معرفی کتاب روش‌های تربیتی در قرآن

معرفی کتاب روش‌های تربیتی در قرآن

نویسنده کتاب روش‌های تربیتی در قرآن، محمدرضا قائمی مقدم است. این کتاب مشتمل بر فصل اول، مفاهیم و کلیات، فصل دوم، روش تذکر و یادآوری، فصل سوم، موعظه و نصیحت، فصل چهارم، عبرت دهي، فصل پنجم، امرونهی است.

در حوزة تعليم و تربيت، اتخاذ روش صحيح و نتیجه‌بخش، امري مهم و ضروري است. چراکه لغزش و اشتباه در انتخاب روش و به‌کارگیری آن، می‌تواند به گمراهي و نابودي متربي منتهي شود. بنابراين بايد در پي شناخت و به‌كارگيري بهترين و كارآمدترين روش‌های تربيتي باشيم. و چه‌بهتر كه در اين خصوص به سراغ قرآن رفته، و اين مهم را در پرتو آيات نوراني آن جستجو كنيم. دليل اينكه اين چهار مورد در كنار هم آمده‌اند، كاركرد مشترك يعني جنبه هوشيار سازي و انگيزشي بودن آن‌هاست. ارتباط اين چهار روش باهم به‌گونه‌ای است كه يك طيف روشي را در راستاي تحقق يك هدف تشكيل می‌دهند. در اين طيف، ابتدا با روش تذكر و يادآوري غفلت زدايي می‌شود، آنگاه با موعظه و نصيحت نوعي خشيت و رقت قلب ايجاد می‌گردد. با روش عبرت دهي بر اين امر تأكيد می‌شود. و درنهایت با امرونهی، متربي براي تغيير رفتار با نوعي الزام و تحميل مواجه می‌گردد.

مجموعه حاضر به‌منظور تحقق همین امر باهدف آشنایی دانشجویان با روش‌های تربیت در قرآن تهیه‌شده است، ولی به دلیل کثرت به گستردگی روش‌ها، جمع‌کردن همه آنها در یک مجموعه دشوار به نظر می‌رسد. به همین دلیل، در این مجموعه چهار روش که کارکرد مشترک دارند بررسی‌شده است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

جستاری پیرامون ازدواج حضرت خديجه (سلام‌الله)

جستاری پیرامون ازدواج حضرت خديجه (سلام‌الله)

ضرورت دارد که زندگی‌نامه اولین بانوی مدافع اسلام، بیشتر مورد کاوش و بررسی واقع شود. در راستای هدف مذکور، این مقاله در پی معرفی و شناساندن این بزرگ‌بانوی اسلام و تبیین مباحثی پیرامون ازدواج حضرت خدیجه سلام‌الله علیها است...
جایگاه مسجد در تربیت تبلیغی جامعه

جایگاه مسجد در تربیت تبلیغی جامعه

مسجد سهم بسزایی در تربیت تبلیغی جامعه دینی بر عهده دارد. همچنان که قرآن در شماری از آیات خود به این مهم اشاره کرده است. سیره عملی پیامبران الهی (علیهم السلام) نشان از این مهم دارد که مسجد مهم‌ترین سنگر عرصه تربیت تبلیغی و تبلیغ تربیتی این انوار الهی بوده‏ است...
ویژگی‌‌های معلمان تربیت دینی از منظر نهج‌البلاغه

ویژگی‌‌های معلمان تربیت دینی از منظر نهج‌البلاغه

یافته های پژوهش مدل فعالیت‌های معلمان را در دو بخش آمادگی و اصلی نشان می‌دهد. فعالیت های آمادگی اشاره به اقداماتی دارد که قبل از شروع امر تدریس لازم است معلم آن ها را انجام دهد که خود به دو بخش فعالیت های شناختی و عملی تقسیم می شود. بخش دوم شامل فعالیت های اصلی معلم است که چهار بخش را در بر می گیرد: انتقال مبانی، کاربرد روش ها، جهت گیری جریان تربیت در راستای رسیدن به اهداف و در نهایت ارزشیابی.

پر بازدیدترین ها

راه‌های تربیتی دور کردن ذهن و قلب، از افکار و تخیلات شیطانی

راه‌های تربیتی دور کردن ذهن و قلب، از افکار و تخیلات شیطانی

چگونه می‌توان افکار و تخیلات شیطانی را از ذهن و قلب خود دور کرد؟ انسانی كه برای تهذیب روح و تربیت دینی خود قدم برمی‌دارد، شیطان رأی قوه متخیله او را به‌جای وحی و عقل می‌نشاند و موهوم و مُتَخَیل را معقول جلوه می‌دهد...
شیوه‌های تربیت جنسی کودکان و راهکارهای پیشگیری از عوارض آن

شیوه‌های تربیت جنسی کودکان و راهکارهای پیشگیری از عوارض آن

در این مقاله به تبیین و بررسی این موضوع با نگاه به آیات و روایات پرداخته شده است؛ چگونه فرزندمان را با غریزه جنسی آشنا کنیم؟ در مواجهه با رفتار نادرست فرزندان، والدین چه برخوردی باید داشته باشند، از جمله سؤالاتی است که این مقاله سعی در پاسخ دادن به آنها است.
ویژگی‌‌های معلمان تربیت دینی از منظر نهج‌البلاغه

ویژگی‌‌های معلمان تربیت دینی از منظر نهج‌البلاغه

یافته های پژوهش مدل فعالیت‌های معلمان را در دو بخش آمادگی و اصلی نشان می‌دهد. فعالیت های آمادگی اشاره به اقداماتی دارد که قبل از شروع امر تدریس لازم است معلم آن ها را انجام دهد که خود به دو بخش فعالیت های شناختی و عملی تقسیم می شود. بخش دوم شامل فعالیت های اصلی معلم است که چهار بخش را در بر می گیرد: انتقال مبانی، کاربرد روش ها، جهت گیری جریان تربیت در راستای رسیدن به اهداف و در نهایت ارزشیابی.
نقش قصه‌های قرآنی در تعلیم و تربیت نسل جدید

نقش قصه‌های قرآنی در تعلیم و تربیت نسل جدید

در این مقاله سعی بر آن است تا ابتدا معنای لغوی و اصطلاحی قصه، اهمیت، انواع، ویژگی‌ها و ارزش‌های تربیتی قصه موردبررسی قرار گیرد، سپس جایگاه، اهمیت و ویژگی‌های قصه در قرآن موردبررسی قرار می‌گیرد و ...
Powered by TayaCMS