بازی با نوزاد و تحریک حواس

بازی با نوزاد و تحریک حواس

استفاده از زبان مادری برای تحریک کودک

ـ با زبان اشاره با کودک بازی نکنید: او کاملاً حرف‌های شمارا می‌فهمد. از همین الآن لغات را در ذهن او جا بیندازید. کودکان در حدود ۲ سالگی حرف می‌زنند اما شروع یادگیری زبانشان، از قبل از به دنیا آمدن است؛ بنابراین، لازم است شما در تعامل اولیه با نوزادتان با او زیاد حرف بزنید. با صدایی رسا، با لبخند فراوان، با تأکید بر لغات کلیدی و با استفاده از شعرهای کودکانه با اوحرف بزنید. حرف زدن با او بهترین بازی با نوزاد در این سن است.

ـ نوزادان تکرار را دوست دارند: شما می‌توانید یک شعر یا یک جمله آهنگین را چندین بار در روز برایش تکرار کنید. این کار به یادگیری او کمک کرده و او کمتر نق می‌زند.

ـ برای او بسیار آواز بخوانید: وقتی مشغول کار خانه هستید، فعالیت‌های خود را به شکل شعر درآورده و با صدایی رسا برایش بخوانید. سعی کنید صدایتان ریتمی شاد داشته باشد. نوزاد شما با صدای آهنگینتان شروع به تحرک می‌کند و این فعالیت به رشد مغزی او کمک زیادی می‌کند. کودکان ریتم‌هایی را که می‌شناسند، دوست دارند.

اگر نمی‌توانید تمام روز با کودک بازی کنید و با او حرف بزنید، نگران نشوید. اگر چندین ساعت با کودک تنها بودید، مجبور نیستید که مدام با او حرف بزنید. شما می‌توانید بیشترین و بهترین تعامل را با او وقتی از خواب بیدار می‌شود و شیر می‌خورد یا پوشکش را عوض می‌کنید، داشته باشید.

بازی با نوزاد و تحریک حواس مختلف

بهترین روش بازی با نوزاد تحریک حواس پنجگانه او است:

ـ قدرت بینایی نوزاد هنوز به اندازه شما خوب نیست اما او می‌تواند شکل‌ها را از نزدیک دیده و تشخیص دهد. می‌توانید او را در آغوش گرفته و درخانه یا باغ بچرخانید و هر آنچه را که می‌بیند، برایش نام برده و توصیف کنید. بگذارید چشم او اشکال را بهتر ببیند.

ـ با اسباب بازی‌ های موزیکال بازی کنید و برایش شعر خوانده یا موسیقی بنوازید.

ـ مدتی قبل از اینکه نوزاد بتواند بازی کند و اشیاء را به دست بگیرد، شما با او بازی‌های لامسه‌ای کنید و او را تحریک حسی کنید. مثلاً گونه کودک را لمس کنید یا پارچه‌ای با بافت‌های مختلف روی پوست صورتش بکشید و متناسب با بازی‌های داخل اتاق و بیرون از اتاق درباره گرمی و سردی هوا با او حرف بزنید.

ـ کودکان حرکت کردن را دوست دارند. این کار باعث می‌شود آنها حس تعادلشان را رشد دهند؛ بنابراین وقتی او را در آغوش گرفته و راه می‌روید، به آرامی تکانش دهید. هیچ گاه کودک را خیلی بالا و پایین نکنید. کودکان تاب خوردن را دوست دارند و این کار باعث می‌شود حس تعادلشان رشد کند اما تا قبل از وقتی که توانایی نشستن روی تاب را پیدا نکرده‌اند،

آنها را روی تاب‌های پارک قرار ندهید و مراقبشان باشید. البته در برخی از وسایل سیسمونی تاب‌های مخصوصی برای نوزادان طراحی شده است. اگر در خانه صندلی متحرک دارید، می‌توانید او را در آغوش گرفته و با او تاب بخورید.

ـ با او بازی اجزای بدن انجام دهید. نوزاد بیشترین تحریک حسی را از طریق تماس بدنی به دست می‌آورد؛ بنابراین، یادگیری او از این طریق بیشتر است و بازی بسیار مناسب برایش، بازی با اعضای بدن است. در این بازی بهتر است او را از نوک سر تا پا لمس کرده و هر ناحیه از بدن را نام برده و از نوزاد بپرسید: «چشمت کو؟»، «لبت کو؟»، «گوشات کو؟» و… این ریتم تکرارشونده و همراه با تحریک حواس، کودک را بسیار مشتاق بازی کرده و برایش لذت‌بخش است.

ـ تمیزبازی:  وقتی در حال رسیدگی به امورات روزمره او هستید یا پوشکش را تعویض می‌کنید، بعد از آنکه کودک تمیز و سر حال شد، یک دستمال برداشته و صورتش را تمیز کنید و دستمال را روی قسمت‌های مختلف بدنش بکشید.

ـ یکی از بهترین بازی‌ها برای نوزادان، بازی «دالی موشه» است. در این بازی دستتان را جلوی صورتتان گذاشته و بعد باز کنید و بگویید: «دالی موشه». کودکان در حدود ۹ ماهگی نمی‌فهمند که شما هنوز پشت دست‌ها پنهان هستید و وقتی چهره‌تان را نمی‌بینند، فکر می‌کنند که شما رفتید. وقتی «دالی» می‌گویید، می‌فهمند که شما هنوز هستید.

این بازی برای کاهش اضطراب جدایی کاربرد دارد. وقتی کودک بزرگ‌تر می‌شود، سعی می‌کند، پشت دست‌ها دنبال شما بگردد. کمی بعد، بازی را هیجان‌انگیزتر کنید. در این بخش، صورت خود را با یک روسری بپوشانید و به او اجازه دهید دنبالتان بگردد. بازی دالی موشه را می‌توانید با دو کاسه پلاستیکی و یک میوه انجام دهید. میوه را زیر یکی از کاسه‌ها پنهان کرده و از کودک بخواهید تا میوه را پیدا کند و به او بگویید: «دالی سیب قرمزه». این بازی حس کنجکاوی کودکان را تقویت می‌کند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

مصاحبه: چیستی و چرایی تربیت تبلیغی در مصاحبه با دکتر اعرافی

مصاحبه: چیستی و چرایی تربیت تبلیغی در مصاحبه با دکتر اعرافی

به نظر می‌رسد تربيت تبليغي يك معني بيشتر ندارد و آن عبارت است از انتقال و تثبيت مباني و روش‌های صحيح و مؤثر علمي و عملي تبليغ در عمق جان مخاطب، به‌گونه‌ای كه خود به يك مبلغ مؤفق تبديل شود...
مصاحبه: چیستی و چرایی تربیت تبلیغی

مصاحبه: چیستی و چرایی تربیت تبلیغی

با توجه به وجوه اشتراک بین تبلیغ و تربیت که مهم‌ترین آنها، هدفمند و نظامدار بودن و داشتن اجزای مشترک بین این دو مفهوم است؛ بنابراین یک مبلغ می‌تواند یک مربی در حوزۀ تربیت تلقّی شود. لوازم این امر عبارت است از...
مصاحبه با دکتر حسینعلی رحمتی

مصاحبه با دکتر حسینعلی رحمتی

مدتي قبل ساعت يك يا دو بعد از نیمه‌شب بود كه هنگام كار با اينترنت متوجه شدم يكي از جوان‌هایی كه می‌شناختم، به‌قول‌معروف «آنلاين» است؛ وقتي از او پرسيدم چرا اين وقت شب نخوابيده است، گفت: «الان برنامه‌هاي «وايبر»، «واتس آپ» و «لاين» در تلفنم فعال است و با چند نفر از دوستانم با اين برنامه‌ها در تماس هستم». طبیعتاً اگر شما از والدين اين جوان دربارة اين برنامه‌ها سؤال كنيد ممكن است اصلاً نام آنها را هم نشنيده باشند، چه رسد به اینکه از آنها استفاده كنند يا از خوب و بد آنها خبر داشته باشند. اين تفاوت و فاصله بين والدين و فرزندان را می‌توان «شكاف ديجيتالي» ‌بين دو نسل ناميد.
مصاحبه با حجت الاسلام دكتر عليرضا قائمی نيا

مصاحبه با حجت الاسلام دكتر عليرضا قائمی نيا

بايد در اين جدال معايب «عرفان سنتي» را دنبال كرد. همان‏ظور كه بايد معايب عرفان‏هاي جديد را مورد بررسي قرار داد و به سمتي رفت كه عرفان اسلامي از لحاظ ادبيات و محتوايي مشكلات بشر جديد را حل كند.
  مصاحبه با محمد حسين كياني

مصاحبه با محمد حسين كياني

به راستي اين پديده چه عنواني دارد؟ «جنبش‏هاي نو پديد ديني»؟ «جنبش‏هاي نوپديد معنوي»؟ «اديان جديد»؟ «اديان بديل»؟ «عرفان سكولار»؟ آيا «عرفان كاذب» عنوان درستي براي اين پديده هست؟!

پر بازدیدترین ها

مصاحبه: چیستی و چرایی تربیت تبلیغی در مصاحبه با دکتر اعرافی

مصاحبه: چیستی و چرایی تربیت تبلیغی در مصاحبه با دکتر اعرافی

به نظر می‌رسد تربيت تبليغي يك معني بيشتر ندارد و آن عبارت است از انتقال و تثبيت مباني و روش‌های صحيح و مؤثر علمي و عملي تبليغ در عمق جان مخاطب، به‌گونه‌ای كه خود به يك مبلغ مؤفق تبديل شود...
مصاحبه با دکتر حسینعلی رحمتی

مصاحبه با دکتر حسینعلی رحمتی

مدتي قبل ساعت يك يا دو بعد از نیمه‌شب بود كه هنگام كار با اينترنت متوجه شدم يكي از جوان‌هایی كه می‌شناختم، به‌قول‌معروف «آنلاين» است؛ وقتي از او پرسيدم چرا اين وقت شب نخوابيده است، گفت: «الان برنامه‌هاي «وايبر»، «واتس آپ» و «لاين» در تلفنم فعال است و با چند نفر از دوستانم با اين برنامه‌ها در تماس هستم». طبیعتاً اگر شما از والدين اين جوان دربارة اين برنامه‌ها سؤال كنيد ممكن است اصلاً نام آنها را هم نشنيده باشند، چه رسد به اینکه از آنها استفاده كنند يا از خوب و بد آنها خبر داشته باشند. اين تفاوت و فاصله بين والدين و فرزندان را می‌توان «شكاف ديجيتالي» ‌بين دو نسل ناميد.
 مصاحبه با حجت الاسلام دكتر محمد جواد رودگر

مصاحبه با حجت الاسلام دكتر محمد جواد رودگر

بعضي از عزيزاني كه ما در محضرشان هستيم كاملاً به اين مقولات و آنچه در اين عرصه گذشت توجه دارند؛ تا اينكه به تعبير مقام معظم رهبري، تهاجم به قتل‏ عام و غارت فرهنگي تبديل شد و به تدريج يك ناتوي فرهنگي عليه جبهة تفكر ديني و اسلامي به جا آمد و در اين اواخر هم تعبير به «جنگ نرم» شد.
 مصاحبه باحجت‏ الاسلام حميد رضا مظاهري‏ سيف

مصاحبه باحجت‏ الاسلام حميد رضا مظاهري‏ سيف

با كدام مباني؟ ما که درباره عرفان‏هاي كاذب در حوزه علميه قم كار كنيم مي‏گويند اسم «عرفان» را نياوريد! ما مي‏خواهيم نقد كنيم، مي‏گويند «عرفان» يعني چه؟ همه‏ي «عرفان» كاذب است! صادق آن هم كاذب است
 مصاحبه باآيت الله محمد حسن فاضل گلپايگاني

مصاحبه باآيت الله محمد حسن فاضل گلپايگاني

از آن جهت که ديد عرفان در مملکت ما كارايي زياد دارد، بخصوص الان که پُل عرفان در دنيا پيش‏روي مي‏كند. دشمنان براي اينكه بتوانند اهداف خودشان را از پل عرفان پياده كنند سرسختانه كار مي‏كنند. البته ما خودمان را بايد خيلي آماده بكنيم
Powered by TayaCMS