معرفی کتاب با پرسش‌های جنسی کودکان چه باید کرد؟

معرفی کتاب با پرسش‌های جنسی کودکان چه باید کرد؟

نویسنده این کتاب ناصر یوسفی، هنگامه بازرگانی است. این کتاب توسط انتشارات کارگاه کودک منتشر شده است.

در مقدمة کتاب آمده است که گفت‌وگو دربارة موضوعات جنسی، یکی از دشوارترین مباحثی است که پدران و مادران و مربیان مهدهای کودک، در تربیت کودک خردسال با آن روبه‌رو هستند و برخورد تند یا بی‌توجهی به پرسش‌های کودک در این زمینه، سبب خواهد شد او برای یافتن پرسش‌های خود به راه‌هایی روی بیاورد که شاید نادرست یا خطرناک باشند. در این کتاب اشاره شده است که والدین و مربیان موظف‌اند به این‌گونه پرسش‌های کودک پاسخ دهند، زیرا برخلاف تصور بزرگ‌ترها پرسش درباره مسئلة جنسی و آلت تناسلی، همان‌قدر برای کودک ساده و بدیهی است که پرسش دربارة بینی یا دستش. کودک از ۳ سالگی متوجه جنسیت خود می‌شود و در ۴ - ۵ سالگی می‌خواهد بفهمد که چه تفاوتی با مادر یا پدر خود دارد. پاسخ فراخور سن کودک و به‌اندازه - نه کمتر و نه بیشتر از دامنة پرسش کودک و معرفی درست اندام جنسی به او همراه با تأکید بر حفظ بهداشت فردی، از راه‌های مناسب برای ارضای کنجکاوی کودکان است. در کتاب به نشانه‌هایی نیز اشاره شده که مشاهده‌ی آن ها در کودکان، به معنای وجود اضطراب، امرونهی بیش‌ازاندازه‌ی بزرگ‌ترها، نداشتن تحرک کافی، تنبیه مکرر و...آن‌هاست. نمونه‌هایی از پرسش‌های جنسی کودکان و تصور غلط آن‌ها در این زمینه و فعالیت‌های پیشنهادی برای آشنایی کودکان به شیوه‌های درست با این مقوله، از دیگر موضوعات این کتاب است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

جستاری پیرامون ازدواج حضرت خديجه (سلام‌الله)

جستاری پیرامون ازدواج حضرت خديجه (سلام‌الله)

ضرورت دارد که زندگی‌نامه اولین بانوی مدافع اسلام، بیشتر مورد کاوش و بررسی واقع شود. در راستای هدف مذکور، این مقاله در پی معرفی و شناساندن این بزرگ‌بانوی اسلام و تبیین مباحثی پیرامون ازدواج حضرت خدیجه سلام‌الله علیها است...
جایگاه مسجد در تربیت تبلیغی جامعه

جایگاه مسجد در تربیت تبلیغی جامعه

مسجد سهم بسزایی در تربیت تبلیغی جامعه دینی بر عهده دارد. همچنان که قرآن در شماری از آیات خود به این مهم اشاره کرده است. سیره عملی پیامبران الهی (علیهم السلام) نشان از این مهم دارد که مسجد مهم‌ترین سنگر عرصه تربیت تبلیغی و تبلیغ تربیتی این انوار الهی بوده‏ است...
ویژگی‌‌های معلمان تربیت دینی از منظر نهج‌البلاغه

ویژگی‌‌های معلمان تربیت دینی از منظر نهج‌البلاغه

یافته های پژوهش مدل فعالیت‌های معلمان را در دو بخش آمادگی و اصلی نشان می‌دهد. فعالیت های آمادگی اشاره به اقداماتی دارد که قبل از شروع امر تدریس لازم است معلم آن ها را انجام دهد که خود به دو بخش فعالیت های شناختی و عملی تقسیم می شود. بخش دوم شامل فعالیت های اصلی معلم است که چهار بخش را در بر می گیرد: انتقال مبانی، کاربرد روش ها، جهت گیری جریان تربیت در راستای رسیدن به اهداف و در نهایت ارزشیابی.

پر بازدیدترین ها

ویژگی‌‌های معلمان تربیت دینی از منظر نهج‌البلاغه

ویژگی‌‌های معلمان تربیت دینی از منظر نهج‌البلاغه

یافته های پژوهش مدل فعالیت‌های معلمان را در دو بخش آمادگی و اصلی نشان می‌دهد. فعالیت های آمادگی اشاره به اقداماتی دارد که قبل از شروع امر تدریس لازم است معلم آن ها را انجام دهد که خود به دو بخش فعالیت های شناختی و عملی تقسیم می شود. بخش دوم شامل فعالیت های اصلی معلم است که چهار بخش را در بر می گیرد: انتقال مبانی، کاربرد روش ها، جهت گیری جریان تربیت در راستای رسیدن به اهداف و در نهایت ارزشیابی.
راه‌های تربیتی دور کردن ذهن و قلب، از افکار و تخیلات شیطانی

راه‌های تربیتی دور کردن ذهن و قلب، از افکار و تخیلات شیطانی

چگونه می‌توان افکار و تخیلات شیطانی را از ذهن و قلب خود دور کرد؟ انسانی كه برای تهذیب روح و تربیت دینی خود قدم برمی‌دارد، شیطان رأی قوه متخیله او را به‌جای وحی و عقل می‌نشاند و موهوم و مُتَخَیل را معقول جلوه می‌دهد...
میزان تأثیر وراثت و ژنتیک در تربیت

میزان تأثیر وراثت و ژنتیک در تربیت

اینکه گاهی مسئله جبر پیش می‌آید و فرد خویش را در فلان مسئله محکوم می‌داند و به واسطه توارث توان مقابله‌ای با آن نمی‌بیند، همگی از مسائلی است که می طلبد میزان تأثیر ژنتیک و وراثت را مورد بررسی قرار دهیم.
نقش قصه‌های قرآنی در تعلیم و تربیت نسل جدید

نقش قصه‌های قرآنی در تعلیم و تربیت نسل جدید

در این مقاله سعی بر آن است تا ابتدا معنای لغوی و اصطلاحی قصه، اهمیت، انواع، ویژگی‌ها و ارزش‌های تربیتی قصه موردبررسی قرار گیرد، سپس جایگاه، اهمیت و ویژگی‌های قصه در قرآن موردبررسی قرار می‌گیرد و ...
نقش فضای مجازی در تربيت اسلامی نوجوانان دبيرستانی

نقش فضای مجازی در تربيت اسلامی نوجوانان دبيرستانی

این مطالعه به دنبال بررسی مفهوم‌شناسی فضای مجازی و استفاده از آن در ابعاد تربیتی - اسلامی آموزش‌وپرورش است...
Powered by TayaCMS