی با تحولاتی مواجه شده است و طبعاً حضور در اینترنت و فضای مجازی، موجب تغییر در نوع زندگی و انتخاب افراد شده است. با همه گیر شدن استفاده از تلفن‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند، اغلب فعالیت‌های روزمره خود را از طریق تکنولوژی انجام دهند که این فعالیت‌ها می‌تواند فعالیت‌های معمولی زندگی مثل خرید و تجارت و ... باشد یا اینکه فعالیت‌ها و تصمیمات مهم زندگی مثل انتخاب دوست و حتی ازدواج.

از روزی که اولین بار نام سراچه‌های همسریابی و ازدواج اینترنتی بر سر زبان‌ها افتاد، بیش از یک دهه نمی‌گذرد اما از همان روزهای ابتدایی تاکنون شاهد عواقب و نتایج آن هستیم؛ ازدواج‌هایی که در سراچه‌ها و چت روم‌ها و وبلاگ و یا شبکه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد. درواقع تحولی عظیم در نوع آشنایی و ازدواج در حال صورت گرفتن است که نیاز به بررسی دارد و باید بررسی کنیم که این شبکه‌ها و این نوع آشنایی‌ها فرصت است یا تهدید؟

هرچند ضرورت ازدواج به‌موقع و تشکیل خانواده ازجمله موضوعاتی است که تأکیدات قرآنی متعددی درباره آن وجود دارد، اما احکام اسلامی همواره بر این مهم تأکید دارد که تشکیل خانواده باید با درایت و آگاهی صورت گیرد؛ چراکه بی‌توجهی به این امر، از قوام این نهاد که اساس جامعه را تشکیل می‌دهد، کاسته و زمینه‌ساز بروز مشکلاتی خواهد شد. حال آیا می‌توان در فضای مجازی به افراد و ادعاهای آن‌ها اعتماد کرد؟ آیا شناخت واقعی حاصل می‌شود؟

بی‌اعتمادی یکی از عمده‌ترین آسیب‌هایی است که زندگی زناشویی را تهدید می‌کند و مسلماً افرادی که در فضای مجازی با یکدیگر ازدواج می‌کنند، آسیب بیشتری می‌بینند؛ چراکه همواره این دغدغه با آن‌هاست که آیا همسرشان با افراد دیگری هم ارتباط دارد یا خیر؟ این‌یکی از مشکلات این نوع ازدواج‌ها است. مورد دیگر اینکه افراد در فضای مجازی در ابتدا خود را بسیار ایدئال و بی‌نقص جلوه می‌دهند اما زمانی که بحث جدی می‌شود و قصد ازدواج و تشکیل خانواده به میان می‌آید، همه‌چیز عوض می‌شود.

این ازدواج‌ها بر اساس ساده‌انگاری، خوش‌بینی، خیال‌بافی و هیجانات زودگذر است؛ چراکه افراد در ابتدا فریب مشخصات و ویژگی‌های دروغین فرد مقابل را می‌خورند و زمانی که به‌طور کامل دل‌بسته طرف مقابل شدند، با واقعیت روبرو می‌شوند که دیگر به دلیل دل‌بستگی شدید، نمی‌توانند از طرف مقابل جدا شوند و با علم به اینکه این شخص معیارهای مناسبی برای ازدواج ندارد، با او ازدواج می‌کنند که اکثر آن‌ها ناموفق است و با شکست روبرو می‌شود.

داده‌های آماری نشان می‌دهد که ازدواج اینترنتی عامل 25 درصد از طلاق‌ها در کشور است. آسیب شناسان اجتماعی در بررسی‌هایی که در این مورد انجام دادند، به این نتیجه رسیدند که ازدواج در شرایط آشنایی در سایت‌های همسریابی اینترنتی حتی اگر با نظارت نهادهای واقعی هم صورت گیرد، چون بر اساس آگاهی نیست، موفق نخواهد بود و می‌تواند منجر به سوءاستفاده‌های عاطفی از افراد شود؛ چراکه این‌گونه آشنایی‌ها در موارد بسیاری با دروغ و فریب همراه است و محل سوءاستفاده برخی از افرادی است که چیزی برای مخفی کردن دارند و یا اینکه اصولاً قصد آن‌ها اصلاً ازدواج نیست و نیتی جز اخاذی و سوءاستفاده مالی و عاطفی ندارند. بنابراین باید افراد دقت کنند که در فضای مجازی به اطلاعات یا ویژگی‌های بیان‌شده توسط افراد اعتماد نکنند و با دقت و در مدت‌زمان طولانی و همچنین با مشورت با خانواده و مشاوران، به دنبال شناخت کامل باشند.

منبع: سایت ایران هشدار

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

مصاحبه: چیستی و چرایی تربیت تبلیغی در مصاحبه با دکتر اعرافی

مصاحبه: چیستی و چرایی تربیت تبلیغی در مصاحبه با دکتر اعرافی

به نظر می‌رسد تربيت تبليغي يك معني بيشتر ندارد و آن عبارت است از انتقال و تثبيت مباني و روش‌های صحيح و مؤثر علمي و عملي تبليغ در عمق جان مخاطب، به‌گونه‌ای كه خود به يك مبلغ مؤفق تبديل شود...
مصاحبه: چیستی و چرایی تربیت تبلیغی

مصاحبه: چیستی و چرایی تربیت تبلیغی

با توجه به وجوه اشتراک بین تبلیغ و تربیت که مهم‌ترین آنها، هدفمند و نظامدار بودن و داشتن اجزای مشترک بین این دو مفهوم است؛ بنابراین یک مبلغ می‌تواند یک مربی در حوزۀ تربیت تلقّی شود. لوازم این امر عبارت است از...
مصاحبه با دکتر حسینعلی رحمتی

مصاحبه با دکتر حسینعلی رحمتی

مدتي قبل ساعت يك يا دو بعد از نیمه‌شب بود كه هنگام كار با اينترنت متوجه شدم يكي از جوان‌هایی كه می‌شناختم، به‌قول‌معروف «آنلاين» است؛ وقتي از او پرسيدم چرا اين وقت شب نخوابيده است، گفت: «الان برنامه‌هاي «وايبر»، «واتس آپ» و «لاين» در تلفنم فعال است و با چند نفر از دوستانم با اين برنامه‌ها در تماس هستم». طبیعتاً اگر شما از والدين اين جوان دربارة اين برنامه‌ها سؤال كنيد ممكن است اصلاً نام آنها را هم نشنيده باشند، چه رسد به اینکه از آنها استفاده كنند يا از خوب و بد آنها خبر داشته باشند. اين تفاوت و فاصله بين والدين و فرزندان را می‌توان «شكاف ديجيتالي» ‌بين دو نسل ناميد.
مصاحبه با حجت الاسلام دكتر عليرضا قائمی نيا

مصاحبه با حجت الاسلام دكتر عليرضا قائمی نيا

بايد در اين جدال معايب «عرفان سنتي» را دنبال كرد. همان‏ظور كه بايد معايب عرفان‏هاي جديد را مورد بررسي قرار داد و به سمتي رفت كه عرفان اسلامي از لحاظ ادبيات و محتوايي مشكلات بشر جديد را حل كند.
  مصاحبه با محمد حسين كياني

مصاحبه با محمد حسين كياني

به راستي اين پديده چه عنواني دارد؟ «جنبش‏هاي نو پديد ديني»؟ «جنبش‏هاي نوپديد معنوي»؟ «اديان جديد»؟ «اديان بديل»؟ «عرفان سكولار»؟ آيا «عرفان كاذب» عنوان درستي براي اين پديده هست؟!

پر بازدیدترین ها

مصاحبه با دکتر حسینعلی رحمتی

مصاحبه با دکتر حسینعلی رحمتی

مدتي قبل ساعت يك يا دو بعد از نیمه‌شب بود كه هنگام كار با اينترنت متوجه شدم يكي از جوان‌هایی كه می‌شناختم، به‌قول‌معروف «آنلاين» است؛ وقتي از او پرسيدم چرا اين وقت شب نخوابيده است، گفت: «الان برنامه‌هاي «وايبر»، «واتس آپ» و «لاين» در تلفنم فعال است و با چند نفر از دوستانم با اين برنامه‌ها در تماس هستم». طبیعتاً اگر شما از والدين اين جوان دربارة اين برنامه‌ها سؤال كنيد ممكن است اصلاً نام آنها را هم نشنيده باشند، چه رسد به اینکه از آنها استفاده كنند يا از خوب و بد آنها خبر داشته باشند. اين تفاوت و فاصله بين والدين و فرزندان را می‌توان «شكاف ديجيتالي» ‌بين دو نسل ناميد.
 مصاحبه باحجت‏ الاسلام حميد رضا مظاهري‏ سيف

مصاحبه باحجت‏ الاسلام حميد رضا مظاهري‏ سيف

با كدام مباني؟ ما که درباره عرفان‏هاي كاذب در حوزه علميه قم كار كنيم مي‏گويند اسم «عرفان» را نياوريد! ما مي‏خواهيم نقد كنيم، مي‏گويند «عرفان» يعني چه؟ همه‏ي «عرفان» كاذب است! صادق آن هم كاذب است
 مصاحبه باآيت الله محمد حسن فاضل گلپايگاني

مصاحبه باآيت الله محمد حسن فاضل گلپايگاني

از آن جهت که ديد عرفان در مملکت ما كارايي زياد دارد، بخصوص الان که پُل عرفان در دنيا پيش‏روي مي‏كند. دشمنان براي اينكه بتوانند اهداف خودشان را از پل عرفان پياده كنند سرسختانه كار مي‏كنند. البته ما خودمان را بايد خيلي آماده بكنيم
مصاحبه: چیستی و چرایی تربیت تبلیغی در مصاحبه با دکتر اعرافی

مصاحبه: چیستی و چرایی تربیت تبلیغی در مصاحبه با دکتر اعرافی

به نظر می‌رسد تربيت تبليغي يك معني بيشتر ندارد و آن عبارت است از انتقال و تثبيت مباني و روش‌های صحيح و مؤثر علمي و عملي تبليغ در عمق جان مخاطب، به‌گونه‌ای كه خود به يك مبلغ مؤفق تبديل شود...
مصاحبه: چیستی و چرایی تربیت تبلیغی

مصاحبه: چیستی و چرایی تربیت تبلیغی

با توجه به وجوه اشتراک بین تبلیغ و تربیت که مهم‌ترین آنها، هدفمند و نظامدار بودن و داشتن اجزای مشترک بین این دو مفهوم است؛ بنابراین یک مبلغ می‌تواند یک مربی در حوزۀ تربیت تلقّی شود. لوازم این امر عبارت است از...
Powered by TayaCMS