معرفی کتاب سبک زندگی اسلامی و ابزار سنجش آن

معرفی کتاب سبک زندگی اسلامی و ابزار سنجش آن

نویسنده کتاب سبک زندگی اسلامی و ابزار سنجش آن، حجت‌الاسلام دکتر محمّد کاویانی است. این کتاب توسط انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شده است. مفهوم سبک زندگی (به انگلیسی Lifestyle و به عربی السنه) توصیف شرایط زندگی و عملکردهای روزانه هر فرد است و مجموعه ایست از طرز تلقی، ارزش‌ها، شیوه‌های رفتار، حالت‌ها و سلیقه‌ها در هر چیزی. سبک زندگی هر فرد نشان‌دهنده جایگاه اجتماعی، نظام ارزشی و هنجارهای درونی شده اوست.

در سال‌های اخیر مفهوم سبک زندگی، مورد توجه اندیشمندان و صاحب‌نظران علوم انسانی مخصوصاً علوم اجتماعی و روا‌‌‌ن شناسی قرار گرفته است که در پی آن راهکارهایی برای آن، تولید و عرضه شده است. در این میان اساتیدی از حوزه و دانشگاه مانند حجت‌الاسلام دکتر محمد کاویانی نیز علاقه‌مند به پژوهش در این زمینه شده‌اند که حاصل آن کتاب " سبک زندگی اسلامی و ابزار سنجش آن " است که در واقع پایان‌نامه دوره دکتری نویسنده است.

این کتاب مقدمه‌ای است برای نظریه‌پردازی در سبک زندگی تجویزی اسلام و متأسفانه کارهای زیادی در این جهت انجام‌نشده است.

در بخش اول که حاوی سه فصل است درباره کلیات این پژوهش و ضرورت و اهمیت آن بحث شده است. اصطلاحاتی نظیر سبک زندگی، آیین زندگی، کیفیت و استاندارد زندگی و همچنین سبک زندگی اسلامی و اخلاق اسلامی و ... تعریف‌شده است. درباره آزمون سبک زندگی اسلامی و شاخص‌هایی که در این آزمون بکار رفته مانند شاخص اجتماعی، عبادی، باورها، اخلاق و ... توضیحاتی داده شده است.

در ادامه این بخش در فصل دوم و سوم دیدگاه‌های جامعه‌شناختی در باب سبک زندگی از دانشمندانی چون: توریستین وبلن، گئورگ زیمل، مارکس وبر و نیز دیدگاه‌های روان‌شناختی آلفرد آدلر و پیروانش همچون: کرت آدلر، سوفیا دوریس، لیدا سیچر، آنتونی بروک، هنری استین و ... بیان شده است.

در انتهای این فصل (صفحه 84 کتاب) درخت سبک زندگی برگرفته از نظریه آدلرکه توسط پیروانش ترسیم شده است، نمایش داده می‌شود. آنها چند ویژگی برای این درخت قائل می‌شوند. این درخت مثل همه درختان دارای ریشه، ساقه، شاخه و سرشاخه‌هایی است که تمام ریشه‌ها، آوندهای موجود در ساقه و شاخه و سرشاخه‌ها در تعامل با یکدیگر و با محیط خود هستند تک‌تک آوندها از تک‌تک ریشه‌ها اثر پذیرفته و بر تک‌تک شاخه‌ها و سرشاخه‌ها اثر می‌گذارند. درخت سبک زندگی دارای ریشه‌هایی در کودکی است (سلامتی و ظاهر فرد، وضعیت اقتصادی – اجتماعی خانواده، نگرش‌های والدین، شکل جمعی خانواده، نقش جنسیتی). ساقه درخت سبک زندگی همان نگرش‌های کلی حاکم بر سبک زندگی با الگوهایی نسبتاً ثابت از تفکر، احساس و عمل است (نحوه نگرش به خود، نحوه نگرش به مشکلات، نحوه نگرش به دیگران، نحوه نگرش به جنس دیگر، نحوه نگرش به زندگی) و در انتها شاخه‌ها و سرشاخه‌های درخت سبک زندگی که شامل وظیفه اجتماعی، وظیفه شغلی و وظیفه عشقی- جنسی است.

بعد از توضیح مدل درخت سبک زندگی، در بخش دوم کتاب، نویسنده به ترسیم مدل درخت سبک زندگی اسلامی پرداخته است. او با استناد به درخت سبک زندگی آدلر که به چارچوب زندگی توده مردم نزدیک است و همچنین منسوب به یک روانشناس معروف است، توانسته این مدل را بازسازی کامل کندو نظریات جدیدی برگرفته از اسلام و قرآن و روایات به آن اضافه کند. به‌طور مثال در ریشه‌های این درخت به سبک اسلامی می‌توان مؤلفه‌های زیر را دید: تربیت کودک قبل از تولد، توجه به نیازهای ماه‌های اولیه، توجه عاطفی به فرزند در تمام دوران زندگی، نگرش‌های حاکم بر خانواده، سلامتی و ظاهر فرد، نقش جنسی از دیدگاه اسلام، وضعیت اقتصادی – اجتماعی خانواده و نگرش‌های تربیتی والدین.
دکتر محمد کاویانی برای ساقه، شاخه‌ها و سرشاخه‌های این مدل گزینه‌های دیگری با نگرش اسلامی عنوان کرده‌اند و برای هر کدام از آنها با استفاده از آیات قرآن، احادیث و روایات معتبر توضیحات مبسوط و ملزومی را ذکر کرده‌اند. این مدل را در صفحه 128 کتاب می‌توانید مشاهده و توضیحات کامل آن را در بخش دوم کتاب مطالعه کنید.

در بخش سوم این کتاب درباره ساخت آزمون سبک زندگی اسلامی و روش اجرا و تحلیل آن مفصل بحث شده است. تعیین اهداف ساخت آزمون، خزانه سؤالات، سنجش روایی محتوایی و صوری، ساخت کلید، جامعه آماری، روش نمونه‌گیری و هر آنچه لازم است خواننده درباره این آزمون و ساخت آن بداند، در این بخش گردآوری شده است.

در فصل هشتم از بخش سوم یافته‌های تحقیق ارائه و تحلیل‌شده است. تمام سؤالات پژوهش، پاسخ‌های داده شده و یافته‌های توصیفی و استنباطی تحقیق در نمودارها و جداول عرضه شده است. در فصل پایانی کتاب بحث و نتیجه‌گیری این محقق را شاهد هستیم.

نویسنده: زهره یزدی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

جستاری پیرامون ازدواج حضرت خديجه (سلام‌الله)

جستاری پیرامون ازدواج حضرت خديجه (سلام‌الله)

ضرورت دارد که زندگی‌نامه اولین بانوی مدافع اسلام، بیشتر مورد کاوش و بررسی واقع شود. در راستای هدف مذکور، این مقاله در پی معرفی و شناساندن این بزرگ‌بانوی اسلام و تبیین مباحثی پیرامون ازدواج حضرت خدیجه سلام‌الله علیها است...
جایگاه مسجد در تربیت تبلیغی جامعه

جایگاه مسجد در تربیت تبلیغی جامعه

مسجد سهم بسزایی در تربیت تبلیغی جامعه دینی بر عهده دارد. همچنان که قرآن در شماری از آیات خود به این مهم اشاره کرده است. سیره عملی پیامبران الهی (علیهم السلام) نشان از این مهم دارد که مسجد مهم‌ترین سنگر عرصه تربیت تبلیغی و تبلیغ تربیتی این انوار الهی بوده‏ است...
ویژگی‌‌های معلمان تربیت دینی از منظر نهج‌البلاغه

ویژگی‌‌های معلمان تربیت دینی از منظر نهج‌البلاغه

یافته های پژوهش مدل فعالیت‌های معلمان را در دو بخش آمادگی و اصلی نشان می‌دهد. فعالیت های آمادگی اشاره به اقداماتی دارد که قبل از شروع امر تدریس لازم است معلم آن ها را انجام دهد که خود به دو بخش فعالیت های شناختی و عملی تقسیم می شود. بخش دوم شامل فعالیت های اصلی معلم است که چهار بخش را در بر می گیرد: انتقال مبانی، کاربرد روش ها، جهت گیری جریان تربیت در راستای رسیدن به اهداف و در نهایت ارزشیابی.

پر بازدیدترین ها

ویژگی‌‌های معلمان تربیت دینی از منظر نهج‌البلاغه

ویژگی‌‌های معلمان تربیت دینی از منظر نهج‌البلاغه

یافته های پژوهش مدل فعالیت‌های معلمان را در دو بخش آمادگی و اصلی نشان می‌دهد. فعالیت های آمادگی اشاره به اقداماتی دارد که قبل از شروع امر تدریس لازم است معلم آن ها را انجام دهد که خود به دو بخش فعالیت های شناختی و عملی تقسیم می شود. بخش دوم شامل فعالیت های اصلی معلم است که چهار بخش را در بر می گیرد: انتقال مبانی، کاربرد روش ها، جهت گیری جریان تربیت در راستای رسیدن به اهداف و در نهایت ارزشیابی.
راه‌های تربیتی دور کردن ذهن و قلب، از افکار و تخیلات شیطانی

راه‌های تربیتی دور کردن ذهن و قلب، از افکار و تخیلات شیطانی

چگونه می‌توان افکار و تخیلات شیطانی را از ذهن و قلب خود دور کرد؟ انسانی كه برای تهذیب روح و تربیت دینی خود قدم برمی‌دارد، شیطان رأی قوه متخیله او را به‌جای وحی و عقل می‌نشاند و موهوم و مُتَخَیل را معقول جلوه می‌دهد...
نقش قصه‌های قرآنی در تعلیم و تربیت نسل جدید

نقش قصه‌های قرآنی در تعلیم و تربیت نسل جدید

در این مقاله سعی بر آن است تا ابتدا معنای لغوی و اصطلاحی قصه، اهمیت، انواع، ویژگی‌ها و ارزش‌های تربیتی قصه موردبررسی قرار گیرد، سپس جایگاه، اهمیت و ویژگی‌های قصه در قرآن موردبررسی قرار می‌گیرد و ...
تأثیر خشونت در تربیت کودکان

تأثیر خشونت در تربیت کودکان

بی‌شک رفتار والدین در شکل گرفتن شخصیت فرزند تأثیر بسزایی دارد؛ از همین‌رو اگر والدین عادت به رفتار خشونت‌آمیز داشته باشند و یا در مواجهه با فرزندان حتی در زمینه تربیت آنان بیش‌ازحد معمول از خشونت استفاده کنند و یا در مقابل فرزندان والدین با یکدیگر رفتار خشونت‌آمیز داشته باشند...
Powered by TayaCMS